اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

از شناسایی ساختمان های پرخطر تا جلوگیری از کوه خواری

شهردار منطقه یک تهران در خصوص ساختمان های پرخطر، کوه خواری، پسماند، تملک باغات، متکدیان و ... توضیحاتی ارائه کرد.

از شناسایی ساختمان های پرخطر تا جلوگیری از کوه خواری

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، منطقه یک بیش از 127 کیلومتر مربع حریم دارد. ساخت و سازهای غیرمجاز و مشکلات موجود از جمله مواردی است که اعضای شورای ششم شهر تهران به آن پرداخته و خواستار رفع مشکلات در این زمینه هستند. هر چند که در موضوع حریم، شهرداری به تنهایی وظیفه ندارد و نهادهای مختلفی هم در این زمینه ورود دارند.

یکی دیگر از موضوعات مهم در منطقه یک، پروژه 35 متری افتخاری است که در صورت راه‌اندازی، دارآباد از بن‌بست خارج می‌شود. این پروژه در زمان محمدباقر قالیباف در شهرداری ساخته شد و بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. به دلیل وجود معارض و مشکلات مالی سالها این پروژه بلاتکلیف ماند. حناچی شهردار سابق تهران در روزهای پایانی دوران مدیریتش، این پروژه را افتتاح کردند اما به دلیل مشکلات، یکی از نهادها پروژه را با چند کامیون خاک بست و در حال حاضر هنوز پروژه بازگشایی نشده است.

توسعه حمل و نقل عمومی یکی از نیازهای اصلی شهر است. در منطقه یک توسعه مترو و اتوبوس را داریم. اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

به دلیل شرایط کوهستانی منطقه یک، در فصل سرد سال و به هنگام بارش برف و باران مشکلاتی در این منطقه حاکم می شود؛ هر چند که در سالهای گذشته تجهیزاتی در این زمینه خریداری شده است تا مشکلات به حداقل برسد.

حضور متکدیان و کودکان کار در برخی نقاط منطقه به چشم می‌خورد و این معضل سالیان سال است که پابرجاست.

در خصوص آخرین وضعیت پروژه 35 متری افتخاری،  توسعه حمل و نقل عمومی، تکمیل کمربند فضای سبز، متکدیان و... با سید حمید موسوی شهردار منطقه یک به گفت‌وگو نشستیم. 

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در منطقه توضیح دهید. چند کیلومتر از منطقه در حریم واقع شده است؟

127 کیلومتر حریم داریم/ کاشت بیش از 35 هزار اصله درخت در حریم و سطح منطقه در 2 سال گذشته

منطقه یک به وسعت 49.96 کیلومتر مربع و حریم آن 127 کیلومتر است. از شمال به ارتفاعات رشته‌کوه‌های البرز و از شرق به جاده لشکرک و پارک جنگلی قوچک، از جنوب به اتوبان‌های صدر و بابایی و چمران و از غرب به زندان اوین محدود شده است.

در خصوص اقدامات، چالش‌ها و راهکارها باید بگویم که هر ساله در زمان بارندگی آبگرفتگی‌هایی داشتیم اما اقداماتی برای رفع آن صورت گرفت.

شناسایی ساختمان های پرخطر/25 ساختمان رفع خطر و 40 مورد دیگر در دست پیگیری است

لایروبی و رسوب‌برداری 35 هزار تن در سال از مسیرهای آبی، کاشت بیش از 35 هزار اصله درخت در حریم و سطح منطقه در سال 98 و 99، تشکیل کمیته ایمنی منطقه، شناسایی 357 ساختمان پرخطر که 65 ساختمان در اولویت یک است که 25 مورد آن رفع خطر کامل شده است و 40 مورد در دست پیگیری است و کلیه ساختمان‌ هاشناسایی شده و اخطارهای لازم برای آنها ارسال کرده‌ایم.

جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد/ کمپ  سوهانک و بوستان نیلوفر با ظرفیتی بیش از 250 قلاده

البته ما جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد با مدیریت حامیان حیوانات در کمپ سوهانک و بوستان نیلوفر با ظرفیتی بیش از 250 قلاده و انجام اقداماتی از قبیل تغذیه، درمان و کنترل جمعیت آنها را انجام داده‌ایم.

کاهش 35 درصدی زبال/ایمن‌سازی روددره‌های/ اجرای طرح کاپ در محلات ازگل و کوهسار

همچنین طرح کاپ در محلات ازگل و کوهسار را انجام داده‌ایم که کاهش 35 درصدی زباله را شاهد بوده‌ایم و به صورت مداوم هم ایمن‌سازی روددره‌های سطح منطقه را انجام می‌دهیم. 

در خصوص احداث نیروگاه خورشیدی و همچنین استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز توضیح دهید. 

استفاده از پساب، به جای آبهای زیرسطحی جهت آبیاری فضای سبز/احداث دو نیروگاه خورشیدی 

احداث دو نیروگاه خورشیدی جهت پارکینگ همت و معاونت عمران ترافیک و یکی از ساختمان‌های شهرداری انجام و جمعا 30 کیلووات انرژی تولید می‌شود. همچنین در خصوص استفاده از پساب، به جای آبهای زیرسطحی جهت آبیاری فضای سبز هم اقداماتی انجام شده است. ما زواید بصری را هم حذف کرده‌ایم. 

چند باغ در منطقه تملک کردید؟

 تفاهم‌نامه‌ با اوقاف در خصوص باغ اراک/تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اجرایی در خصوص باغ آدونتیست

همین جا لازم است که بگویم تفاهم‌نامه‌ای با اوقاف در خصوص باغ اراک و تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اجرایی در خصوص باغ آدونتیست و تبدیل آن به باغ داشته‌ایم. البته همین جا بگویم که بیش از 80 هکتار بوستان از جمله بوستان ساسان، دربند، گلاب‌دره، آبک و... ساخته و بهسازی بیش از 150 بوستان از جمله نیاوران، جمشیدیه، مهرگان و... را داشته‌ایم.

هوشمندسازی بیش از 50 درصد چاه‌های آب/رفع مشکلات عمرانی 130 مورد از انهار روباز و روبسته

همین جا می‌گویم که نرده‌های زائد در محورهای شریعتی، مدرس و چمران را هم جمع‌آوری کردیم.

البته هوشمندسازی بیش از 50 درصد چاه‌های آب سطح منطقه هم انجام شده است. در خصوص رفع مشکلات عمرانی بیش از 130 مورد انهار روباز و روبسته و حوضچه که در سنوات قبل مشکلات آبگرفتگی و آبماندگی ایجاد کرده بودند را برطرف کردیم.

منطقه یک 8 روددره دارد، چه اقداماتی برای ساماندهی آنها انجام داده‌اید؟

منطقه دارای 8 روددره درکه، ولنجک، دربند، گلاب‌دره، جمشیدیه، دارآباد، خرگوش‌دره و سوهانک است که ما ساماندهی و ایمن‌سازی این روددره‌ها را انجام می‌دهیم تا مشکلی ایجاد نشود. 

در خصوص باغات هم بگویم که بیش از 200 قطعه باغ بکر در سطح منطقه با مساحتی بیش از 650 هزار مترمربع را تملک کردیم. 

در خصوص اقدامات انجام شده درباره کمربند سبز شهر تهران که بخش زیادی از آن در منطقه یک واقع شده توضیح دهید.

کمربند شمالی منطقه حدفاصل بلوار دانشجو تا بلوار اوشان را تکمیل کرده‌ایم. 

تعداد زیادی کارتن‌خواب و معتاد در برخی نقاط منطقه وجود دارند، برای رفع این مشکل چه کرده‌اید؟

بله، تعداد زیاد کارتن‌خواب‌ها و معتادین در رودخانه‌های اطراف میدان تجریش وجود دارند که البته در جهت رفع مشکل اقداماتی صورت گرفته است.

در منطقه یک به دلیل شرایط کوهستانی در فصل سرد سال مشکلات زیادی رخ می‌دهد، چه اقداماتی برای عملیات برف‌روبی و همچنین بارندگی‌ها انجام داده‌اید؟

خرید ماشین آلات برف روبی/عملیات برف‌روبی به جای برونسپاری در این منطقه، به صورت متمرکز توسط ستاد انجام می‌شود

بله، منطقه یک به دلیل شرایط آب و هوایی متفاوت‌تر از سایر مناطق در فصل سرماست. عملیات برف‌روبی به جای برونسپاری در این منطقه، به صورت متمرکز توسط ستاد انجام می‌شود. البته که ما اقداماتی برای این منظور انجام داده و ماشین‌آلاتی خریداری کردیم.

بساط گستران در میدان تجریش وجود دارند در خصوص ساماندهی آنها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

ساماندهی بساط گستری

بگذارید من همین جا در خصوص بحث بساط‌گستران و دستفروشان هم در منطقه توضیح دهم. ما برای رفع این موضوع ساماندهی‌هایی انجام داده‌ایم.

حاشیه نشینی در منطقه‌های آبک، امامزاده قاسم و قیطریه

البته ما در منطقه یک حاشیه نشینی هم در منطقه‌های آبک، امامزاده قاسم و قیطریه را داریم. البته تلاش کرده‌ایم برای مشکلات برنامه‌ریزی و ساماندهی‌های لازم را انجام دهیم. 

میزان ساخت و ساز در منطقه یک چقدر بوده، چه میزان پروانه  صادر و چقدر درآمد منطقه محقق شده است؟

تحقق درآمد پیش‌بینی‌شده در سال 98 و 99/پرداخت بیش از 60 میلیارد دیون و مطالبات سنوات قبل

درآمد پیش‌بینی‌شده سال 98 و 99 محقق شده است. پرداخت بیش از 60 میلیارد دیون و مطالبات سنوات قبل در قالب برات‌کارت در سال 99 و 1400 و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تعریف و اجرای پروژه‌ها را داشته‌ایم.

ما همچنین سیستم هوشمند بارکدخوان جهت ایجاد شفافیت در فرایندهای گردش اسناد و امکان پیگیری اسناد از طریق پیامک توسط پیمانکاران را راه‌اندازی کردیم و بیش از 70 حکم تخلیه هم از دادسرا بخش املاک اخذ کرده‌اند. 

چه اقداماتی در حوزه حمل و نقل و ترافیک در این منطقه صورت گرفته است، در خصوص توسعه مترو و بی‌آرتی در این منطقه توضیح دهید. آیا توسعه‌ای داشته‌اید؟

 17 ساعت پیک ترافیکی در معابر منطقه یک/ فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی/سرقت تجهیزات و المان‌های شهری 

ما در منطقه یک 5 خط اتوبوس و مینی‌بوس و یک خط بی‌آرتی از پایانه تجریش داریم و همچنین اجرای طرح پلازای شهری میدان تجریش را داریم.

بیش از 17 ساعت پیک ترافیکی در معابر منطقه به دلیل وجود مراکز متعدد تجاری،‌ زیارتی، فرهنگی و.. را داریم از جمله مشکلات ما در این بخش فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی است. از 156 وسیله حمل و نقل عمومی موجود 35 دستگاه مناسب و 121 دستگاه یعنی 80 درصد فرسوده و نیازمند جایگزینی است. البته ما سرقت تجهیزات و المان‌ های شهری را هم داریم.

عدم روشنایی در برخی معابر منطقه وجود دارد در این باره توضیح می دهید؟

از دیگر مشکلات ما عدم روشنایی کافی در برخی معابر منطقه به خصوص بزرگراه شهید صدر، ارتش و محتمل بودن برخورد خودروهای عبوری با موانع فیزیکی است. اما شما در خصوص صدور پروانه هم سؤال کردید.

تخریب و جلوگیری از تصرف سودجویان در ارتفاعات و جلوگیری از کوهخواری

ما کاهش 52.1 درصدی زمان صدور پروانه را از 73 روز به 35 روز در سال 99 نسبت به سال 98 رساندیم.

طرح تفصیلی محله درکه تهیه شد/ تخریب ساختمان‌های ناایمن دارآباد

البته ما تخریب و جلوگیری از تصرف سودجویان در ارتفاعات و جلوگیری از کوهخواری را داشتیم. در خصوص کوهستان و حریم آن هم بگویم که پنج پایگاه امداد و نجات و ایمن‌سازی  تمامی مسیرهای کوهنوردی را انجام دادیم. برای محله درکه هم طرح تفصیلی تهیه کردیم. ساختمان‌های ناایمن دارآباد را هم تخریب کردیم و همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز و ناایمن در حریم رودخانه‌ها را از بین بردیم.

پروژه 35 متری افتخاری در منطقه یک واقع شده است. این پروژه سالها به حال خود رها شده است. در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در این پروژه توضیح دهید.

بزودی پروژه 35 متری افتخاری  راه اندازی می شود

بله این پروژه چندین سال بلاتکلیف بود اما اجرا شد و اتصال محلات شمال شرق منطقه به بزرگراه امام علی و صیاد را فراهم می‌کند و به زودی این پروژه راه‌اندازی می‌شود. 

ما اجرای قدمگاه صالحیه را پس از دو دهه داشتیم. تعریض خیابان حمید، شروع فاز عملیات پروژه احداث خیابان کامل بعد از پنج سال از تصویب طرح مذکور، ساماندهی و اجرای رفیوژ خیابان شریعتی، اجرای تقاطع سه سطحی ارتش، صیاد و امام علی،‌ احداث بیش از 17 کیلومتر مسیر پیاده و... را داشتیم. 

البته ما مشکلاتی هم در حوزه عمرانی از جمله عدم وجود نقدینگی و پرداخت به موقع پیمانکاران، اعتبارات پایین عمرانی و عدم توجه به نقشه فرامنطقه ای پروژه‌ها و تخریب بالای آسفالت به واسطه عملیات برف‌روبی را داشته‌ایم.

در خصوص سرانه‌های ورزشی و همچنین سرانه‌های فرهنگی در منطقه توضیح دهید. این سرانه در چهار سال گذشته چقدر توسعه داشته است؟

اقداماتی که ما در حوزه فرهنگی اجتماعی انجام داده‌ایم از جمله تقویت مشارکت مردمی در انجام و برگزاری مناسبت‌های مذهبی و ملی، تعامل و تقویت گروه‌های خیریه مردمی و تلاش در جهت تقویت آنها، کمک به بازسازی امامزاده اسماعیل و علی‌اکبر چیذر و مذاکره در خصوص تملک املاک مجاور و توسعه قبور متبرکه، اجرای برنامه‌های شاد در سطح بیمارستان‌های منطقه در ایام کرونا، تقویت گروه‌های مردم‌نهاد در تهیه ماسک و ملزومات بهداشتی، رسیدگی به مراکز بهزیستی سطح منطقه، همکاری با آستان امامزاده صالح در خصوص برگزاری مراسم و همکاری با سازمان هلال احمر در خصوص واگذاری سوله‌های بحران جهت تسریع در فرایند واکسیناسیون عمومی از جمله اقدامات ما در این حوزه بوده است.

فعالیت متکدیان خردسال و کودکان کار در معابر سطح منطقه

البته ما مشکلاتی هم در این حوزه داریم، از جمله فعالیت متکدیان خردسال و کودکان کار در معابر سطح منطقه و عدم اقدام مناسب از سوی نهادی مسوول برای رفع این مشکل و رها شدن معتادان متجاهر در معابر و اماکن عمومی به ویژه در نقاط بی‌دفاع شهری را شاهد هستیم. نبود مراکز بهاران در سطح منطقه نیز از دیگر مشکلات ماست. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول