اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تنش در دریای اژه بین گارد ساحلی ترکیه و گشتی‌های یونان

در حالی که قرار است سران یونان و ترکیه در نیویورک با هم دیدار کنند، رسانه‌های یونانی از نشانه گیری سلاح از سوی گارد ساحلی ترکیه به سوی گارد ساحلی یونان خبر دادند.

تنش در دریای اژه بین گارد ساحلی ترکیه و گشتی‌های یونان

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری  فارس، رسانه‌های یونانی سه شنبه از تقابل گارد ساحلی ترکیه با یونان در دریای اژه خبر دادند.

 به نوشته روزنامه  یونانی «کیپ گریس» گارد ساحلی ترکیه یکشنبه شب  به وقت محلی سلاح‌های خود را به سوی گارد ساحلی یونان  در جزیره «فارماکونسی» نشانه گرفتند و بار دیگر تنش در دریای اژه  در آستانه دیدار محتمل مقام‌های ارشد دو کشور در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک افزایش یافت.

 به گزارش این روزنامه، «نیکوس دندیاس»  وزیر خارجه یونان همتایان خود در اتحادیه اروپا را در مورد رفتارهای تازه ترکیه  در اژه مطلع کرده است. آتن همچنین  یک یادداشت اعتراضی به آنکارا در مورد حادثه در فارماکونسی ارسال کرده است.

 در جریان این حادثه  یک فروند کشتی گارد ساحلی ترکیه با حضور در آب‌های یونان به  مدت 13 دقیقه در آنجا مستقر شد و  خدمه این کشتی اسلحه‌های خود را به سوی نیروهای گارد ساحلی یونان نشانه گرفتند.

خبرگزاری رسمی یونان نیز با استناد به منابع دیپلماتیک گزارش داد که دندیاس بر اقدام غیرقابل قبول یک کشتی جنگی ترکیه تمرکز کرده و گفته که این کار باعث اختلال در فعالیت کشتی تحقیقات علمی یونان شده است. دندیاس خاطرنشان کرد که رفتار ترکیه در حال حاضر از چارچوب منطقی فراتر رفته ا و به هیچ وجه با ادعاهای ترکیه  مطابقت ندارد.

گفته می‌شود به دنبال این حادثه، ملاقات  «میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نیویورک در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

ترکیه، کشوری با طولانی ترین خط ساحلی در دریای مدیترانه شرقی، کشتی‌هایی با اسکورت نظامی برای جستجوی انرژی در فلات قاره خود اعزام و اعلام کرده که با جمهوری ترک قبرس شمالی در این منطقه دارای حقوق است.

ترکیه برای کاهش تنش‌ها،  اخیرا خواستار گفت‌وگو  با یونان شده است. رئیس جمهور ترکیه به تازگی گفت که ترکیه از یونان می‌خواهدبه حقوق و منافع خود احترام بگذارد و از اقدامات و تلاش‌های یک جانبه خودداری کند، زیرا آنکارا می خواهد منطقه اژه مرکز روابط دوستانه  حکمفرما باشد.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه نیز در همان مراسم گفت که یونان نباید هزینه سنگینی را که یک قرن پیش پرداخت، فراموش کند و از ماجراجویی‌های جدیدی که به ناامیدی ختم می‌شود خودداری کند.

وی گفت که مقامات یونانی بر لفاظی اصرار دارند در حالیکه ترکیه سعی می‌کند راه حل‌هایی برای این مشکلات در چارچوب قوانین بین المللی و روابط همسایگی بیابد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول