اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

والیبال کردستان؛ ضعف‌ها و قوت‌ها/تیم راه‌یاب‌ملل دیگر برای مردم استان جذابیت ندارد

والیبال از جمله رشته‌های ورزشی است که در کردستان از قدمت زیادی برخوردار است و هر نوع کُنشی در آن می‌تواند خبرساز و مورد نقد مخاطبین خود قرار گیرد.

والیبال کردستان؛ ضعف‌ها و قوت‌ها/تیم راه‌یاب‌ملل دیگر برای مردم استان جذابیت ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، رشته‌های توپ و توری با توجه به ماهیت فعالیتی آنها و مخاطب پسند بودن به لحاظ رسانه‌ای همواره خبر ساز بوده‌اند و از این لحاظ ظرفیت نقد و بررسی را نیز خواهند داشت.

والیبال از جمله این رشته‌های ورزشی است که در استان کردستان از قدمت زیادی برخوردار بوده و هر نوع کُنشی در آن می‌تواند خبرساز و  مورد نقد مخاطبین خود قرار گیرد. این رشته به ویژه در رشته‌های سنندج، سقز و بیجار پیشکسوتان و بزرگان زیادی را به جامعه والیبال کشور معرفی کرده است، هر چند این معرف‌ها به دهه‌های 60 و70 منتهی می‌‌شود اما همچنان نام و یاد آنها در دل‌ها زنده است.

در طول یک دهه اخیر سُکان این رشته ورزشی در دستان دکتر عطاالله حیدری بود، مدیری قابل اتکا در دانشگاه علوم پزشکی با داشتن ارتباطات قابل قبول سازمانی در استان که بعد از چالش‌های اواخر دهه 80 در این رشته ورزشی، مدیریت آن را بر عهده گرفت.

شخصیت مدیریتی حیدری و داشتن اطلاعات ورزشی با توجه به سابقه فعالیت خود در والیبال، موجب شد تا در چهار سال اول فعالیت و با کمک برخی از پیشکسوتان و همچنین مربیان بادانش و ورزشکاران جوان ضمن ساماندهی و برگرداندن آرامش، اقدامات قابل قبولی در ارتقای بعد همگانی و افزایش مشارکت علاقمندان به والیبال و حضور در سالن های ورزشی انجام دهد، هر چند بخش عمده ای از این اتفاق مبارک به دلیل حضور تیم ملی در لیگ جهانی و موفقیت چشمگیر در این رقابت‌ها بود که موجب ترغیب و ایجاد انگیزه بیشتر برای حضور نونهالان و نوجوانان در سالن‌های والیبال شد.

در هر حال استفاده بهینه از این فرصت طلایی و انجام استعدادیابی و صدور مجوز تأسیس کانون‌های والیبال از جمله دستور کارهای هیأت بود. از طرف دیگر در بعد قهرمانی هر چند این رشته نتوانست در سطح بالایی توانمندی خود را نشان دهد اما حضورهای مقطعی در مسابقات کشوری نیز به ابزاری جهت ایجاد انگیزه بیشتر در وجود نوجوانان و جوانان کردستانی تبدیل شد.

اما حیدری در چهارسال دوم با چالش‌های متعددی مواجه شد، عدم همکاری تعداد زیادی از باتجربه‌ها و اهالی فن، فعالیت ضعیف تعداد زیادی از شهرستان‌های برخوردار و نبود برنامه‌ای مدون جهت ساماندهی و نظارت بر فعالیت شهرستان‌ها، ضعف و نابسمانی در بخش بانوان از جمله ضعف‌های مشهود این دوره هیأت والیبال استان بود، هر چند با وجود این چالش‌ها، همان توان مدیریتی حیدری موجب شد تا به مانند برخی هیأت‌های ورزشی استان، بحران و چنددستگی در درون جامعه والیبال آنچنان نمود پیدا نکند.

دوره چهارساله دوم مدیریت حیدری مردادماه سال جاری به پایان رسید و فراخوان جهت ثبت‌نام کاندیداهای متقاضی پست ریاست اعلام شد، برخی از یاران و همراهان حیدری اصرار زیادی از وی داشتند تا همچنان در میان آنان بماند و برای دوره سوم نیز کاندید شود، اما موقعیت‌شناسی و اشرافیت وی به شرایط حاکم بر ورزش استان و چالش‌های احتمالی آینده، موجب شد تا رفتن را بر ماندن ترجیح دهد و در نهایت مجمع این رشته ورزشی در آینده‌ای نزدیک تنها با یک کاندیدا برگزار شود.

در این  گزارش گفت‌وگوهایی با چند نفر از فعالان و رؤسای شهرستانی والیبال استان داشتیم و نظرات آنان را در خصوص عملکرد هشت ساله هیأت و پیشنهاد آنها برای آینده این ورزش مستعد کردستان را جویا شدیم.

بازیکنان شهرستانی را فراموش نکنید

محمد سیفی رئیس هیأت والیبال قروه در باره نقاط ضعف و قوت حیدری به عنوان رئیس هیأت والیبال کردستان گفت: حیدری یک انسان پرانرژی، مثبت و قوی است که در دوران هشت ساله ریاست ایشان اتفاقات خوشایند بسیاری برای والیبال استان رقم خورد، نمونه آن کسب رتبه 8 والیبال کشور در سال 99 بود که قبل از دوران ریاست دکتر حیدری کردستان در رتبه 21 کشور قرار داشت.

وی ادامه داد: در دوران ریاست دکتر حیدری والیبال استان برای اولین بار در لیگ برتر والیبال کشور نماینده داشت که متأسفانه نتوانستیم از این امتیاز بهره لازم را ببریم و از بازیکنان بومی بیشتری در ترکیب این تیم استفاده کنیم. هیأت استان در اعزام مربیان تیم‌های منتخب خوب عمل نکرد و از مربیانی استفاده می‌کرد که تیم نداشتند در نتیجه نمی‌توانستیم نتایج قابل قبولی کسب کنیم.

سیفی در مورد انتظارات خود از رئیس آینده هیأت والیبال است، گفت: از رئیس آینده هیأت انتظار داریم از ظرفیت مربیان شهرستانی استفاده کنند چون واقعاً این مربیان در شهرستان‌ها با جان و دل کار می‌کنند در کنار آن هم به والیبالیست‌های شهرستانی توجه داشته باشند از آن‌ها در ترکیب تیم منتخب استان استفاده شود تا شاهد حق خوری بازیکنان شهرستانی نباشیم.

وی اظهار داشت: در چند سال گذشته هیأت استان هیچ کمک مالی و تجهیزاتی به شهرستان‌ها نداشته است. ما شش دوره میزبان مسابقات استانی بودیم که هیأت استان حتی یک تور و یا توپ والیبال به ما نداد بنابراین نیاز است کسی که به عنوان رئیس آینده هیأت والیبال استان انتخاب می‌شود این توانایی را داشته باشد که بتواند چند اسپانسر قوی برای این رشته جذب کند که شهرستان‌های دیگر هم بتواند در لیگ‌های کشوری نماینده داشته باشند چون بازیکنان شهرستانی این توانایی و پتانسیل را دارند.

سیفی که از دی ماه سال 98 مسئولیت هیأت والیبال قروه را بر عهده دارد در مورد اقدامات خود در این مدت گفت: در سال 99 با توجه به شرایط کرونا فعالیت هیأت والیبال قروه مثل اکثر هیأت دیگر به صورت نصف و نیمه انجام شد.

در تمام مسابقات استانی حضور داشته‌ایم، شش دوره میزبان موفق مسابقات استانی بوده‌ایم. در خرداد ماه امسال موفق شدیم سالن 1200 نفره تازه تاسیس قروه را به خانه والیبال تبدیل کنیم.

 وی ادامه داد: مهم‌ترین کار ما این بود که بعد از تلاش دو ساله و مکاتبات فراوان موفق شدیم مجوز زمینی به متراژ 600 متر در سراب قروه را برای والیبال ساحلی از شهرداری بگیریم که با هزینه شخصی این زمین را تسطیح و جدول بندی کرده‌ام ولی اکنون برای تهیه ماسه این زمین با مشکل مالی مواجه شدیم، برآورد هزینه ما برای تکمیل زمین اختصاصی والیبال ساحلی مبلغی در حدود 200 میلیون تومان است؛ لذا از مسئولین استانی و شهرستانی درخواست می‌کنم برای تکمیل این پروژه ورزشی کمک حال ما باشند تا با افتتاح این زمین شاهد میزبانی مسابقات کشوری والیبال ساحلی در سراب قروه باشیم.

عملکرد ضعیف رئیس هیأت استان به دلیل شرایط شغلی

لقمان رحیم‌پور رئیس هیأت والیبال بانه که حدود دو سال است این مسئولیت را بر عهده دارد در مورد نقاط ضعف و قوت ریاست هیأت والیبال استان در 8 سال گذشته گفت: متأسفانه حیدری به دلیل مشغله کاری نمی‌توانست وظایف خود را به درستی انجام دهد به همین علت عملکرد قابل قبولی از خود به جا نگذاشت و بیشتر تمرکزش روی شغل اصلی خودش بود و هیچ توجهی به هیأت‌های شهرستانی نداشت.

رحیم‌پور در باره نقاط قوت حیدری اظهار داشت: تنها نقطه قوت رئیس هیأت والیبال استان شخصیت بسیار خوب همراه با آرامش ایشان بود.

وی در مورد انتظار خود از رئیس آینده هیأت والیبال استان گفت: باید به هیأت‌های ورزشی شهرستان‌ها توجه خاصی شود، چون در دوران ریاست هشت ساله دکتر حیدری هیچ اعتبار و تجهیزات ورزشی به شهرستان‌ها تخصیص داده نشد.

رحیم‌پور در مورد اقداماتی که در طول دو سال مسئولیت خود در هیأت بانه انجام داده است گفت: توجه ویژه‌ای به بحث آموزش و و رده‌های پایه داشته‌ایم، برگزاری مسابقات استانی و اعزام نفرات منتخب به رقابت‌های استانی، حضور بازیکنان بانه‌ای در اردوی انتخابی استان و اعزام نفرات علاقمند به دوره‌های مربیگری و داوری از جمله اقدامات هیأت والیبال بانه بوده است.

دوران ریاست حیدری بهترین سال‌های والیبال استان بود

وحید صدری رئیس هیأت بیجار هم که حدود سه سال است این مسئولیت را بر عهده دارد در مورد سؤال گزارش ما گفت:  حیدری عملکرد بسیار خوب و موثری در پیشرفت هیأت والیبال استان داشت هم رییس خوبی بود و هم باتجربه؛ از تمام ظرفیت‌های استان و شهرستان‌ها بدون هیچ تبعیضی بهره می‌بردند از نظر مالی هم کمک‌های قابل توجهی را برای والیبال استان جذب کرد.

وی ادامه داد: از نظر برگزاری کلاس‌های داوری و مربیگری و اعزام نفرات و تیم‌ها به مسابقات کشوری هیچ کوتاهی نکردند و از همه مهم‌تر چون خود ایشان والیبالی بودند از نظر فنی هم هیچ مشکلی نداشتند از لحاظ رفتاری هم فردی بسیار متین و صبور بودند و همیشه پاسخگو هیأت‌های شهرستانی بودند به نظر من دوران ریاست حیدری بهترین سال‌های والیبال استان بود.

رئیس هیأت والیبال قروه در مورد انتظارات خود از رئیس آینده هیأت والیبال استان اظهار داشت: باید رئیس هیأت از خانواده والیبال باشد تا مشکلات و دغدغه‌های هیأت را بشناسد و بتواند در مورد مسائل فنی والیبال اظهار نظر کند، چون اگر غیر از این باشد اداره هیأت برای او خیلی سخت می‌شود. رئیس هیأت باید بتواند اسپانسر جذب کند و به تمام شهرستان‌ها توجه کند فقط به فکر مرکز استان نباشد.

صدری که سه سال است رئیس هیأت والیبال بیجار می‌باشد در مورد اقدامات خود در طول این مدت گفت: برگزاری چند دوره کلاس داوری و مربیگری، میزبانی چندین دوره مسابقات مختلف استانی، معرفی تنها بازیکن بانوی کردستانی در سوپر لیگ کشور، حضور دو والیبالست نوجوان بیجاری در اردوی تیم ملی، فعال بودند بخش بانوان و آقایان، حضور در لیگ دسته یک والیبال کشور از جمله اقدامات ما در طول سه سال گذشته می‌باشد و برنامه آینده ما هم احداث زمین والیبال ساحلی در بیجار است.

فاصله زیاد والیبال کردستان با لیگ‌های کشوری

برزان مرادی رئیس هیأت والیبال مریوان نیز در خصوص نقاط قوت هیأت استان در هشت سال گذشته گفت: برگزاری مرتب و سالانه دوره‌های ارتقای داوری و مربیگری در دو بخش آقایان و بانوان، برگزاری مسابقات استانی در رده‌های مختلف در دو بخش آقایان و بانوان، اعزام تیم‌ها به بهترین نحو ممکن به مسابقات کشوری در رده ها سنی مختلف و لیگ‌های والیبال، به‌کارگیری مربیان شهرستان جهت اعزام تیم‌ها به مسابقات کشوری و استفاده از نیروهای متخصص، همکاری و تعامل با هیأت شهرستان‌ها از نقاط قوت هیأت استان بود.

مرادی درباره نقاط ضعف هیأت استان هم اظهار داشت: عدم جذب اسپانسر و حامی بخش خصوصی جهت حضور تیم‌ها و بازیکنان استان در لیگ‌های زیرگروه کشوری یکی از نقاط ضعف هیأت استان بود و باید قبول کرد که استان کردستان فاصله زیادی با مسابقات سوپر لیگ و حتی دسته یک دارد به طوری که در این چند سال نتوانستیم بازیکن در حد سطح بالایی کشور داشته باشیم البته یکی دو نفر استثنا داشته‌ایم که به نظر من در این زمینه عملکرد رضایت بخشی نداشته‌ایم.

موفقیت حیدری در تعامل با فدراسیون

بهروز یثربی رئیس کمیته داوران هیأت والیبال استان که 10 سال است این مسئولیت را بر عهده دارد در مورد عملکرد هشت ساله حیدری گفت: به نظر من دوران 8 ساله ریاست دکتر را باید به دو دوره دو سال و نیمه یک سه ساله تقسیم کرد، در دوره اول بعد از اینکه در مجمع انتخابات برنامه های خود را ارائه و اعضای مجمع از جمله من برنامه‌های وی را معقول و منطقی تشخیص دادیم در نهایت ایشان به عنوان رئیس هیأت انتخاب شد در آن دوره ضمن ایجاد تغییرات در اعضا و کادر هیأت برنامه‌های خود را شروع کرد و تعامل بسیار خوبی با فدراسیون برقرار کرد.

یثربی ادامه داد: در بحث داوری رئیس هیأت والیبال استان کمک کرد کلاس‌ها و دوره‌های متعددی را برای پیشرفت داوران استان برگزار کنیم و همچنین در بحث میزبانی مسابقات ما شاهد ارتقای والیبال استان بودیم چون جایگاه افراد مشخص و معین شده بود و اداره کل ورزش و جوانان هم در این دوره کمک حال هیأت والیبال استان بود.

وی اظهار داشت: در دوره دو سال و نیم بعدی شاهد اوج‌گیری والیبال استان بودیم به خاطر انضباط کاری هیأت استان در هیأت شهرستان‌ها هم شاهد پویایی و فعالیت آنان بودیم به طوری که ما قبلاً مسابقات نوجوانان استان را با سه تیم برگزار می‌کردیم ولی در حال حاضر بیش از 10 تیم در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کنند. وقتی مسابقه و رقابت در جریان باشد در کنار آن داوران و مربیان ما هم رشد می‌کنند.

رئیس کمیته داوران استان گفت: در دوره سه ساله اخیر هم چون کارها طبق روال برنامه‌ریزی شده پیش می‌رفت باعث ترقی والیبال استان شد و رتبه ما از 21 کشور به جایگاه 8 ارتقا پیدا کرد که کسب این رتبه ارزشمند با تلاش و کوشش رئیس، کادر، اعضای هیأت و جامعه والیبال استان به دست آمد. در کل مدیریت دکتر حیدری در 8 سال گذشته را مثبت ارزیابی می‌کنم.

یثربی در مورد انتظارات خود از رئیس آینده هیأت والیبال استان اظهار داشت: دکتر حیدری یک کار برنامه‌ریزی شده را در والیبال استان شروع کرد که منتج به نتیجه گیری مثبت شد لذا انتظار این است رئیس آینده هیأت استان برخی نقاط ضعف هیأت قبلی را برطرف کند و اجرای برنامه‌ها مثبت را ادامه دهد تا روند رو به رشد والیبال کردستان تداوم یابد.

وی در پایان سخنان خود به داوران والیبال استان توصیه کرد بحث آموزش را جدی بگیرند و همیشه با مطالعه پیگیر مسائل و قوانین به روز داوری باشند تا از قافله داوری کشور عقب نیفتند.

در بخش بانوان ضعیف عمل کردیم

لیدا هاشمی مربی سطح دو بین‌المللی والیبال و یکی از مربیان فعال در بخش بانوان در باره نقاط قوت حیدری رئیس هیأت والیبال استان اظهار داشت: یکی از نقاط قوت این هیأت ارتقای سطح کمی و کیفی داوران و مربیان والیبال استان بود و در زمینه برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های ارتقا فعال بودند.

هاشمی در باره نقاط ضعف هیأت استان در طول 8 ساله گذشته گفت: عدم اعزام تیم‌های بانوان به مسابقات کشوری یکی از نقاط ضعف هیأت استان البته در سه سال اخیر بوده است. چون ورزشکار، مربی و داور در طول سال تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند تا توانایی خود در مسابقات کشوری و لیگ نشان دهند که متأسفانه هیأت استان در این زمینه به خصوص در بخش بانوان ضعیف عمل کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه استفاده از افراد کم تجربه و کم توان در هیأت استان طی چند سال گذشته باعث شد والیبال کردستان سقوط کند و چون رئیس هیأت استان وقت کافی برای نظارت بر امور نداشت یک سری از افراد مدیریت هیأت را در دست گرفتند که فقط به نفع خودشان کار می‌کردند در حق والیبال استان ظلم کردند.

این مربی فعال بانوان در مورد انتظارات خود از رئیس آینده هیأت والیبال استان اظهار داشت: اولین شرط رئیس هیأت این است که باید حتماً والیبالی و دلسوز این رشته باشد چون کسی که خاک این رشته را خورده است با مشکلات و موانع والیبال آشناست.

رئیس آینده هیأت والیبال باید کسی باشد که برای این رشته وقت بگذارد نه اینکه همه امورات هیأت را به افراد دیگر واگذار کند و نظارتی بر فعالیت آنان نداشته باشد! کسی که در بطن کار باشد و خودش حلال مشکلات والیبال باشد.

رعایت عدالت در توزیع امکانات و تجهیزات میان شهرستان‌ها

آرش بابامرادی مربی سطح یک بین‌المللی و یکی از مربیان سازنده والیبال شهرستان دیواندره درباره سؤال این گزارش و عملکرد هیأت استان در طول هشت سال گذشته، گفت: به طور کلی دکتر حیدری در هیأت استان عملکرد قابل قبولی داشتند، ولی من یک انتقاد به هیأت استان دارم که اگر اسپانسری برای والیبال استان جذب کرده‌اند این اسپانسر به طور عادلانه به تمام شهرستان‌ها کمک کند و این نباشد که فقط دو شهرستان خاص از مزایای اسپانسر بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: حیدری برای والیبال استان خیلی زحمت کشید، ولی می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشند که فکر می‌کنم به دلیل مشغله کاری زمان لازم را برای رسیدگی به امور والیبال نداشت و به هیأت شهرستان‌ها کم‌تر توجه شد و تا جایی که من اطلاع دارم هیچ کمکی به هیأت شهرستان دیواندره نشده است.

بابامرادی اظهار داشت: وقتی برای جذب اسپانسر به سرمایه داران دیواندره مراجعه می‌کنیم، هیچ اطلاعی از این رشته ندارند چون در بحث تبلیغ و مانور بر روی این رشته متأسفانه هیأت والیبال استان ضعیف عمل کرده است به همین خاطر کسی حاضر نیست به عنوان اسپانسر در این رشته پولی خرج کند.

این مربی والیبال در مورد انتظارات خود از رئیس آینده هیأت استان گفت: انتظار ما این است که همه شهرستان‌ها را با یک نگاه ببیند و توزیع امکانات و تجهیزات در بین شهرستان‌ها عادلانه باشد و اگر قرار است در لیگ تیم داری کنند از بازیکنان بومی بیشتر استفاده کنند تا آن‌ها کم کم بتوانند خود را نشان دهند.

وی ادامه داد: از رئیس آینده هیأت والیبال استان انتظار داریم حداقل سالی دو بار به شهرستان‌ها سرکشی کند و با مسئولین شهرستانی و کسانی که توانایی مالی دارند صحبت کرده تا آن‌ها برای حمایت و ورود به رشته والیبال ترغیب کنند. از همه مهم‌تر لیگ‌های استانی را برگزار کند و کمک کنند مربیان کردستانی که مدارج عالی مربیگری والیبال را طی کردند در لیگ‌های مختلف و در قالب تیم دیگر استان‌ها مربیگری انجام دهند.  

از انتخابات ساختگی شهرستان‌ها تا لزوم وحدت در میان جامعه والیبال

سالار زارع رئیس هیأت والیبال سنندج هم درباره عملکرد 8 سال گذشته هیأت والیبال استان گفت: بعد از اینکه در مرداد ماه سال 92 دکتر حیدری به عنوان رئیس جدید هیأت والیبال استان انتخاب شد، شاهد تغییر سبک مدیریت در این رشته بودیم که این مدیریت دارای نقاط ضعف و قوت فراوان بود.

زارع در مورد نقاط قوت رئیس سابق هیات والیبال کردستان اظهار داشت: ساماندهی کمیته‌های مختلف هیأت استان و هیأت‌های شهرستانی، میزبانی مسابقات مختلف کشوری، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌ها و سمینارهای مختلف داوری و مربیگری، برگزاری مسابقات استانی از نقاط قوت چهار سال اول دوره مدیریت حیدری بود.

وی ادامه داد: متأسفانه در چهار سال دوم شاهد انسجام گذشته در هیأت استان نبودیم شاید دلیل آن هم مشغله کاری رئیس هیأت بود به همین خاطر تنش‌های بسیاری بین هیأت، باشگاه، کانون‌های والیبال به وجود آمد.

در چهار سال دوم هیچ جلسه‌ای در بین روسای هیأت شهرستان‌ها و یا کمیته ها هیأت برگزار نشد و شاهد افسار گسیختگی در والیبال بودیم که به نظر من دکتر حیدری به علت مشغله کاری در بسیاری از تصمیم گیری‌ها و برنامه های هیأت نقشی نداشت و کسانی دیگر به جای وی تصمیم می‌گرفتند.

رئیس هیأت والیبال سنندج اظهار داشت: در چهار سال دوم نظارتی بر فعالیت هیأت شهرستان‌ها نبود و حمایتی هم از آنها به خصوص هیأت سنندج صورت نگرفت. هیأت استان به جای حمایت از هیأت سنندج، خانه والیبال را از ما گرفت در قالب ماده 88 به شخص واگذار کرد! چرا باید تنها خانه تخصصی ورزشی استان که به هیأت واگذار نشده است خانه والیبال سنندج باشد؟ هیأت والیبال سنندج مجبور است با پرداخت اجاره از سالن‌های دیگر در سطح شهر استفاده کند. برای در اختیار گرفتن خانه والیبال سنندج بارها از طریق مسئولین استانی و شهرستانی اقدام کردیم که متأسفانه به نتیجه نرسیدم.

زارع اظهار داشت: هفته قبل برای انتخاب روسای هیأت شهرستان جهت حضور در مجمع هیأت استان رأی گیری انجام شد و شهرستان‌های انتخاب شدند که کمتر از 50 ورزشکار سازمان یافته دارند! در مقابل من عنوان رئیس هیأت شهرستان سنندج رأی نیاوردم در حالی که بیشتر باشگاه و ورزشکار سازمان یافته را در سطح استان دارم و شهرستان‌های مریوان و سقز در مجمع انتخابات هیأت استان حضور نخواهند داشت. یعنی کسانی برای آینده هیأت استان تصمیم می‌گیرند که کمترین نقش را در والیبال کردستان دارند.

وی در مورد انتظارات خود از رئیس آینده هیأت والیبال استان گفت: والیبال یکی از قدیمی‌ترین رشته های ورزشی استان است که بیش از یک قرن از فعالیت آن می‌گذرد و روسای هیأت زیادی را به خود دیده است.

چرا باید در طول صد سال گذشته نماینده‌ای در تیم ملی نداشته باشیم؟ به نظر من رئیس هیأت آینده باید در جامعه والیبال وحدت ایجاد کند و به دنبال هم افزایی باشد، از باند و باند بازی دور باشد، بر اساس شایسته‌سالاری کادر هیأت را انتخاب کند و فقط به چشم درآمدزایی به این رشته نگاه نکند، به رده‌های پایه و شهرستان‌ها توجه ویژه داشته باشد، قدرت رایزنی برای جذب اسپانسر داشته باشد، با فدراسیون اداره کل و آموزش و پرورش تعامل مناسبی داشته باشد.

زارع که حدود سه سال است مسئولیت هیأت والیبال سنندج را بر عهده دارد در مورد اقداماتی که در این مدت انجام داده است گفت: به خاطر شرایط کرونا ما فقط یک سال توانستیم برنامه‌های خود را به طور کامل اجرا کنیم به هر حال یکی از اقدامات مهم ما توجه ویژه به روستاهای والیبال خیز شهرستان سنندج بود، برگزاری کلاس و کارگاه‌های مختلف، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های متعدد در بین باشگاه‌ها، کانون‌های والیبال و محلات، تجلیل و تشویق پیشکسوتان و بازیکنان و خانواده‌های آنان از جمله اقدامات ما با توجه به شرایط کرونا و نبود سالن بود.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: امیدواریم رئیس هیأت آینده منشأ خیر و برکت برای والیبال کردستان باشد و ما شاهد رشد و توسعه والیبال استان باشیم چون ما این ظرفیت و پتانسیل را داریم که در والیبال کشور از لحاظ بازیکن، مربی، داور خودی نشان دهیم.

حضور در لیگ کشوری عملکرد شاخص رئیس هیأت است

حامد امینی والیبالیست سنندجی بازیکن تیم‌های  بانک کشاورزی، عقاب و راه یاب ملل در لیگ یک و لیگ برتر کشور در مورد عملکرد 8 ساله دکتر حیدری در رأس هیأت والیبال کردستان اظهار داشت: در دوران ریاست حیدری هیأت در بحث آموزش و برگزارهای کلاس‌های داوری و مربیگری خیلی موفق عمل کردند، ولی در بحث جذب اسپانسر و اینکه یک تیمی دائم  در لیگ های کشوری داشته باشیم تا والیبالیست‌های استان در قالب آن تیم توانایی خود را نشان دهند، ضعیف عمل کردند.

امینی ادامه داد: اگر یک تیم کردستانی حضوری مدام در لیگ دسته یک والیبال کشور داشته باشد، بازیکنان بومی فراوانی داریم که بتوانند در این لیگ بازی کنند لذا از رئیس آینده هیأت والیبال استان انتظار داریم در کنار تیم لیگی یکی به رده‌های پایه هم توجه ویژه‌ای داشته باشند که آنها با انگیزه بیشتر تمرین کنند  تا در آینده پشتوانه‌ای برای تیم‌های بزرگسالان باشند.

لیبروی والیبال استان اظهار داشت: برگزاری کلاس‌های آموزشی، اعزام تیم‌های به مسابقات کشوری یک کار روتین است و هر رئیس هیأتی می‌توانند این اقدامات را انجام دهد، اما حضور در لیگ کشوری یک اقدام خاص برای هر رئیس هیأتی می‌تواند باشد چون حضور  مدام در لیگ است که می‌توانند آینده والیبال کردستان را تضمین کند.

والیبال نوین را در استان پایه‌ریزی کردیم

محی‌الدین کابله‌سوری دبیر هیأت والیبال استان در مورد اقدامات این هیأت در هشت سال گذشته گفت: قبل از ارائه گزارش عملکرد هیأت، من از کسانی که در طول این 8 سال به خصوص در ابتدای فعالیت هیأت کمک کردن تا والیبال نوین استان پایه‌ریزی کنیم تشکر و قدردانی می‌کنم از جمله محمد رضا احمدی، رضا محبی، زاهد کریمی، شهریار گله داری، جواد کاوه،هیوا امدادی، احسان خوش‌کیفی  و خانم‌ها مهرزاد بایزیدنژاد و رزیتا افتخاری که نهایت همکاری را با هیأت والیبال استان داشتند.

کابله‌سوری اظهار داشت: 8 سال قبل که هیأت را تحویل گرفتیم فقط 20 هزار تومان در حساب هیأت بود از نظر امکانات و تجهیزات ضعیف بودیم و در رتبه 22 کشور قرار داشتیم.

با مشورت و تصمیم هیأت رئیسه و صاحب نظران والیبال استان یک برنامه ریزی منظم برای ارتقای این رشته در استان صورت گرفت که نتیجه اجرای آن برنامه‌ها کسب جایگاه هشتم در کشور توسط هیأت والیبال استان است.

وی توضیح داد: اولین برنامه ما توجه به بحث آموزش و ارتقاء سطح مربیان و داوران بود که بیش از 25 کلاس برگزار کردیم. در بخش مربیان یک نفر مربی بین‌المللی داشتم در حال حاضر 16 مربی بین‌المللی داریم که چهار نفر از آن‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند و دو مدرس مربیگری در بخش آقایان و یک نفر در بخش بانوان داریم، در بحث داوری هم تعداد داوران ملی استان را به 14 داور افزایش دادیم.

دبیر هیأت استان والیبال استان ادامه داد: برای پایه‌ریزی قوی در والیبال استان ما کار را دوباره را از صفر شروع کردیم و با برگزاری چندین جشنواره استعدادیابی در پایان هر سال 20 نفر از نفرات مستعد را انتخاب می‌کردیم.

نتیجه آن حضور والیبالیست کردستانی در تیم‌های مختلف حاضر در لیگ‌های والیبال کشور است.

کابله‌سوری در باره عدم حمایت از هیأت‌های شهرستانی گفت: من این نقد را قبول دارم، در بحث مالی امکانات هیأت والیبال در آن حد نبوده که بتواند به هیأت شهرستان‌ها کمک کند. تا سال 95 از طریق فدراسیون تجهیزاتی در اختیار هیأت استان قرار می‌گرفت که ما هم در بین شهرستان‌ها این تجهیزات را پخش می‌کردیم.

در بحث سرکشی به شهرستان‌ها هر موقعیت که پیش آمده به شهرستان‌های مختلف رفته‌ایم و از زحمات کشان هیأت شهرستان‌ها هم تجلیل شده است.

وی در مورد بخش بانوان هیأت والیبال استان اظهار داشت: در بحث آموزش بانوان تمام تلاش خود را انجام دادیم که این بخش هم همراه با بخش آقایان پیشرفت کند و در بخش برگزاری و اعزام به مسابقات هم تا قبل از کرونا بر اساس تقویم فدراسیون و هیأت تمام مسابقات و اعزام‌ها انجام گرفته است و در بخش بانوان کم کار نبوده‌ایم.

دبیر هیأت والیبال استان در بحث جذب اسپانسر گفت: یکی از مشکلات اساسی ورزش استان نبود اسپانسر است که علت آن نبود کارخانه و شرکت‌های بزرگ تولیدی است.

آن چند کارخانه بزرگ هم که در استان وجود دارد بارها رئیس هیأت و اعضای هیأت رئیسه تلاش کردند حمایت آن‌ها را جذب کنند که متأسفانه موفق نشدیم.

با رایزنی‌های فراوان مدیرکل ورزش بعد از سال‌ها موفق شدیم شرکت راه‌یاب ملل را به عنوان اولین اسپانسر متقاعد کنیم که در کردستان تیم‌داری کند و بعد از آن هم چاپ معلم در لیگ کشوری تیم‌داری کرد و شخصی غیربومی به نام عادل لقمانیان به عنوان اسپانسر چند سال حامی والیبال کردستان در لیگ کشوری بود و برای سال جاری هم آقای لقمان ترجمان شرکت نقش و نما قرار است حامی تیم استان در لیگ دسته یک والیبال کشور باشد در کنار آن تلاش می‌کنیم تیم بانوان استان هم در لیگ یک کشور حضور داشته باشد.

کابله‌سوری در پاسخ به این سؤال که چرا هیأت استان در چهار سال اول عملکرد بهتری نسبت به چهار سال دوم داشت؟ گفت: کسانی که در ابتدای شروع فعالیت جدید هیأت با ما همکاری می‌کردند هر یک به دلایل مختلف کناره‌گیری کردند که این کار تأثیر منفی در عملکرد هیأت داشت و چون کار در هیأت به صورت افتخاری و بدون مزد است ما نمی‌توانیم کسی مجبور به همکاری کنیم. در طول 8 سال اخیر هیچ‌کدام از اعضای کادر هیأت استان یک ریال حق‌الزحمه دریافت نکرده‌اند همه به صورت افتخاری کار کرده‌اند.

راه‌یاب‌ملل جذابیت سال‌های گذشته برای مردم کردستان ندارد

دبیر هیأت والیبال استان در مورد تأثیرات حضور راه‌یاب ملل در لیگ برتر برای کردستان گفت: در ابتدا قرار بود تیم راه یاب ملل از نیروهای بومی استان استفاده  کند و هر سال تعداد نفرات بومی را افزایش دهد و در کنار آن هم با ایجاد آکادمی در چند شهرستان استان به فکر پشتوانه سازی برای این تیم باشیم که متأسفانه مسئولین تیم و کادر فنی هر سال تعداد نفرات بومی به جای افزایش کاهش دادند و از پشتوانه سازی هم خبری نبود.

طی جلسات کارشناسی که برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که حضور راه یاب ملل هیچ خروجی مثبتی برای والیبال کردستان نداشت و تنها فقط یک ویترین برای والیبال استان بود.

وی ادامه داد: هدف ما از حضور راه‌یاب ملل در سطح اول والیبال کشور ارتقای سطح والیبالیست‌های استان بود که با طرد بازیکنان مستعد توسط کادر فنی تیم به هدف خود نرسیدیم.

یکی از دلایل کسب نتایج ضعیف تیم  سرمربی آن صادقیانی بود که همه کاره تیم است. ما بارها اعلام کردیم این سرمربی در سطحی نیست که بتواند یک تیم لیگ برتری را هدایت کند و تا زمانی که صادقیانی در تیم راه یاب ملل حضور داشته باشد با توجه به دید منفی که نسبت به بازیکنان بومی دارد نمی‌توان انتظار داشت بازیکنان بومی در این تیم رشد کنند.

ما بارها این موارد را به مسئولین باشگاه اعلام کردیم ولی چون آن‌ها والیبالی نبودند از سخنان ما برداشت دیگری داشتند.

مسئولین تیم عنوان می‌کنند برای خوشحالی مردم کردستان تیم‌داری می‌کنند در حالی که مردم این استان زمانی از حضور این تیم در لیگ برتر خوشحال می‌شوند که بازیکنان بومی در تیم حضور داشته باشند به همین دلیل متأسفانه راه‌یاب‌ملل جذابیت سال‌های گذشته را برای مردم کردستان ندارد.

دبیر هیأت والیبال استان اظهار داشت: آیا هدف راه یاب از تیم داری قهرمانی در لیگ برتر است که با این کادر فنی، سرمربی و بازیکنان و طبق گفته‌های خودشان که پول ندارند امکان پذیر نیست و حتی به مرحله پلی‌آف هم نمی‌رسند و اگر می‌خواهند به والیبال استان خدمت کنند چرا از مربیان با دانش و بازیکنان استان استفاده نمی‌کنند تا پشتوانه ای برای آینده باشگاه و والیبال کردستان باشند.

کابله‌سوری در مورد نقش هیأت استان در تیم راه یاب ملل گفت: ما به عنوان هیأت نمی‌توانیم در کار باشگاه دخالت کنیم، فقط می‌توانیم راه کار ارائه دهیم و در کنار آن هم یک سری کمک‌های مالی به این تیم داشته‌ایم از جمله پرداخت ورودی مسابقات و حتی سال گذشته توانستیم با موافقت استاندار، شورای شهر سنندج و شهرداری سنندج مبلغ ۲ میلیارد تومان جهت تقویت تیم جذب کنیم ولی متأسفانه به دلیل عملکرد بسیار ضعیف راه یاب وعدم انجام تعهدات از سوی باشگاه، شورای اسلامی سنندج فقط 500 میلیون تومان به این تیم کمک کرد و همه این کمک‌‌ها بخاطر این بود که سهمیه کردستان  در لیگ برتر والیبال کشور حفظ شود.

دبیر هیأت والیبال استان در مورد رئیس آینده این هیأت گفت: عملکرد 8 ساله دکتر حیدری به نظر من مثبت بوده است که جای تقدیر دارد.

رئیس آینده هیأت باید بتواند یک وفاق در بین جامعه والیبال استان ایجاد کند، در کمیته‌های مختلف استان باید از نفرات شایسته و زبده استفاده کند و به فکر جذب اسپانسر باشد و تعامل مناسبی با اداره کل و فدراسیون داشته باشد که بتواند جایگاه والیبال استان را در کشور ارتقا دهد.

 

همانطور که پیش بینی می‌شد بیشتر رؤسای هیأت‌های شهرستانی و مربیان این رشته ورزشی، دوران هشت ساله مدیریت دکتر حیدری را نقطه عطفی در والیبال کردستان تشخیص دادند و بر حرکت رو به جلو و ارتقا در برخی شاخص‌های عملکردی در سالهای اخیر تأکید داشتند.

هر چند نمی‌توان از برخی نقاط ضعف یک دهه اخیر والیبال استان به ویژه در مقوله قهرمانی و قرار گرفتن در رده های پایین کشوری در مسابقات مختلف و نیز ضعف مشهود شهرستان‌ها و همچنین بانوان به آسانی گذشت و می‌بایست در دوره جدید ضمن تقویت نقاط قوت گذشته بر رفع کاستی‌ها و موانع پیش روی جامعه توپ و تور استان توجه و تلاش جدی تر داشت.

نکته حائز اهمیت دیگر ساماندهی و حمایت از والیبال سنندج به عنوان ویترین این رشته ورزشی در استان است، صحبت‌ها و درددل‌های متولیان و فعالان والیبال سنندج بسیار زیاد و برخی قابل تأمل! شرایط فعلی به نفع والیبالی‌ها و به ویژه ورزشکاران نونهال و نوجوان مستعد این شهر نیست و در صورت عدم مدیریت و اتخاذ تدابیر کاربردی و اثربخش از سوی رئیس آینده هیأت استان و نیز اداره ورزش شهرستان، رکود کامل آن دور از انتظار نیست!

و اما نکته بعدی جذب اسپانسر برای این رشته پُرمخاطب و دارای پتانسیل در استان است. رئیس آینده هیأت علاوه بر این که می بایست همراهی و حمایت از تنها حامی ماندگار والیبال و ورزش استان یعنی شرکت راه یاب ملل را در دستور کار خود قرار دهد بلکه می‌بایست در اندیشه جذب حامیان دیگری نیز برای حضور در رقابت‌های سطح های مختلف لیگ کشوری باشد، اسپانسرهایی که در سنوات گذشته نیز این تمایل و علاقه را به حمایت از توپ و توری‌های کردستان به ویژه سنندج از خود نشان داده‌اند.

صحبت آخر با متولیان ورزش استان؛ حاشیه‌های مجامع انتخاباتی چند سال اخیر آنچنان پُر رنگ خودنمایی می‌کند که جای هیچ توجیه و بحثی نمی‌گذارد، چیدمان اعضای مجمع را بر پایه ضوابط و شایستگی‌های موجود در نظر بگیرید و با همان بی‌طرفی که همواره مدعی آن بوده‌اید، انتخابات را برگزار کنید. بدون تردید با برگزاری یک مجمع قانونمند هم به اعتبار سازمان و مجامع انتخاباتی افزوده‌اید و هم به آینده والیبال استان کمک شایانی خواهید کرد.

انتهای پیام/2330/70

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول