اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تلاش تل‌آویو برای ماهیگیری از آب گل‌آلود لبنان؛ این بار در میدان‌های گازی مدیترانه

کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که هدف از قرارداد اخیر تل‌آویو با یک شرکت آمریکایی برای حفاری در منطقه مورد مناقشه با لبنان، اخاذی از این کشور در شرایط بحران اقتصادی افسارگسیخته لبنان و محاصره حزب‌الله در آینده است.

تلاش تل‌آویو برای ماهیگیری از آب گل‌آلود لبنان؛ این بار در میدان‌های گازی مدیترانه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کارشناسان معتقدند که اقدام اخیر تل‌آویو در عقد قرارداد با یک شرکت آمریکایی برای استخراج گاز در منطقه موردمناقشه با بیروت در شرایطی که لبنان با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، طرح جدید تل‌آویو برای اخاذی از این کشور است.

پایگاه خبری شبکه «الجزیره» در گزارش امروز خود به این مسئله پرداخت و نوشت: به رغم سکوت اسرائیل، «هالیبرتون» (Halliburton) شرکت آمریکایی متخصص در اکتشاف منابع انرژی اعلام کرد که مناقصه تل‌آویو برای حفاری در آب‌های منطقه‌ای دریای مدیترانه را که میدان نبرد لبنان و اسرائیل به شمار می‌آید، برنده شده است.

این مناقصه برای حفاری در منطقه مورد مناقشه، جنگ تل‌آویو و بیروت بر سر میدان‌های گازی دریای مدیترانه و بازترسیم مرزهای دریایی میان آن‌ها را بر سر زبان‌ها انداخت آن هم پس از به بن‌بست رسیدن این مذاکرات در اکتبر سال ۲۰۲۰؛ مذاکراتی که به‌صورت غیرمستقیم و با نظارت سازمان ملل برگزار می‌شد.

وزارت انرژی تل‌آویو از افشا و اعلام رسمی این توافق که به شرکت آمریکایی یادشده اجازه کامل حفاری در آب‌های دریای مدیترانه در مجاورت سواحل حیفا را می‌دهد، خودداری کرده است.

 


مخازن گاز و کارخانه‌های پتروشیمی در حیفا

 

با این حال، شرکت هالیبرتون در بیانیه‌ای که در وب‌سایت خود آن را منتشر کرد، فاش کرد که با شرکت یونانی «Energean» برای اکتشاف، ارزیابی و توسعه چاه‌های انرژی تل‌آویو در دریا همکاری خواهد کرد؛ بی‌آنکه موقعیت جغرافیایی چاه‌هایی را که از آن صحبت می‌کرد، مشخص کند.

مناقصه‌ها و مذاکرات

الجزیره در ادامه می‌آورد مجوزی که این شرکت آمریکایی با همکاری شرکت یونانی مذکور (به نمایندگی از جانب شرکت آمریکایی «نابل انرجی» (Noble Energy) و شرکت «دلک کیدوحیم» وابسته به تل‌آویو)  برای اکتشاف گاز به آن دست پیدا کرده است، این امکان را به دو شرکت مذکور می‌دهد که در میدان «کریش» (۱۶۰ کیلومتری شمال غرب حیفا- میدان نفتی مورد مناقشه با لبنان) سه الی پنج چاه به برای اکتشاف گاز حفر کنند.

مطابق با مجوز، شرکت هالیبرتون متعهد شده است که تمام خدمات حفاری و اکتشاف در اعماق دریای مدیترانه از جمله مدیریت این پروژه و تأمین ملزومات برای دست‌یابی به داده‌های دقیق‌تر به منظور ارزیابی قابلیت‌ تولید را انجام دهد. برآورد می‌شود در میدان کریش که در سال ۲۰۱۲ کشف شده است، حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیارد متر مکعب گاز وجود داشته باشد.

میدان کریش در کنار دو میدان «تمار» و میدان «لیفیتان» که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ در ۹۰ الی ۱۳۰ کیلومتری غرب حیفا کشف شدند، قرار می‌گیرد چراکه دولت لبنان تأکید دارد میدان تمار و لیفیتان در محدوده آب‌های مورد مناقشه با تل‌آویو قرار دارند؛ اما تل‌آویو موضع لبنان را نمی‌پذیرد و به میانجی آمریکایی گفته است که این میدان‌ها بایست خارج از هر گونه مذاکره و حل‌وفصل احتمالی در آینده باشند.

مذاکرات سازمان ملل که با میانجیگری آمریکا میان تل‌آویو و بیروت آغاز شد، اختلاف بر سر محدوده‌ای ۲۲۹۰ کیلومتری را مورد بحث و بررسی قرار می‌داد. دولت لبنان تأکید دارد این مساحت بیش از این‌هاست اما این در حالی است که آنچه مطرح شده تنها مذاکره بر سر ۸۶۰ کیلومتر است.

واشنگتن که در این مذاکرات نقش میانجی را ایفا می‌کرد، پس از پایان دور پنجم مذاکرات در ماه آوریل سال جاری میلادی می‌گفت که بیروت سقف خواسته‌های خود را بیشتر کرده است.

حزب الله

الجزیره ادامه داد این رویکرد واشنگتن و تل‌آویو برای حل‌وفصل اختلافات مرزی در شرایطی مطرح شده است که لبنان با بحران‌ اقتصادی، سیاسی و نظامی و بحران دولت دست پنجه نرم می‌کند که شیوع کرونا آن را عمیق‌تر کرده است.

«آنطوان شلحت» پژوهشگر در امور رژیم صهیونیستی می‌گوید که لبنان در شرایطی بی‌سابقه قرار دارد و نهادهای این کشور در وضعیت فروپاشی قرار گرفته‌اند که این یک فرصت طلایی برای تل‌آویو به شمار می‌آید تا با ستاندن مساحت بیشتر در آب‌های مدیترانه و میدان‌های انرژی موجود در آن از این اهرم برای اعمال فشار بر لبنان و آخاذی از این کشور و همچنین مجبور ساختن بیروت برای محاصره حزب‌الله استفاده کند.

شلحت در گفت‌و‌گو با الجزیره اضافه کرد که نهادهای امنیتی تل‌آویو و اندیشکده‌های امنیتی این رژیم از افزایش قدرت حزب‌الله در لبنان هراس دارند و درباره آن هشدار داده‌اند؛ افزایش قدرتی که موازی با افزایش قدرت ایران است از این‌رو تل‌آویو از اهرم میدان‌های گاز و ترسیم مرزهای دریایی به منظور فشار بیشتر بر لبنان و محاصره حزب‌الله استفاده می‌کند.

آنطوان بر این باور است که اعطای مجوز به شرکت آمریکایی به منظور اکتشاف گاز و حفاری در دریای مدیترانه بازتابی از یکپارچگی طرح‌های واشنگتن و تل‌آویو در مدیترانه به شمار می‌آید که این موضوع نشان می‌دهد کابینه تل‌آویو به ریاست «نفتالی بنت» سعی دارد هماهنگی‌های امنیتی و سیاسی خود با دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا را در تمام پرونده‌ها و مسائل مهم از جمله انرژی و گاز تقویت کند.

اکتشاف انرژی و درگیر‌ی‌ها

در دهه گذشته، تلاش برای اکتشاف گاز طبیعی در شرق دریای مدیترانه منجر به تحرکات گسترده سیاسی و همچنین تشکیل ائتلاف‌هایی شده است که نقشه جدید درگیری‌ها در منطقه را ترسیم کرده است. کشورهای مختلف امیدوارند که ثروت‌های دریایی‌شان گسترش پیدا کند و بتوانند دست روی بیشترین مساحتی که در خود نفت و گاز  جای داده، بگذارند.

 


مدیترانه

 

«نمرود جورون» مدیر اندیشکده «میتویم» متخصص در بررسی سیاست‌های خارجی تل‌آویو می‌گوید: سپردن اکتشاف گاز در آب‌های منطقه‌ای مجاور حیفا به یک شرکت آمریکایی در قالب نگرش اسرائیل درباره تبدیل شدن به یک قدرت دارای انرژی در خاورمیانه، رقابت در سطح جهان و مسابقه با زمان برای بهره‌گیری از نفت و گاز صورت می‌گیرد آن هم در شرایطی که جهان در حال حرکت به سوی استفاده از انرژی پاک است.

جورون بر این باور است که دولت‌های منطقه با مداخله برخی از کشورهای بزرگ سعی دارند طر‌ح‌های بلندپراوازانه‌شان برای انتقال گاز طبیعی به اروپا از طریق خط لوله زیردریایی را پیش ببرند.

با تشویق‌های آمریکا بود که در ابتدای سال ۲۰۱۹ چارچوب اولیه این همکاری‌های منطقه‌ای تحت عنوان «مجمع گاز شرق مدیترانه» شکل گرفت؛ مجمعی که مصر، قبرس، یونان،‌ رژیم صهیونیستی، ایتالیا، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین را به عضویت آن درآمدند.

اخاذی و محاصره

جورون بر این باور است، لبنانی که در مجمع گاز مدیترانه حضور ندارد، در ارتباط با حق و حقوق از انرژی، خود را در محاصره و در معرض اخاذی‌های تل‌آویو می‌بیند.

مدیر اندیشکده میتویم می‌افزاید که لبنان «مسیر مذاکره و حل‌وفصل درگیری با اسرائیل بر سر [مرزهای] آبی و میدان‌های انرژی و گازی را» انتخاب کرده است «تا اکتشاف گاز و انرژی به حل آرام بحران اقتصادی این کشور کمک کند».

جورون معتقد است که سپردن اختیار اکتشاف گاز در آب‌های منطقه‌ای مجاور فلسطین اشغالی به یک شرکت آمریکایی نشان می‌دهد که اشغالگران حتی به قیمت تضعیف حقوق لبنان و کاهش آن در میدان‌های گازی و مناطق مورداختلاف، قصد حفاری و استفاده از گاز در این پهنه آبی را دارند.

وی در پایان اظهاراتش گفت که مناقصه مذکور می‌تواند اهرم فشاری علیه لبنان باشد تا این کشور شروط تل‌آویو و هرگونه مسئله احتمالی را که از جانب سازمان ملل و آمریکا برای حل‌وفصل اختلافات در آینده مطرح می‌شود، بپذیرد آن هم در شرایطی که بحران اقتصادی این کشور روزبه‌روز در حال بزرگتر شدن و دایره قدرت حزب‌الله رو به افزایش است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول