اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

منافع شانگهای از عضویت ایران؛ «تهران» بازیگری قهار در منطقه‌ای حساس

به اعتقاد کارشناس مسائل منطقه، ورود ایران به سازمان شانگهای، این سازمان را تقویت و نقش آن در مسائل منطقه‌ای را برجسته‌تر خواهد کرد.

منافع شانگهای از عضویت ایران؛ «تهران» بازیگری قهار در منطقه‌ای حساس

«نعمت میرزا احمد» کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه ابراز داشت که ورود ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای، این سازمان را تقویت و نقش آن در مسائل منطقه‌ای برجسته‌تر خواهد کرد.

وی عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای را در جهت رسیدگی بهتر این سازمان به مسائل افغانستان مهم ارزیابی و تصریح کرد: پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای منجر به نقش آفرینی فعال این سازمان در مورد افغانستان خواهد شد. زیرا ایران همسایه قدرتمند افغانستان بوده و تجربه سال‌های گذشته نیز حاکی از آن است که تهران همواره در جهت تامین صلح و ثبات در افغانستان و بازسازی اقتصادی و اجتماعی آن گام برداشته است. نقش جمهوری اسلامی در تقویت زیرساخت‌های مختلف افغانستان و به ویژه زیرساخت‌های حمل و نقل بسیار چشمگیر است.

میرزا احمد ادامه داد: بدون تردید پاکستان با به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، احساس برتری در این کشور را دارد. به این دلیل است که حالا بیشتر طرف‌های خارجی در مورد طالبان ترجیح می‌دهند تا با پاکستان وارد مذاکره شوند که این موضوع هم در نشست اخیر سران شانگهای و هم در دیدارهای حاشیه ای آن به چشم می‌رسید. به باور من روسیه، هند و کشورهای آسیای مرکزی ضمن تعامل موثر با ایران در مورد افغانستان می‌توانند شرایط را به گونه‌ای تغییر دهند که تحولات آتی افغانستان محدود به خواسته‌ها و بازیگری چند کشور خاص نشود.

این کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی منطقه ادامه داد: ایران با عضویت کامل در سازمان همکاری‌های شانگهای، در عرصه‌های مختلف همکاری اعم از سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی نقش فعالی ایفا و تعاملات منطقه‌ای را وارد فصل جدید خواهد کرد. علاوه بر این، حضور ایران در سازمان شانگهای منجر به تامین بهتر ثبات و امنیت در گستره بزرگ اوراسیا خواهد شد، زیرا تحولات سال‌های اخیر خاور نزدیک و نقش بی بدیل تهران در مبارزه با تروریسم بین المللی به حدی بزرگ است که حتی دشمنان جمهوری اسلامی نیز نمی‌توانند این واقعیت را ندیده بگیرند. بنابراین ضمن حضور و نقش فعال ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، زمینه برای تامین صلح و ثبات در منطقه و تعاملات سازنده در همه زمینه‌ها به مراتب بیشتر فراهم خواهد شد.

میرزا احمد در بخش دیگری از این گفت و گو به توجه بالای افکار عمومی منطقه نسبت به حضور رئیس جمهور منتخب ایران در اجلاس اخیر سازمان همکاری‌های شانگهای در دوشنبه اشاره کرد و گفت: در این اجلاس به صراحت دیده می‌شد که روسای جمهور و مقامات عالی کشورهای شرکت کننده به آقای رئیسی توجه بالایی نشان می‌دادند که برگزاری دیدارهای متعدد با وی طی دو روز حضور در دوشنبه این امر را تائید می‌کند. به عبارت دیگر تلاش‌های طولانی مدت آمریکا و غرب برای ممانعت با ورود ایران به این سازمان به جای نرسید و آغاز روند پذیرش جمهوری اسلامی برای عضویت کامل در اجلاس دوشنبه این پیام را با خود دارد که تاجیکستان و همه کشورهای آسیای مرکزی به ایران به عنوان یک شریک خوب و طبیعی خود نگاه می‌کنند.

وی همچنین نتایج سفر رئیس جمهور ایران به تاجیکستان را مثبت ارزیابی و تشریح کرد: اینکه آقای رئیسی تاجیکستان را نخستین مقصد سفر خارجی خود انتخاب کرده است پیام بسیار مثبتی به همراه دارد و نشان می‌دهد که نگاه تهران به دوشنبه نگاه برادر نسبت به برادر است. رئیس جمهور ایران بر این نکته در نشست مطبوعاتی نیز تاکید کرد و گفت که ارتباط با تاجیکستان از جمله اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. آقای رئیسی حتی اینگونه زیبا بیان کرد که «ایران با مردم تاجیکستان علقه‌ها و ارتباطات قبلی و قلبی دارد و در نگاهی شاید ما دو تا نباشیم بلکه یکی هستیم».

این کارشناس مسائل منطقه در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد: بدون تردید سفر آقای رئیسی به تاجیکستان فصل جدیدی در روابط دو کشور برادر را که به هر دلیلی طی سال‌های اخیر با موانعی رو به رو شده بود، رقم زد. اسنادی که به امضا رسید زمینه برای همکاری‌ها و تعامل بهتر و بیشتر میان نهادهای بخش دولتی و خصوصی دو کشور را فراهم خواهد کرد و با وجود مشکلات مربوط به همه گیری کرونا، می‌توان انتظار داشت که طی ماه‌های آینده شاهد تشدید فعالیت‌های دوجانبه اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی بین تاجیکستان و ایران خواهیم شد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول