اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

۲۲۰ اثر جدید پژوهشی، اسنادی و کتاب گویای دفاع مقدس رونمایی شد

۲۲۰ اثر جدید پژوهشی و اسنادی و کتاب گویای سومین مراسم «یادها و نام‌ها» امروز چهارشنبه 31 شهریورماه در حالی رونمایی شد که در این میان در بخش تاریخ‌نگاری و پژوهش ۵۰ اثر جدید و در بخش اسنادی، ۱۵۰ اثر از اسناد گویا دیده می‌‌شود.

۲۲۰ اثر جدید پژوهشی، اسنادی و کتاب گویای دفاع مقدس رونمایی شد

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس،‌ در چهل و یکمین سالگرد گرامیداشت هفته دفاع مقدس، سومین مراسم «یادها و نام‌ها» با حضور فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در سالن خلیج‌فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، امروز چهارشنبه ۳۱ شهریور ماه برگزار شد.

در این مراسم سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، فرماندهان قرارگاه‌ها و لشکرهای سپاه در دوران دفاع مقدس و رئیس  پژوهشگاه شهید سپهبد سلیمانی، سردار علی‌محمد نائینی مشاور فرماندهی کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و آیت‌الله محمدی عراقی، آیت‌الله نمازی، حجت‌الاسلام حاجی صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه حضور داشتند.

رونمایی از ۱۲ عنوان کتاب در حوزه جغرافیای نظامی

در این مراسم از ۱۲ عنوان کتاب از گروه مطالعات و جغرافیای نظامی شامل ۳ عنوان اطلس، ۵ عنوان شناسنامه یگان‌ها، یک عنوان نبرد یگانی و ۳ عنوان کتاب موضوعی رونمایی شد. «اطلس نبردهای هور» به نویسندگی نادر زارع زاده به کل عملیات‌ها و اقداماتی که در جغرافیای هور در طول دوران دفاع مقدس انجام شده می‌پردازد.

«اطلس لشکر ۳۳ المهدی (عج)» با تلاش محمدکریم مشغول که از رزمندگان و جانشین مخابرات این یگان بوده است، آماده و منتشر شده و در آن به عملکرد لشکر ۳۳ المهدی از بدو تأسیس تا پایان جنگ پرداخته است. «اطلس لشکر ۱۱ امیرالمؤمنین» نیز با زحمات محمدتقی قاسمی، رئیس ستاد لشکر ۱۱ امیرالمؤمنین در دوران دفاع مقدس منتشر شده و در آن عملکرد لشکر ۱۱ امیرالمؤمنین از بدو تأسیس تا پایان جنگ بررسی شده است.

همچنین ۵ شناسنامه یگانی و قرارگاهی شامل «شناسنامه لشکر ۸ نجف» با تلاش عباسعلی داوری، «شناسنامه لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)» به همت حجت شیری، «شناسنامه لشکر ۲۵ کربلا» به نویسندگی سیدعلی موسوی، «شناسنامه لشکر ۳۳ المهدی (عج)» به قلم محمدکریم و «شناسنامه قرارگاه کربلا» با زحمت فضل‌الله ناصرپور از آثاری است که  امروز رونمایی شد.

«نبرد حمرین» به نویسندگی عبدالحمید امانی از پژوهشگران لشکر ۸ نجف که به عملکرد لشکر ۸ نجف در عملیات محرم پرداخته است. «مباحث استراتژیک جنگ» تا پایان سال ۱۳۶۱ به قلم علیرضا لطف‌الله زادگان، کتاب «عملیات خیبر؛ تفکری نو در جنگ» به کوشش مرحوم حسین اردستانی،کتاب «درس‌ها و دستاوردهای جنگ» به قلم محمد درودیان هم از دیگر کتاب‌های منتشر شده در حوزه جغرافیای نظامی است.

رونمایی از ۱۵ اثر در حوزه ترجمه‌ و کتاب‌های روایت مستند مردمی

در این مراسم با حضور فرماندهان ارشد سپاه از  ۱۵ اثر در حوزه‌های ترجمه، کتاب‌های روایت مستند مردمی شامل خاطرات و زندگینامه شهدا و کتب پژوهشی در سه بخش اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رونمایی شد.

کتاب «صحیفه دفاع» روزشمار بیانات حضرت امام خمینی (ره) در دفاع مقدس، کتاب «چشم‌هایی که نوشتند»، کتاب «بخیه‌های نفتی» به نویسندگی مرضیه مختاری، کتاب «خاطرات حاج حسن خسروانی» به همت کیوان نوری، کتاب «فرار از خود» با تلاش فضل‌الله صابری و رضا اعظمیان، کتاب «آخرین دیدار» با زحمت زهرا حاجی‌وند، کتاب «جنگ منهای اسلحه» به قلم محمد اصغرزاده، «رؤیای بانه»  با نگارش علیرضا کلامی، کتاب «ساعت بیست و پنج» به تحریر محمدتقی عزیزان، کتاب «شاید فردا بیاید» به نویسندگی سیده اعظم حسینی، کتاب «سیاوش» به همت فائزه ساسانی از جمله کتاب‌های روایت مستند مردمی بود که امروز رونمایی شد.

همچنین در این مراسم از سه کتاب که به زبان عربی ترجمه شده است نیز رونمایی شد. کتاب «۳۴ یوماً» ترجمه کتاب «خرمشهر در جنگ طولانی» است و هادی نظری منظم آن را به زبان عربی ترجمه کرده است. کتاب «من البدایه الی النهایه» ترجمه کتاب «آغاز تا پایان» به زبان عربی است و توسط دکتر علا دِهنی ترجمه شده است. ترجمه عربی کتاب «امدادگر کجایی؟» تحت عنوان «المُسعف» به نام امدادگر است که کاظم شماعیان که مترجم این کتاب به زبان عربی است.

رونمایی از ۱۰ عنوان روزشمار جدید

۱۰ عنوان روزشمار شامل ۴ عنوان مربوط به روزشمار جنگ ایران و عراق و ۶ عنوان مربوط به روزشمار تحولات انقلاب اسلامی هم رونمایی شد.

«انقلاب دوم» عنوان جلد اول از کتاب پنجم روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع ۱۳ آبان ۱۳۵۸ تا ۱۰ آذر ۱۳۵۸ را در بردارد. تألیف این کتاب در ابتدا بر عهده حسین یکتا بوده و سپس علیرضا محسنی آن را تکمیل کرده است. البته کتاب روزشمار پنجم در دو جلد تدوین شده و جلد دوم آن در دست اقدام است.

جلد اول کتاب هفدهم روزشمار جنگ ایران و عراق با عنوان «نبرد در شیاکوه» به قلم نعمت‌الله سلیمانی‌خواه روزشمار دیگری است که در این مراسم رونمایی شد. این کتاب مشتمل بر رخدادهای دی‌ماه سال ۱۳۶۰ است. جلد دوم روزشمار هفدهم نیز با عنوان «نبرد چزابه» به اهتمام نعمت‌الله سلیمانی‌خواه شامل حوادث و رویدادهای بهمن‌ماه ۱۳۶۰ است.

کتاب «عملیات کربلای ۱۰» تألیف محمدحسین جمشیدی و احمد نصرتی، عنوان جلد اول کتاب چهل‌وهشتم از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که دوره زمانی آن از ۲۳ فروردین‌ماه ۱۳۶۶ تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۶ است.

در حوزه ۶ عنوان مربوط به روزشمار تحولات انقلاب اسلامی کتاب روزشمار سال ۱۳۶۸ با عنوان «عزل قائم‌مقام رهبری؛ چهارمین دور گفت‌وگوهای صلح ایران و عراق» به قلم محمد فردی به وقایع ۱ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۸ پرداخته است.

«پویش در دیپلماسی، چالش در سیاست داخلی» عنوان جلد اول کتاب روزشمار سال ۱۳۷۵ است و حسن شهسواری آن را به رشته تحریر درآورده است. دوره زمانی این کتاب سه‌ماهه نخست سال ۱۳۷۵ است. جلد اول کتاب روزشمار سال ۱۳۸۳ با عنوان «قطعنامه شورای حکام» تألیف لیلا نعمتی است و مقطع فروردین تا خرداد سال ۱۳۸۳ را در بر می‌گیرد.

جلد اول و دوم روزشمار سال ۱۳۸۸، با عناوین «انتخابات ۸۸» و «از حماسه تا فتنه» به همت احمد امامی کورنده تدوین شده است. این کتاب‌ها به ترتیب بازه زمانی ۱ فروردین تا ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ و ۲۴ خرداد تا ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ را شامل می‌شوند. در حوزه تحولات انقلاب اسلامی «تحکیم انسجام و همدلی ملی» عنوان جلد اول کتاب روزشمار سال ۱۳۹۸ به قلم یحیی نیازی است که رویدادهای سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۸ را در برمی‌گیرد.

رونمایی از ۱۱ کتاب تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس

جلد چهارم تاریخ شفاهی سرلشکر محسن رضایی با عنوان «عملیات‌های دوره آزادسازی: نصر (هویزه) تا طریق‌القدس» شامل گفت‌وگوهای جلسات پنجاه و سوم تا شصت و پنجم، جلد پنجم با عنوان «عملیات‌های دوره آزادسازی: فتح‌المبین» شامل گفت‌وگوهای جلسات شصت و ششم تا هفتاد و چهارم و جلد ششم با عنوان «عملیات‌های دوره آزادسازی: بیت المقدس» شامل جلسات هفتاد و پنجم تا هشتاد و نهم است که مرحوم اردستانی با سرلشکر رضایی داشته‌اند.

جلد دوم تاریخ شفاهی سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی با عنوان «از شرق بصره تا مهران»، تاریخ شفاهی حجت‌الاسلام عبدالله حاجی صادقی با عنوان «جهاد و سلاح معنوی»، تاریخ شفاهی سردار عبدالمحمد رئوفی نژاد فرمانده لشکر ۷ ولیعصر (عج) در دوران دفاع مقدس با عنوان «فرماندهی از تبار دزفول قهرمان»، تاریخ شفاهی سردار احمد فتوحی با عنوان «بسیج در لشکر ۱۷ علی ابن ابی‌طالب (ع)»، کتاب «جنگال» نام تاریخ شفاهی مرحوم سردار علی‌اصغر زارعی، تاریخ شفاهی سردار محمدرضا عطارزاده با عنوان «مهندسی عبور»، تاریخ شفاهی سردار علیرضا مزینانی با عنوان «تبلیغات جبهه و جنگ»، کتاب «مردان زندگی» تاریخ شفاهی سردار نصرالله فتحیان هم در این مراسم رونمایی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول