اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

۴ روز چه بر متقاضیان پروازهای اربعین گذشت/ نایابی بلیت دوطرفه با وجود وعده‌های توئیتری و انتصاب بازرس

۴ روز پس از آغاز پروازهای اربعین، کمیته نظارت و رسیدگی به تخلفات و جرائم پروازها تشکیل شد، وزیر راه و شهرسازی هم اعلام کرد رفاه و آرامش زائران اربعین خط قرمز ماست، 43 آژانس منتخب هم برای فروش بلیت معرفی شد اما کماکان زوار برای تهیه بلیت مشکل دارند.

۴ روز چه بر متقاضیان پروازهای اربعین گذشت/ نایابی بلیت دوطرفه با وجود وعده‌های توئیتری و انتصاب بازرس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس پروازهای اربعین از 28 شهریور امسال آغاز شد و تا 10 مهر ادامه دارد.

امسال به دلیل شیوع کرونا، کشور عراق برای ایران 60 هزار نفر سهمیه زوار اربعین در نظر گرفت؛ ثبت نام در سامانه سماح، اخذ ویزای عراق، تزریق هر 2 دوز واکسن و تست منفی کرونا با اعتبار 72 ساعت، از الزامات انجام این سفر معنوی است.

در راستای تسهیل اعزام و بازگشت زوار اربعین، امسال هم مقرر شد طبق روال هر سال، نرخ مصوبی برای پروازهای اربعین در  نظر گرفته شود در این راستا مقرر شد نرخ بلیت پرواز تهران ـ نجف ـ‌ تهران با قیمت مصوب 5 میلیون تومان و قیمت مسیر مشهد ـ نجف ـ مشهد 6 میلیون تومان باشد، یکطرفه مسیر مشهد ـ نجف هم 4 میلیون تومان و یک طرفه سایر شهرها به نجف 3.2 میلیون تومان تعیین شد.

البته از آن منظر که قیمت پروازهای خارجی آزاد و تابع عرضه است، مقرر شد این نرخ گذاری برای بازه زمانی 28 شهریور تا 10 مهر 1400 باشد و شرکت های هواپیمایی داخلی ملزم به رعایت این نرخ هستند.

 

* مشکل زوار در 3 روز ابتدایی پروازهای اربعین

با این حال زائران در تهیه بلیت پروازهای اربعین با مشکل مواجه بودند و خصوصاً در 3 روز اول آغاز سفرهای اربعین، بلیت با نرخ مصوب بسیار کم بود ضمن آنکه اغلب برنامه فروش مسیر یک طرفه باز بود و برخی زوار مجبور بودند بلیت یک سره با نرخ بالاتر خریداری کنند.

البته تأخیر در صدور ویزا و نقص فنی در اتصال سامانه صدور بلیت پروازها و سامانه سماح نیز از دیگر دلایل بروز  مشکلات پروازهای اربعین بود.

* دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی: 4 پرواز روز 28 شهریور به دلیل عدم صدور ویزا باطل شد

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی روز دوم پروازهای اربعین در این باره به فارس گفت: اعلام شده بود که پروازهای اربعین از 28 شهریور آغاز می‌شود و تا 10 مهر 1400 ادامه دارد، اما چون ویزا صادر نشده بود یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی روز 28 شهریور 4 پرواز خود را به نجف باطل کرد. 

به گفته وی، سامانه صدور بلیت پروازهای اربعین به سامانه سماح متصل است و صدور بلیت حتما باید با تأیید سامانه سماح باشد که در این شرایط اتصال این دو سامانه هم مشکلاتی را ایجاد کرده بود که به تدریج در حال رفع است. 

البته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی این را هم گفت که سایت‌های جست و جوی بلیت امکان صدور بلیت رفت و برگشت ندارند و زوار بلیت را از سایت شرکت ها یا دفاتر ایرلاین ها در سطح شهر تهیه کنند.

* معرفی 34 آژانس و دفتر فروش بلیت پروازهای اربعین در سطح کشور

به گزارش فارس، با این حال بررسی آژانس هایی که فروش بلیت پروازهای اربعین در آن انجام می شد نشان از ازدحام زوار برای تهیه بلیت داشت.

بسیاری از آژانس های فروش بلیت هم مدعی بودند یا پروازهای اربعین برای آنها باز نشده است و یا اگر پرواز مسیر نجف دارند، با نرخ مصوب نیست.

همین موضوع زوار را در تهیه بلیت پروازهای اربعین با چالش جدی تر مواجه کرده بود، در این راستا فهرستی از آژانس هایی که فروش بلیت پروازهای اربعین را در استان های مختلف انجام می دادند، ارائه شد که از اینجا قابل مشاهده است.

اما با این حال هنوز مشکل فروش بلیت یک سره و نبود بلیت های دو طرفه برای زوار باقی مانده بود.

* رئیس سازمان هواپیمایی: با شرکت هایی که بلیت دو طرفه اربعین ارائه ندهند برخورد می شود

پس از بروز این اتفاقات، سیاوش امیرمکری، که همزمان در کنار مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری نیز است، اعلام کرد: علت تعیین نرخ برای بلیت یک‌طرفه این بود که اگر زائری بخواهد به صورت زمینی به کشور بازگردد، این امکان برای او فراهم باشد، اما در یکی دو روز گذشته گزارش‌هایی به ما رسیده است که بعضی از مراکز فروش بلیت هواپیما صرفا بلیت یک‌طرفه برای سفر اربعین ارائه می کنند.

به گفته امیرمکری سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر پیگیر رفع این مشکل است که بلیت دو طرفه به متقاضیان ارائه شده و خرید بلیت یک‌طرفه اختیاری باشد. 

سرپرست سازمان هواپیمایی می افزاید: چنانچه هر یک از زائران با این شرایط مواجه شدند و نتوانستند بلیت دوطرفه خریداری کنند، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری، بخش رسیدگی به شکایات، شکایت خود را ثبت کرده و سازمان در اسرع وقت این شکایت را پیگیری کرده و مشکل  را برطرف کند.

* تأیید تخلف شرکت ها در فروش پروازهای اربعین از سوی سازمان هواپیمایی

البته تخلف شرکت ها در فروش پروازهای اربعین از سوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز تایید شد.

روز گذشته مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی از تخلف برخی شرکت‌‌ها در فروش بلیت پروازهای اربعین و تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان گفت.

به گفته خوشخو، در این چند روزِ فروش بلیت پروازهای اربعین با تخلفاتی در این حوزه مواجه شده‌ایم که به شرکت‌های هواپیمایی ارجاع شد و در صدد این هستیم که پرونده قضایی برخی از این تخلفات را تکمیل کنیم.

* امکان برگشت زوار از مرز زمینی/استقرار اتوبوس در پایانه برکت مهران

 بنابراین گزارش، با وجود آنکه پیش این اعلام شده بود سفرهایی اربعین امسال فقط به صورت هوایی خواهد بود، ستاد اربعین اعلام کرد که زواری که قصد برگشت به کشور از طریق مرز زمینی را داشته باشند، می توانند فقط در سفرهای برگشت، از مرز مهران استفاده کنند.

در این راستا طی هماهنگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و انجمن صنفی شرکت های تعاونی اتوبوسرانی بین شهری مقرر شد روزانه حدود 600 تا 700 دستگاه اتوبوس برای بازگشت زوار خصوصا در 3 روز  (پیش از اربعین، روز اربعین و روز بعد از اربعین) در پایانه برکت مهران مستقر باشند.

 

طبق روال همه سال هم نرخ مصوبی برای اتوبوس ها از مبدا مهران تا مقاصد مختلف در نظر گرفته شد به عنوان مثال قیمت بلیت اتوبوس مهران-تهران 360 هزار تومان تعیین شد؛ البته طبق اعلام مدیرکل دفتر حمل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به فارس، مقرر شده است قیمت بلیت اتوبوس از مبدا مهران تا همه مقاصد داخل کشور در پایانه برکت درج شود تا امکان سودجویی فراهم نشود.

* 650 پرواز برنامه‌ای و فوق‌العاده برای اعزام 60 هزار زائر اربعین/زوار برای شکایت تماس بگیرند

به این حال، طبق اعلام معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی به فارس، برای سفرهای امسال 650 پرواز برنامه‌ای و فوق‌العاده برای اعزام 60 هزار زائر اربعین در نظر گرفته‌ شده است.

طبق گفته ابوالقاسم جلالی، همه شرکت‌های هواپیمایی موظف به فروش بلیت‌ پروازهای اربعین با نرخ مصوب در بازه زمانی 28 شهریور تا 10 مهر هستند و سازمان هواپیمایی کشوری در فروش با نرخ مصوب نظارت می‌کند، هرگونه فروش بلیت شرکت‌های داخلی در مسیر نجف در ایام سفرهای اربعین باید با فروش مصوب باشد و فروش خارج از نرخ غیرقانونی است و برخورد قانونی انجام می‌شود.

جلالی می افزاید: زائران اگر با گران‌فروشی بلیت هواپیما در این موضوع مواجه شدند می‌توانند همه روزه با شماره تلفن 44661799 و 44661866 و 44665568 دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی به صورت 24 ساعته تماس بگیرند که کارشناسان ضمن پیگیری موضوعات اعلام شده نسبت به اعلام نتیجه به شهروندان اقدام می‌کنند.

* وزیر راه و شهرسازی: رفاه و آرامش زائران اربعین خط قرمز ماست؛ با متخلفان برخورد می  شود

به هر حال مشکلات زوار در سفر هوایی اربعین وزیر راه و شهرسازی را بر آن داشت که شبانه اعلام کند: «با هرگونه گران‌فروشی بلیت پروازهای اربعین برخورد می‌شود».

ر‌ستم قاسمی در توئیتی در صفحه شخصی خود نوشت که «رفاه و آرامش زائرین اربعین خط قرمز ماست، به معاون حمل و نقل، رئیس سازمان هواپیمایی و تمام مسئولین ذی‌ربط دستور دادم با هر گونه گران‌فروشی بلیت اربعین‌ برخورد کنند؛ شخصاً گزارشات را پیگیری و بازرس ویژه ای در فرودگاه‌ها مستقر کردم و فردا امروز نظارت میدانی در دفاتر فروش نیز ایجاد خواهد شد».

 

اواخر وقت روز 29 شهریور بود که  وزیر راه و شهرسازی با انتصاب حسین مذنب به سرپرست اداره کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه وشهرسازی، وی را شبانه (روز 29/06/1400 ساعت 23) به منظور نظارت بر پروازهای اربعین به فرودگاه امام خمینی (ره) فرستاد تا آنجا مستقر شود.

بررسی تخلفات شرکت‌های هواپیمایی و آژانس ها در خصوص نرخ بلیت و فروختن بلیت یک‌سره و عدم ارائه سرویس و خدمات مناسب، برخورد جدی با متخلفان و برطرف کردن مشکلات زائران اربعین و گزارش وزیر راه و شهرسازی از مأموریت های مذنب عنوان شده بود.

* بلیت دو طرفه در آژانس های معرفی شده هم موجود نیست

بررسی میدانی خبرنگار فارس از چندین آژانس فروش بلیت پروازهای اربعین که در فهرست 34 گانه سازمان هواپیمایی کشوری معرفی شده است، حاکی از آن است که کماکان فروش بلیت پروازهای اربعین به صورت یک طرفه انجام می شود و بلیت دو طرفه موجود نیست.

توضیح اینکه از آن منظر که فروش بلیت یک طرفه در مسیر تهران-نجف 3.2 میلیون تومان تعیین شده است نسبت به بلیت دو طرفه که هر مسیر 2.5 میلیون تومان محاسبه می شود (یا در مسیر مشهد-نجف 4 میلیون تومان و یک میلیون تومان گران تر از هر سرِ بلیت دو طرفه)، صرفه اقتصادی بیشتری برای ایرلاین ها دارد در این راستا تلاش شده است بابت سودجویی بیشتر، بلیت یک طرفه عرضه شود.

یکی از زوار اربعین در این باره به فارس گفت: از چندین آژانس منتخب و معرفی شده  پرس و جو کرده ام، اغلب یا می گویند سهمیه آن روزشان تمام شده است یا فقط مسیر یک طرفه دارند.

این زائر اربعین افزود: حتی یکی از همین آژانس های منتخب اعلام کرد فقط مسیر تهران-بغداد موجود است که این مسیر برای زائران اربعین چندان مطلوب نیست و بهتر است مسیر نجف باشد.

* تشکیل با تاخیر کمیته رسیدگی به تخلفات و جرائم پروازهای اربعین/لغو پروازهای چارتی مسیر نجف

امروز و چهار روز پس از آغاز پروازهای اربعین، کمیته نظارت و رسیدگی به تخلفات و جرائم پروازهای اربعین با حضور معاون سازمان بازرسی کل کشور، مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران، نماینده دادستان، رئیس سازمان هواپیمایی و مدیران شرکت های هواپیمایی تشکیل شد.

طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری،  در این کمیته مسئولیت نظارت بر پروازهای اربعین براساس قانون برعهده سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت و مقرر شد سازمان مذکور ضمن رصد مستمر عملکرد آژانس ها و شرکت های هواپیمایی ، در صورت مشاهده هر گونه تخلف برخوردهای اداری معمول و مراتب به مراجع نظارتی ( تعزیرات حکومتی و بازرسی کل کشور ) اعلام شود، همچنین شرکت هواپیمایی موظف شدند بر قیمت و عرضه بلیت نظارت داشته باشند.

در این جلسه مقرر شد، پروازهای چارتری در بازه زمانی 28/6/1400 لغایت 10/7/1400 لغو  و هرگونه تخلف از جمله اجبار در فروش، امتناع از فروش و گرانفروشی مورد پیگیری قضایی قرار خواهد گرفت.

براساس مصوبات جلسه مذکور مقرر شد اطلاع رسانی لازم به مردم از طریق رسانه ‎ها صورت پذیرفته و توسط سازمان هواپیمایی کشوری نظارت دقیق و موثری بر سامانه‎های فروش بلیت، اپلیکیشن ها و موتورهای جستجو‎گر انجام و مراتب به کمیته گزارش و نهایتا تخلفات مشاهده شده به تعزیرات حکومتی اعلام شود.

* انسجامی در نظارت حاکمیت صنعت هوایی نیست/بهتر بود رئیس سازمان هواپیمایی زودتر منصوب می شد

با وجود موارد اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، به نظر می رسد برنامه منسجمی بابت نظارت بر عملکرد آژانس ها و شرکت های هواپیمایی در فروش بلیت پروازهای اربعین وجود ندارد یا حداقل تا امروز ملموس نیست.

با توجه به آنکه حدود 10 روز به پایان پروازهای اربعین باقی مانده است، امیدواریم سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد حاکمیتی صنعت، هر چه سریع تر نظارت دقیق تری بر روند فروش بلیت و پروازهای اربعین داشته باشد.

البته با توجه به آنکه سازمان هواپیمایی کشوری با سرپرستی امیرمکری که همزمان مدیرعاملی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران را بر عهده دارد، مدیریت می شود، بهتر بود وزیر راه و شهرسازی در اقدامی عاجل پیش از آغاز پروازهای اربعین نسبت به انتصاب رئیس جدید سازمان اقدام می کرد.

البته گزینه های منتخب وزیر راه و شهرسازی و همچنین گزینه های پیشنهادی به وی بابت ریاست سازمان هواپیمایی هم موضوعی قابل تأمل است که در این مقاله نمی گنجد اما امید داریم رستم قاسمی در انتخاب رئیس جدید سازمان هواپیمایی، در کنار تسریع در انتخاب، بررسی های دقیق تر داشته و استعلامات مختلف را مد منظر قرار دهد.

انتهایی پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول