اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

گامی بزرگ در مسیر صرفه جویی منابع انرژی/ فناوری بازیابی گازهای فلر بومی شد

یکی از تصاویری که همواره بواسطه اشاره به صنایع نفتی در ذهن مجسم می شود، مشعل هایی است که بواسطه سوختن گاز، همواره شعله ور و از دوردست قابل مشاهده هستند.

گامی بزرگ در مسیر صرفه جویی منابع انرژی/ فناوری بازیابی گازهای فلر بومی شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک شرکت دانش بنیان در ایران موفق شد تا با بهره گیری از فناوری جذب سطحی تناوب فشار، بازیابی گازهایی که بواسطه مشعل های فلر سوزانده و دفع می شوند، را با موفقیت انجام دهد و گام بزرگی در مسیر صرفه جویی منابع انرژی بردارد.

احسان جوادی مدیرعامل شرکت فاتح دانش سورنا پارت شیمی درباره محصول دانش بنیان تولید شده در این مجموعه گفت: به واسطه دستگاه جذب سطحی تناوب فشار می توانیم گازهای صنایع نفتی و پتروشیمی را بازیابی کنیم. با این محصول، از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری می شود و در وهله بعد صرفه جویی قابل توجهی صورت می گیرد. به این شکل مواد و گازهایی که باید سوزانده و دفع شوند، توسط این دستگاه بازیابی می شوند.

در حال حاضر، فقط در منطقه عسلویه 50 مشعل در صنایع پتروشیمی وجود دارد که با دستگاه طراحی شده توسط این شرکت دانش بنیان، کربن دی اکسید گازهایی که مقرر بوده است تا سوزانده شوند، جداسازی می شود و همین کربن دی اکسید مجددا در اختیار همان واحد قرار می گیرد تا دیگر نیاز نباشد آن را از محلی دیگر تامین کند.

سایر گازها نیز به این روش قابل تفکیک هستند و می توان آن ها را در اختیار خط خوراک صنایع قرار داد. با این چرخه، بهره مالی قابل توجهی نیز نصیب واحدهای نفتی و صنعتی می شود.

در این دستگاه از فناوری جذب سطحی تناوب فشار استفاده شده است که این فناوری می تواند در بازیابی گازهای فلر یا مشعل های پالایشگاهی استفاده شود. این فناوری اگر در کشور توسعه یابد، این قابلیت را دارد تا به خارج از کشور نیز صادر شود.

اختراع این دستگاه ثبت شده و در پتروشیمی آبادان نیز مورد آزمایش قرار گرفته و عملکرد موفقی نیز داشته است. 

این مدیر حوزه دانش بنیان با اشاره به این که، استفاده گسترده از جذب سطحی تناوب فشار می تواند صرفه جویی ارزی بسیار زیادی برای کشور داشته باشد، توضیح داد: تا به امروز تیم تحقیق وتوسعه شرکت ما بیشترین فعالیت را داشته و در این حوزه توانستیم 10 فرصت شغلی ایجاد کنیم که مشخصا در صورتی که تولید محصول ما توسعه یابد، به مراتب فرصت های شغلی بیشتری نیز ایجاد می کند. باید توجه داشت که سالانه 30 میلیارد مترمکعب گاز در حال سوخته شدن در صنایع مختلف است که با دستگاه ما قابل بازیابی هستند. 

فناوری این دستگاه به گونه ای است که برای هر مجموعه باید نمونه منحصربفردی طراحی شود زیرا گازها در هر واحد از نمونه متفاوتی هستند و نیاز است تا طراحی متناسب با آن ها صورت گیرد. وزارت نفت می تواند با معرفی واحدهای مختلف، این امر را تسهیل کند و عایدی قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول