اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

کاهش 63 درصد قیمت قطعات در صنعت مس/داخلی سازی 80 درصدی در راستای اقتصاد مقاومتی

یک فعال صنعت مس گفت: داخلی سازی 80 درصدی هر قطعه در صنعت مس، کاهش 63 درصدی قیمت آن محصول را در مقایسه با قطعه وارداتی به همراه داشته و ارزبری محصول را 91 درصد کاهش داده است.

کاهش 63 درصد قیمت قطعات در صنعت مس/داخلی سازی 80 درصدی در راستای اقتصاد مقاومتی

محمدصابر شاهنوش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: ساخت داخل ۳۳۰۰ قطعه و کالا برای شرکت ملی صنایع مس و واحدهای وابسته در سال ۹۹  و 1578 قطعه در نیم سال اول سال جاری توسط شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یکی از موثرترین مولفه های اقتصاد مقاومتی، افزود: ما به اتکای همین توان داخل سالانه بیش از ۲۰ هزار قلم کالا را با حضور بیش از ۷ هزار تامین‌کننده فعال در وندور‌لیست خود در قالب ۱۷۰۰ گروه‌کالایی تامین کرده‌ایم و در این راستا با بهره‌مندی از یکپارچه‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی تامین کالا و خدمات و شبکه دفاتر تخصصی در منطقه جغرافیایی مجتمع‌های مس و استان‌های مهم بازرگانی و صنعتی کشور، این ماموریت مهم انجام شده است.

* مثلت وحدت مهندسی رمز فرصت سازی اقتصاد دانش بنیان  

شاهنوش افزود: شرکت خدمات بازرگانی در راستای توسعه ساخت داخل قطعات و کالاها و با تکیه بر سیاست درون‌زایی اقتصاد مقاومتی با بهره‌گیری از مثلث وحدت مهندسی مابین مهندسین فنی بازرگانی، دفتر فنی مجتمع‌ها و تجربه و توان تخصصی واحدهای صنعتی و شرکت های دانش بنیان توانست قطعات قابل توجهی را برای شرکت ملی صنایع مس ایران در قالب ساخت داخل، تامین کرده و به مجتمع‌های سرچشمه، شهربابک، خاتون‌آباد، سونگون و چهل‌کوره ارسال کند.

وی تصریح کرد: با توجه به رویکرد کلی کشور به سمت تمرکز بر اقتصاد مقاومتی و افزایش تنوع و حجم تولیدات داخل، تعامل بین ارکان مختلف تولید (طراحی، ساخت، بازرسی، بازرگانی و قرارداد و بهره‌بردار) از لحاظ تقسیم پذیرش ریسک، موضوعی مهم و اجتناب‌ناپذیر است، چرا که کالایی که تا به حال به‌صورت وارداتی با زمان، کیفیت و قیمت مشخص تامین می‌شده، امروز مهندسی ‌معکوس شده و پروسه‌‌های طراحی، ساخت، کنترل و تست و غیره خود را می‌طلبد که این امر می‌تواند ارکان یاد شده را متوجه ریسک‌هایی در زمان تامین، قیمت و کیفیت، تا حصول نتیجه مطلوب کند. لذا قطعا پذیرش ریسک مهندسی معکوس، همان رویکرد جهادی در اصول اقتصاد مقاومتی است که پله به پله طی می‌شود.

* تبدیل چالش‌ها به فرصت‌های ماندگار در جنگ اقتصادی

وی ادامه داد: شرکت خدمات بازرگانی در مسیر رشد و ارتقا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود همواره با چالش‌هایی دست و پنجه نرم کرده است و بسیاری از این چالش‌ها را به فرصت‌های ماندگار تبدیل کرده که این فرصت‌های ایجاد شده مسیر را برای سال‌های آتی هموارتر کرده است.

وی افزود: از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی که در چند سال اخیر بر کل صنایع تولیدی و بازرگانی در کشور سایه افکنده ، می‌توان به مسایل ناشی از نقض برجام و تشدید تحریم‌ها و کاهش قدرت چانه‌زنی در تعاملات با تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان خارجی (به‌خصوص در اخذ تضامین از آنها) اشاره کرد، چرا که برای هر مهندسی معکوس داشتن نمونه اصلی جزو الزامات مهندسی است.

مدیر عامل شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی ادامه داد: مشکلات به‌ وجود آمده ناشی از کرونا و نامنظم شدن زمان‌های حمل کالا در کشورهای مختلف، ایجاد تاخیرات کنترل نشده در زمان‌بندی تامین و ساخت قطعات و کالا برای این شرکت و نیز برای تامین‌کنندگان پایین‌دست، از جمله دیگر مشکلات بوده است که اکثر این چالش‌ها و مشکلات که می‌توانست به یک تهدید جدی تبدیل شود به یک فرصت ماندگار در جنگ اقتصادی تبدیل شده است.

وی افزود: تلاش مستمر و بدون وقفه در رسیدن به اهداف تعریف شده در اقتصاد مقاومتی و تولید داخل، حرکت به سمت تسهیل فرآیندهای حوزه ساخت با تقویت کارگروه‌های ویژه ساخت داخل، تمرکز بر شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و حضور در نمایشگاه‌ها و برگزاری میزهای تخصصی در جهت بومی‌سازی اقلام مورد نیاز خطوط تولید مس با یاری مجتمع‌های تولیدکننده. ارتقاء سطح کیفی تولیدکنندگان و سازندگان داخلی با به‌کارگیری دانش فنی مهندسان و کادر فنی واحدهای بهره‌بردار و توسعه زیرساخت‌های فن‌آوری و اطلاعات به‌ عنوان جزء لاینفک توسعه و پیشرفت در راستای بهبود و ارتقا سامانه‌های تخصصی بازرگانی مد نظر قرار داشته است.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات مهم، تعامل با مراکز تحقیقاتی، پژوهشی، دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور تسریع و تقویت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و افزایش دامنه کالاهای تامینی از تولیدات داخل کشور است.

*حمایت از تولید داخل در مسیر چشم انداز جهانی صنعت مس

شاهنوش افزود: طبق بررسی هایی که در سال 99 بر روی قطعات ساخت انجام شده است، با بومی سازی هر قطعه خارجی  با در نظر گرفتن 80 درصد عمق ساخت داخل، آن قطعه 63 درصد ارزان تر برای صنعت مس تمام شده است و در هر قطعه از خروج 91 درصد ارز جلوگیری شده است.

وی با اشاره به استراتژیک بودن صنعت مس در جهان و اهمیت بالای آن در مدیریت منابع ارزی به عنوان یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی، گفت: برای داشتن چشم‌اندازی واقعی، توجه به نفش صنایع معدنی به خصوص صنعت مس در جهان و ایران ضروری است. صنعت مس با تولید جهانی حدود ۲۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان یکی از فلزات پرمصرف و استراتژیک مورد توجه است که البته با رشد روز افزون استفاده از فلز مس در صنایع مختلف به ویژه در صنعت خودرو در سال‌های آتی، نیاز به مصرف آن بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به جایگاه هفتم ایران در جهان از نظر ذخیره خالص مس، می‌توان به اهمیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی این صنعت و روند افزایشی مصرف در سال‌های آینده پی‌ برد و این مسئله نویدبخش توسعه و چشم‌اندازی روشن برای این صنعت و شرکت‌های پایین‌دستی آن است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول