اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تلاش دیپلماتیک آمریکا در کاهش تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که این کشور در تلاش است از مجاری دیپلماتیک برای کاستن هرچه بیشتر تنش بین باکو و ایروان گام بردارد.

تلاش دیپلماتیک آمریکا در کاهش تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه از تلاش در حل و فصل اختلاف بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داد.

به گزارش وبگاه «نیوز آرمنیا» این مقام وزارت خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی در حاشیه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که پس از جنگ، ایالات متحده سعی کرد از مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر صلح و آشتی حمایت کند.

این مقام آمریکایی افزود که جمهوری آذربایجان با وساطت آمریکا اسرا را در ازای نقشه‌های مین سرزمین‌های تصرف شده بازگردانده است. وی افزود: «اکنون این سئوال مطرح می‌شود که آیا می‌توانیم با حمایت ایالات متحده، سایر کشورهای گروه مینسک و ترکیه تنش بین دو کشور را بیشتر کاهش دهیم و به برداشتن گام‌های صلح و آشتی و یک فرایند وسیع تر کمک کنیم.»

این دیپلمات آمریکایی افزود که در روزهای آتی در با مقام‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیدار خواهد کرد و این پیشنهاد را ارائه می‌دهد.

در همین زمینه «جیحون بایراموف»  وزیر امور خارجه آذربایجان با «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا  در نیویورک دیدار کرد. بایراموف در جریان امضای توافقنامه سه جانبه در مسکو، وضعیت قره باغ و ضرورت رفع انسداد سریع کانال‌های ارتباطی و ارتباطی منطقه ای توضیحاتی به نولاند داد.

در پاییز سال ۲۰۲۰، وضعیت قره‌باغ با درگیری‌های مسلحانه در این منطقه مورد مناقشه تشدید شد. در تاریخ ۹ نوامبر (۱۹ آبان ۹۹)، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش‌بس کامل در قره‌باغ امضا کردند.

طبق توافقات اولیه دو کشور قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول