اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فارس بررسی می‌کند| تأکید فعالان سیاسی برای تسریع در انتخاب استاندار اصفهان/ حفظ وحدت برای انتخاب مدیران کارآمد

گمانه‌زنی‌ها راجع به استاندار اصفهان ادامه دارد و هنوز مشخص نیست درنهایت چه کسی شانزدهمین استاندار نصف جهان خواهد بود؛ در این گزارش به چالش‌ها و ویژگی‌های استاندار آینده اصفهان پرداخته‌ایم.

فارس بررسی می‌کند| تأکید فعالان سیاسی برای تسریع در انتخاب استاندار اصفهان/ حفظ وحدت برای انتخاب مدیران کارآمد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بیش از یک ماه و نیم از مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر معظم انقلاب می‌گذرد و در این مدت دولت سیزدهم حداقل توانسته به یک وعده انتخاباتی خود که تسریع در روند واکسیناسیون بود، جامه عمل بپوشاند.

در این روزها کابینه دولت پس از رأی اعتماد گرفتن از مجلس شورای اسلامی، تعدادی از استانداران کشور را نیز مشخص و اعلام کرده است.

گمانه‌زنی‌ها اما راجع به استاندار اصفهان ادامه دارد و هیچ‌کس نمی‌داند که در نهایت چه کسی شانزدهمین استاندار نصف جهان خواهد بود.

سریع‌تر تکلیف استانداری اصفهان را مشخص کنید

مرتصی آرسته، دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی استان اصفهان از رئیس‌جمهور درخواست دارد که هرچه سریع‌تر تکلیف استاندار را مشخص کند تا نهادهای مختلف استان نیز به روال عادی خود برگردد زیرا هر یک روز تأخیر در اعلام حکم استاندار به استان ضرر می‌رساند.

 

آرسته در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در این زمینه اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری هم تأکید داشتند، سرعت دادن به تشکیل دولت اهمیت دارد؛ وزرا از مجلس شورای اسلامی تاییدیه گرفتند و از این مرحله به خوبی و به سرعت گذر کردند اما هنوز برای استان‌ها وضع مشخص نشده است.

دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی استان اصفهان ادامه داد: به همین دلیل نهادهای مختلف استان بلاتکلیف مانده‌اند و می‌توان گفت در هر اداره‌ای که می‌رویم کاری انجام نمی‌شود و همه منتظر هستند ببینند رئیس جدید چه کسی است.

وی بیان داشت: برای سمت استاندار نیز قرار بوده که از نسل جوان استفاده شود؛ در جمعیت پیشگامان انقلاب هم توصیه کردیم که از نسل جوان در مناصب مختلف استفاده شود.

آرسته عنوان کرد: در زمان جنگ تحمیلی نیز فرماندهان جنگ که موفقیت‌های فراوانی داشتند، همه از نیروهای جوان بودند حالا چطور به جوانان اعتماد نمی‌شود و فکر می‌کنند جوانان نمی‌توانند کشور را اداره کنند. باید یک استانداری انتخاب شود که چابک و جوان باشد

دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان تأکید داشت: استاندار باید ۲۴ ساعته در خدمت مردم باشد، به دنبال حل مشکلات آب و... باشد.از دولت درخواست داریم هرچه سریع‌تر تکلیف استاندار مشخص کند.

وی عنوان کرد: استاندار باید روابط خوبی در سطح کشور داشته باشد؛ در کشور اصفهان‌ستیزی وجود دارد و تصور می‌کنند که اصفهان یک منطقه بسیار برخوردار است درحالی که در خود شهر اصفهان محلاتی داریم که ضعیف‌ترین وضعیت را دارند، چه برسد به شهرستان‌های دیگر.

به فکر چاره برای مشکلات اصفهان باشید

آرسته تصریح کرد: اصفهان نقاط محروم بسیاری دارد، علاوه بر آن به دلیل کویری بودن و معضل آب مشکلات دیگری هم برایش به وجود آمده است، اگر مشکلات اصفهان را درک نکنند و برای حلش اقدامی نداشته باشند معلوم نیست تا چند سال آینده چه اتفاقی رخ دهد.

دبیر جمعیت پیشگامان انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: از رئیس‌جمهور جدید درخواست توجه به مشکلات استان را داریم، البته ایشان در همین مدت کوتاه تحول به وجود آورده است، مثلا در زمینه واکسن که به سرعت در سراسر کشور در حال واکسیناسیون هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس نیز باید ارتباط‌شان را قوی کنند، استاندار بعدی باید روابط محکمی داشته باشد و اصفهان و مشکلاتش را به مسؤولان کشوری معرفی کند.

آرسته بیان داشت: آلودگی هوای اصفهان در حال حاضر به شدت خطرناک است، با کارخانه‌هایی که اطراف شهر وجود دارد، تنفس مردم هم به مشکل خورده است؛ امید است با استاندار جدید و روحیه جدید و با کمک همه مشکلات حل شود و اصفهان جایگاه خودش را پیدا کند.

استاندار اصفهان باید بومی باشد

مهران زینلیان، دبیر جبهه پایداری اصفهان نیز در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان، استانی است که طی سال‌های گذشته از جهات مختلف حساسیت‌های ویژه‌ای پیدا کرده و مشکلات عدیده‌ای طی سال‌های گذشته در اصفهان ایجاد شده و برای آن‌ها راه‌حل مناسبی پیدا نشده است.

 

دبیر جبهه پایداری اصفهان درخصوص مشکلات استان اصفهان توضیح داد: از جمله مشکلات استان آب، اشتغال، آلودگی و ریزگردها، تصری بیماری‌های مختلف است که باعث شده استان با چالش‌های بسیار زیادی مواجه شود و تجربه استانداران قبلی نیز نشان داده‌ است که در حل مسائل چندان موفق نبوده‌اند و بر این اساس نیاز است که استاندار دارای برخی از ویژگی‌ها باشد.

وی پیرامون ویژگی‌های استاندار اصفهان بیان داشت: اول اینکه با مشکلات آشنا باشد، اصفهانی باشد و با مسائل استان دردآشنا باشد؛‌ مورد دوم اینکه بتواند اشراف کامل بر مسائل داشته باشد و با صرف انرژی و وقت مناسب و جهادی مشکلات را حل کند؛ همچنین یکی دیگر از ویژگی‌ها این است که استاندار بتواند ارتباطات خوبی با رئیس جمهور داشته باشد تا بتواند راحت‌تر مسائل را حل کند.

زینلیان تصریح کرد:به نظرم باید تغییر زاویه اتفاق بیفتد؛ اینکه بخشی از اصفهان به عنوان برخورداری در کشور مطرح است، ناشی از تبلیغات غلطی است که اصفهانی‌ها منجر به آن شده‌اند.

دبیر جبهه پایداری اصفهان عنوان کرد: نیاز است برای استانداری شخصی بر سر کار بیاید که ضمن داشتن ارتباطات ملی بتواند چراغ خاموش، منطقی و بی سر و صدا کارهای زیربنایی انجام دهد و مشکلات را حل کند؛ یعنی بودن چهره ملی همان‌قدر که خوب است از سمتی هم حساسیت‌ها را بر می‌انگیزد و ضمن وجود ارتباطات خوب، لزومی برای چهره ملی بودن وجود ندارد تا دچار حساسیت نشویم.

استاندار تابعی از ویژگی‌های کابینه و رئیس جمهور است

زینلیان تأکید کرد: وقت آن رسیده است که فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص استفاده از جوانان با تجربه، باانرژی و حزب‌اللهی در راستای تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی تحقق پیدا کند و آن دسته از مسؤولان و افرادی که دست اندرکار انتصابات فعلی هستند پا به میدان بگذارند و به این جوانان اجازه فعالیت بدهند.

به طور کلی راجع به ویژگی‌های استاندار آینده در میان مردم و نخبگان استان اتفاق نظر وجود دارد، علیرضا احساندوست نیز با دیگر نظرات موافق بود و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: هر ویژگی که آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران اشاره کرده‌اند، نیاز است که همان ویژگی‌ها برای استاندار اصفهان و همه استانداران و مدیران تطبیق داشته باشد؛ استاندار تابعی از مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی است که رئیس جمهور و کابینه او دارد و باید به بررسی این شاخصه‌های اصلی بپردازیم.

این کارشناس مسائل سیاسی درخصوص ویژگی‌های استاندار اصفهان توضیح داد: اولین شاخصه استاندار مردمی بودن است و اینکه از دل مردم، برای مردم و در درون مردم باشد و خود را انسانی جدا از مردم فرض نکند؛ این فرض هم به عنوان اخلاق و رفتار است و به حرف، مصاحبه و نوشتن نیست و نیاز است گذشته و حال او چنین موردی را نشان دهد؛ مردمی بودن یعنی اینکه نباید اشرافی زندگی کند و نوع دستورات او خلاف مشی دولت نباشد

وی ادامه داد: دومین شاخصه مهم استاندار انقلابی بودن به معنای واقعی کلمه است و وابستگی به خط و حزب و جریان خاص معنی آن نیست؛ انقلابی بودن ویژگی عام کسانی است که به‌عنوان خدمتگزار در مسؤولیت‌های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی فعالیت دارند و قصد ارائه خدمت به مردم و انقلاب را دارند؛ انقلابی به معنای فکر، اقدام و عمل مسؤول مربوطه است و به معنای رفتار های افراطی، تندروی و معنای رایج سیاسی نیست.

احساندوست تأکید کرد: استاندار باید ببیند سیاست‌ها و استراتژی‌های انقلاب چیست و در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی طبق همان عمل کند.

 

اهمیت ساده‌زیستی در مدیران کشور

کارشناس مسائل سیاسی پیرامون سومین ویژگی استاندار بیان کرد: نکته سوم در ویژگی‌های استاندار ساده‌زیستی است؛ نظام از آن دسته از مدیرانی که روحیه اشرافی دارند ضربه خورده است، عدالت زیر سؤال رفته و تبعیض خود را نشان داده است؛ فساد اقتصادی خاصی که عده‌ای ازمسؤولین دچار شده‌اند، به‌واسطه همین ریخت‌وپاش‌ها و نوع زندگی سلطانی در برخی دستگاه‌ها و مسؤولین بوده است.

وی افزود: مورد چهارم، استانداری مناسب است که با نوع مسائل اولویت‌دار استان آشنا باشد و به آن‌ها مسلط باشد؛ استاندار بی‌توجه نسبت به دردها و مشکلات حاد استان نمی‌تواند راه‌حل باشد؛ دردآشنایی استاندار نسبت به مسائل حاد استان و مردم نکته مهمی است.

استاندار، نماینده کلان دولت در استان

احساندوست خاطرنشان کرد:‌ ویژگی پنجم برای استاندار مدیر بودن است و این موضوع به معنای دستور دادن نیست بلکه نیاز است استاندار دارای برنامه و کاردان باشد و از همه حیث شایسته مدیریت استان باشد زیرا نماینده کلان نظام در استان است؛ در استان قوه مقننه یا پارلمان استانی نداریم و نیاز است استاندار تمام قوانین را از مسؤولان بخواهد.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: ویژگی آخر برای استاندار داشتن روحیه جهادی است؛‌ روحیه‌ای که به پشت میز نشستن و دستور دادن اکتفا نکند و مرد میدان باشد و همان‌طور که مرد اداره کارهای ستادی است، مرد اداره کارهای عملیاتی و مدیریت میدانی باشد.

وی گفت: وزن کارهای ستادی و عملیاتی متوازن باشد و این مورد نیاز فوری استان و مجموعه مدیران ما است تا بتوانند مشکلات زیادی که از گذشته جمع شده است را اصلاح کنند.

دولت استانداران را زودتر تعین تکلیف کند

احساندوست با اشاره به ویژگی چهره ملی بودن استاندار یادآور شد: اگر استاندار توانمند، کاردان، مدیر، انقلابی و جهادی باشد می‌تواند کلیت سطوح ملی را به‌دنبال خود روانه کند و به جای اینکه به‌دنبال رایزنی با مدیران مرکزی باشد، مدیران را به این سمت می‌کشاند و از آن‌ها حمایت و ایده بخواهد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: نیاز است که دولت سریع‌تر مدیران کلان استان‌ها را انتخاب کند و وزراتخانه‌ها نیز مدیران تخصصی و مربوط خود را در استان مشخص کنند تا استان‌ها از این وضعیت سرگردانی خارج شوند زیرا نبود ثبات لازم برای مدیریت وضعیت جالبی نیست و می‌تواند آسیب‌هایی را ایجاد کند.

نیروهای انقلابی اختلاف را کنار بگذارند

وی مطرح کرد: توصیه‌ام این است که سلایق انقلابی بدون حواشی و تهمت‌ها به کلیت مباحث استان و دولت فکر کنند و به اتحاد واقعی بپردازند و با یک انسجام فکری و اتحاد راهبردی بهترین گزینه‌ها را برای سطوح مدیریتی شهرستان‌ها انتخاب کنند.

احساندوست در پایان بیان داشت: اتحاد درون جریان انقلابی در استان موضوع بسیار حیاتی است زیرا گاهی اوقات این عدم اتحاد به هدر رفتن توان و زیر سؤال بردن یکدیگر منجر خواهد شد که این مورد شایسته اخلاق انقلابی و سیاسی نیست.

آنچه از حالا مشخص است، چالش‌های فراوان در عین ظرفیت‌های بالای این استان است که در پیش‌روی استاندار آینده قرار دارد.

قطعا مشخص شدن هرچه سریع‌تر استاندار اصفهان مساوی است با شروع سریع‌تر رسیدگی به مشکلات و کار مردم و این خواسته تمام مردم اصفهان است از رئیس جمهور جدید کشور.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/آ/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول