اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

آمار اعلامی در مورد رتبه طلاق سمنان صحیح نیست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: در مورد خبر منفی و ناصحیح افزایش طلاق در این استان، هرگونه تحلیل به دلیل غلط بودن آمار، بی‌ارزش و غیرقابل استناد است.

آمار اعلامی در مورد رتبه طلاق سمنان صحیح نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حبیب‌الله خجسته‌پور بعدازظهر امروز در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، زنان و خانواده استان سمنان اظهار کرد: خبر منفی و غلطی که طی روزهای گذشته در جامعه و فضای رسانه‌ای استان سمنان در زمینه رتبه طلاق استان منتشر شد با آمار اعلام‌شده در این جلسه و با هر فرمولی هم‌خوانی ندارد و این جایگاه و رتبه عنوان‌شده، جایگاه و رتبه استان سمنان نیست.

وی بیان کرد: استان سمنان با توجه به آمار، اطلاعات و مستندات و با در نظر گرفتن هر بازه زمانی، در زمینه طلاق در رتبه‌های ۲۰ به بعد کشور قرار دارد، چنانچه در این رتبه عنوان‌شده نیز آمار و بازه زمانی اعلام نشده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان تصریح کرد: عده‌ای به‌اصطلاح نویسنده، تحلیل‌گر و اهل رسانه، بدون ارزیابی آمار از مراجع رسمی، این آمار را مبنا قرار داده و بر مبنای آمار غلط تحلیل می‌کنند و قصه‌های جدایی سر می‌دهند که جای تأسف دارد.

خجسته‌پور گفت: برخی جدی و برخی در قالب ستون طنز به این خبر می‌پردازند؛ اما باید توجه داشت که چگونه عده‌ای به خود اجازه می‌دهند قلم در دست گرفته و بر مبنای آماری غلط تحلیل ارائه کنند و اخبار منفی را در جامعه نشر دهند.

وی خطاب به افرادی که در خصوص این آمار غلط، تحلیل ارائه داشتند، تأکید کرد: توجه داشته باشید تحلیل شما باید بر مبنای اطلاعات و آمار دقیق و مستدل و واقعی باشد و از مراجع رسمی استفاده کنید؛ در غیر این صورت تحلیل ارائه‌شده فاقد ارزش است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان اضافه کرد: بر اساس آمار ثبت احوال، مرکز آمار ایران، آمار میدانی استان و آمار مقایسه‌ای اعلام‌شده، این خبر ۱۰۰ درصد غلط است.

خجسته‌پور افزود: اشتباه گفتاری، انتشار غلط و یا هر موردی که در خصوص این خبر اتفاق افتاده است، باید عنوان کنیم که این خبر غلط و ناصحیح بوده و از معاون وزیر ورزش و جوانان که خود از جوانان ارزشی نظام است، تقاضا داریم تا نسبت به اصلاح این خبر اقدام کند؛ ما نیز در استان سمنان اقدامات لازم را در این خصوص در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی عنوان کرد: همان‌گونه که حدیث معصوم می‌فرماید، اگر در دستان شما وسیله گران‌بهایی قرار دارد و تمام دنیا به شما بگویند این وسیله بی‌ارزشی است، بر اراده شما تأثیری قرار نمی‌دهد، ولی خلاف آن نیز صادق است؛ قطعاً این آمار غلط تأثیری در سرنوشت جوانان استان ندارد؛ اما در ایجاد افسردگی، حضور نیافتن سرمایه‌گذاران در استان و فرار نخبگان و مغزهای جوان استان و این‌گونه موارد تأثیر خواهد داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در جشنواره شهید رجایی رتبه برتر را کسب کرد که به مدیران، همکاران و مربیان این مجموعه تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و باید بگوییم امروز سطح آموزش آنها در سطح ملی قرار گرفته که جای افتخار دارد.

خجسته‌پور ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس، دوران درس‌آموزی برای ما و عبرت گرفتن برای دشمنان ما بود؛ آموختیم که اگر تمام غرب و شرق متحد شوند و ارتجاع منطقه نیز مساعدت مالی کند، می‌توان با وحدت کلمه، همبستگی، ایثار و ازجان‌گذشتگی برابر آن‌ها ایستاد.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان ما نیز اگر اهل بصیرت بودند، باید از این ایستادگی عبرت می‌گرفتند که متأسفانه این‌گونه نشد و پس از آن دوران، با جنگ فرهنگی و اقتصادی و فشار تحریم‌ها به جنگ با مردم ایران آمدند؛ اما همچنان درسی که از دوران دفاع مقدس گرفتیم مدنظر ما در این جنگ‌ها نیز قرار دارد.

ثبت ۳۴۳ طلاق طی ۳ ماه نخست امسال در سمنان

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان نیز در این جلسه اظهار کرد: در آمار مقایسه‌ای سه ماه بهار ۱۳۹۹ نسبت به سه ماه بهار ۱۴۰۰، مقداری افزایش آمار طلاق داشتیم؛ به‌گونه‌ای که تعداد طلاق در سه ماه بهار سال ۱۳۹۹، ۲۲۳ مورد بوده و این تعداد در سه ماه بهار سال ۱۴۰۰، ۳۴۳ مورد ثبت شده است.

عباس قندالی ادامه داد: اما این آمار و افزایش طلاق در سه ماه بهار، در دیگر ماه‌های سال و گذر از برخی ماه‌های قمری، با افزایش آمار ازدواج، پوشش داده می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به تفاوت ماه‌های قمری با ماه‌های شمسی و اعتقاد ما بر اینکه آمار ازدواج و طلاق باید در یک بازه پنج ساله انجام شود، باید بگوییم انتشار فصلی و مقایسه‌ای در این خصوص صحیح نیست.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان تصریح کرد: ما در سازمان ثبت احوال، بنای مقایسه فصلی و رتبه‌بندی سه ماهه آمار بین استان‌ها نداریم.

قندالی گفت: ما در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲ در زمینه تعداد طلاق، بالغ‌بر ۰.۸ درصد کاهش داشتیم، در ادامه در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال قبل ۱۴.۶ درصد کاهش، در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۲ درصد کاهش، در سال ۱۳۹۶ بالغ‌بر ۴۹ درصد افزایش و در سال ۱۳۹۷ این مهم نسبت به سال قبل ۰.۴ درصد مجدد کاهش یافت.

وی افزود: به‌طور مجدد در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل تعداد طلاق، ۱۰.۶ درصد کاهش داشته و در سال ۱۳۹۹ این میزان ۹.۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان عنوان کرد: باید بگوییم که بر اساس آمار، علاوه بر این افزایش ۹.۶ درصدی طلاق در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۹۸، ما افزایش آمار ازدواج را نیز داشتیم.

قندالی اضافه کرد: بر اساس آمار و اطلاعات مستند موجود، نمی‌تواند همچنین اتفاقی در زمینه افزایش میزان طلاق در استان سمنان رخ داده باشد.

وی گفت: این دو مقوله ازدواج و طلاق، از دو جنس متفاوت است و در دو زمان متفاوت صورت می‌گیرد، به‌گونه‌ای که ازدواج در ۵، ۱۰ و ۱۵ سال پیش انجام می‌شود؛ اما طلاق در زمان حال، باید گفت که مقایسه فصلی و این‌چنینی به‌هیچ‌عنوان موردقبول جامعه‌شناسان و کارشناسان امر نیست.

رتبه طلاق سمنان در کشور ۲۲ است

مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان نیز در این جلسه با بیان اینکه در سال ۹۹، رتبه استان در زمینه طلاق، جایگاه ۲۲ کشور بوده است، ادامه داد: طی پیگیری‌هایی که با وزارت ورزش و جوانان صورت گرفت، عنوان شد موضوعی که تندگویان، معاون وزیر ورزش و جوانان در مورد رتبه طلاق بیان کرد، به این شکل عنوان نشده است.

سیدمحمدتقی علوی تصریح کرد: منتهی آماری داشتند که بر اساس آن استان‌های قم، قزوین و سمنان بالاترین آمار طلاق را در سه ماهه بهار سال ۱۴۰۰ نسبت به سه ماهه بهار سال ۱۳۹۹ داشتند که در این خصوص نیز هنوز مستنداتی برای ما ارسال نشده است.

وی بیان کرد: وزارت ورزش و جوانان این مهم را شیطنت رسانه‌ای اعلام کرد و ما نیز در استان سمنان، متنی را در این خصوص و برای آگاهی‌بخشی بیشتر در دستور کار قرار دادیم و سریعاً در رسانه‌ها اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول