اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واکنش روسیه به ادعای اردوغان درباره شبه‌جزیره «کریمه»

سخنگوی دولت روسیه و دو مقام محلی شبه‌جزیره کریمه، درخصوص ادعای رئیس جمهور ترکیه درباره این منطقه ابراز تأسف کردند.

واکنش روسیه به ادعای اردوغان درباره شبه‌جزیره «کریمه»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه، روز چهارشنبه به ادعای «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه وضعیت مالکیت شبه‌جزیره کریمه واکنش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این مقام روس درخصوص طرح چنین اظهاراتی از سوی اردوغان، به‌ویژه در آستانه نشست «سوچی» ابراز تأسف کرد.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «البته که ما خود را مخاطب این اظهارات می‌بینیم. درک ما این‌گونه است. ما طبیعتاً تأسف می‌خوریم که چنین اظهاراتی اکنون و در خلال آماده‌سازی دیدار  رئیس جمهور ترکیه از فدراسیون روسیه صورت گرفته‌اند».

اردوغان سه‌شنبه شب ضمن سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت، کشورش الجاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه را نمی‌پذیرد و محافظت از اقلیت تاتار این شبه‌جزیره را خواستار شد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: «ما حفظ حق حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی این کشور از جمله قلمرو کریمه را مهم دانسته و الحاق آن را به رسمیت نمی‌شناسیم».

این اظهارات اردوغان واکنش مقامات محلی کریمه را به همراه داشت. یک سناتور منطقه «سواستوپل» کریمه گفت، علاقه ترکیه به این شبه‌جزیره احتمالاً به «نوستالژی دوران قرون وسطا» بازمی‌گردد که امپراطوری عثمانی بر آن تسلط داشت.

این سناتور روس افزود: «اما تصمیم ساکنین کریمه از جمله تاتارهای آن، قطعی و نهایی است. سیاست‌مداران امروزه آزاد هستند دیدگاه‌های خود را بیان کنند. ولی ما به‌طور دقیق از قانون اساسی خود پیروی می‌کنیم. هرگونه تلاش برای دست‌اندازی به تمامیت ارضی روسیه برای ما خبری بد تلقی می‌شود».

«عیوض عمروف» از سوی دیگر، رئیس سازمان خودمختاری ملی و فرهنگی تاتارهای کریمه در واکنشی گفت، عدم به رسمیت شناختن الحاق این شبه‌جزیره توسط ترکیه، یک اشتباه جدی ژئوپولتیک است و آنکارا درخواست کرد بر آن اصرار نکند.

روز گذشته (سه‌شنبه)  نیز اظهارات وزارت خارجه ترکیه در مخالفت با برگزاری انتخابات در شبه‌جزیره کریمه و نتایج آن، با واکنش تند کاخ کرملین همراه شد.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین توضیح داد: «مسئله کریمه موضوعی است که موضع‌گیری‌های ما اختلاف بسیاری دارد. از موضع ترکیه در قبال کریمه متأسف هستیم اما امیدواریم که با گذشت زمان، آنکارا آن موضع را تغییر داده و به وضعیت واقعی امور احترام بگذارد».

وزارت خارجه ترکیه پیش‌تر اعلام کرده بود که انتخابات دومای دولتی در کریمه هیچ قدرت و اختیارات قانونی برای آنکارا ندارد، زیرا این کشور الحاق شبه جزیره به فدراسیون روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد.

از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ بعد از برگزاری یک همه‌پرسی، واشنگتن و کشورهای غربی و اروپایی چندین دور تحریم‌هایی را علیه روسیه به بهانه تنش‌زایی در شرق اوکراین وضع کرده‌اند و این در حالی است که مسکو بارها این اتهامات را رد کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول