اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

افکارسنجی  /  سیاسی

دیپلماسی انقلابی؛ کلید پیوستن ایران به پیمان شانگهای

نتایج یافته‌های «دیتاک» با استفاده از سیستم هوش مصنوعی نشان می‌دهد بیشترین مطالب منتشره در توئیتر، دیپلماسی انقلابی رئیس جمهور سیزدهم عامل اصلی عضویت ایران در پیمان شانگهای بوده است.

دیپلماسی انقلابی؛ کلید پیوستن ایران به پیمان شانگهای

به گزارش مرکز افکارسنجی فارس، پس از پیوستن دائم ایران به پیمان شانگهای، مطالب مختلفی در فضای مجازی در خصوص این رویداد بزرگ   سیاسی و اقتصادی منتشر شد و کنشگران اجتماعی و سیاسی نظرات متفاوتی را در پیام رسان‌های مختلف به ویژه توئیتر ابراز کردند.

به گواهی «دیتاک» بیشترین مطالب منتشره با استفاده از سیستم هوش مصنوعی در توئیتر، دیپلماسی انقلابی رئیس جمهور سیزدهم عامل اصلی عضویت ایران در پیمان شانگهای بوده است.

بررسی مطالب منتشر شده در پیام رسان توئیتر نشان می دهد ۴۴ درصد مطالب مرتبط با پیمان شانگهای ناظر بر عملکرد مثبت ابراهیم رئیسی و دیپلماسی موفق وی در هم پیمان شدن با کشورهای عضو شانگهای بوده است. به استناد بیشترین مطالب منتشر شده در پیام رسان توئیتر، عضویت در پیمان شانگهای نتیجه دیپلماسی انقلابی رئیسی بوده است. این عامل بالاترین سهم را در پیام های منتشر شده در توئیتر به خود اختصاص داده است.

در مقابل، منتقدان نیز بیکار نمانده و نسبت به انتشار مطالبی در خصوص پیمان شانگهای در فضای مجازی اقدام کرده اند هرچند سهمشان در پیام رسانی راجع به پیمان شانگهای ناچیز بوده است. آنها مدعی ضعف بیان ابراهیم رئیسی در الحاق به پیمان شانگهای شده که پیام های توئیت شده با محتوای این موضوع، تنها سهم ۲ درصدی را در توئیتر در بین پیام های مرتبط با پیمان شانگهای داشته است.

در عین حال، مطالبی نیز از برخی گروه های اصلاح طلب و حامیِ دولت سیزدهم، در توئیتر منتشر شده که پیوستن ایران به پیمان شانگهای را نتیجه دیپلماسی دولت روحانی می دانند. سهم چنین پیام هایی در مطالب منتشر شده در مورد پیمان شانگهای هم حدود ۲ درصد بوده است.

برخلاف برخی ادعاهای برخی منتقدان که اف ای تی اف مقدمه پذیرش در پیمان شانگهای بود، به استناد ۲۱ درصد از محتوای موجود، این دو شاخص تاثیری در روند الحاق ایران به پیمان شانگهای نداشته است.

دلیل عدم حضور ایران در پیمان شانگهای به گفته برخی اصلاح طلبان رد اف ای تی اف و تحریم ها تاثیری در و نپذیرفتن «اف ای تی اف» از سوی ایران اعلام شده و به استناد ۲۱ درصد محتوای موجود در رسانه ها بر این مسئله تاکید دارند، این در حالی است که؛ هم اکنون با وجود هیچ تغییری در پذیرش یا عدم پذیرش «افی ای تی اف» پس از ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، ایران به طور رسمی در پیمان شانگهای پذیرفته شده است.

در عین حال، در خصوص نقش حسن روحانی، رئیس جمهور سابق نیز مطالبی در پیام رسان‌های اجتماعی منتشر شده و عده ای محقق نشدن این اتفاق را در دوره فعالیت دولت دوازدهم فرصت از دست رفته ای برای کابینه روحانی می دانند. در واقع 25 درصد محتوای تولیدی در فضای مجازی، عضویت ایران در پیمان شانگهای پس از اتمام دولت دوازدهم را تجلی ناکارآمدی دیپلماسی دولت تدبیر و امید دانسته اند.

در همین حال، از منظر ۶ درصد پیام های منتشر شده در فضای مجازی از سوی برخی منتقدان داخلی، در خصوص عضویت ایران در پیمان شانگهای بزرگنمایی صورت گرفته و دولت دستاوردهای سفر رئیس جمهور به تاجیکستان را بیش از حد مثبت و موثر جلوه داده است.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ کشورهایی فرامنطقه‌ای در منطقه پایه‌گذاری شد.

با توجه به فعالیت‌ها و همکاری‌های گسترده اعضای سازمان همکاری شانگهای در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، بازرگانی، پولی-بانکی، انرژی و فرهنگی، عضویت دائمی در این سازمان، فرصت‌های زیادی را در روابط بین‌الملل و گسترش تعاملات اقتصادی برای کشورها به همراه خواهد داشت. از این رو، ایران پس از گذشت حدود ۲۰ سال از تشکیل این سازمان، هفته گذشته موفق به عضویت دائم در پیمان شانگهای شد.

 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول