اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

۱۰ فیلم خارجی در جشنواره فیلم‌‌های کودک/ اهدای تبلت به دانش‌آموزان نیازمند

دبیر سی‌‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: در بخش بین‌الملل ۱۰ فیلم خارجی درکنار فیلم‌های ایرانی «یدو» و «پسران دریا» به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست خبری سی‌‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با حضور علیرضا تابش، دبیر جشنواره صبح امروز در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد. در ابتدای نشست، بعد از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، تصاویری از دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره به نمایش درآمد.

علیرضا تابش، دبیر جشنواره در ابتدای این نشست که با حضور خبرنگاران اصفهان و حضور مجازی خبرنگاران تهران برپا شد، گفت: دیدار با خبرنگاران در شهر تاریخی اصفهان سبب خوشحالی من است و امیدوارم دوران کرونا زودتر به سر بیاید تا شاهد شروع دوباره تجمعات باشیم. لازم می‌دانم که یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را گرامی بدارم و آرزومند شادی روح مدافعان سلامت هستم. با شهردار اصفهان امروز پوستر جشنواره را رونمایی کردیم. شعار جشنواره امسال «سینما، سرزمین خیال» است و با شورای سیاست گذاری هدف‌مان این بود که شعار متناسب با اوضاع این روزها باشد و از آنجایی که رسالت سینما حفظ امید است، در شرایط کرونا کودکان سوگوار خیال را مرهمی برای روح زخم‌دیده خود می‌بینند.به همین علت ما این شعار عملیاتی را برای جشنواره برگزیدیم. هنرمندان ما همیشه با سر زدن به دنیای خیال فرزندانمان را به دنیای خیال و شادی دعوت می کنند.

تابش در ادامه گفت: امسال بیش از ۵۵۰ اثر در بخش ملی و بین‌المللی جشنواره ۳۴ به دبیرخانه رسید و دوستان ما در دبیرخانه این آثار را بررسی کردند. در بخش ملی ۴۳۸ اثر رسید که از این بین ۳۳۲ اثر ملی با مقررات مطابق بود که مورد بررسی قرار گرفت. در بخش وب سری ۱۲ اثر، در بخش پویا نمایی کوتاه ۱۲۰ اثر، در بخش فیلم کوتاه داستانی ۲۱۵ اثر و د بخش فیلم بلند ایرانی ۴۵ اثر متقاضی حضور بودند که از این میان، ۱۰ وب سری، ۱۶ اثر با موضوع کرونا داریم که در بخش ویژه کرونا روایت، ۱۷ فیلم کوتاه داستانی و ۱۸ اثر بلند داستانی به جشنواره راه یافتند. او سپس اسامی فیلم‌های بلند داستانی را که قرار است از ۱۶ تا ۲۱ مهرماه با رعایت پروتکل‌ها در تهران و اصفهان به نمایش درآیند اعلام کرد و گفت:این آثار در کاخ جشنواره اصفهان و سایر استان‌های متقاضی با رعایت پروتکل های بهداشتی اکران می‌شوند.

 

 

به گفته تابش، حامد جعفری، مهین جواهریان، رضا درستکار، بهرام دهقانیار، بهروز شعیبی، گلاره عباسی، سهیل موفق داوران بخش ملی هستند و در بخش بین‌الملل داورانی از آلمان، شیلی و سوئد آثار را به صورت آنلاین قضاوت می‌کنند. ترکیه و افغانستان هم داوری پویانمایی کوتاه دارند.

دبیر جشنواره۳۴ در ادامه گفت: این دوره از جشنواره ترکیبی برگزار می‌شود. پلتفرم هاشور تیوا و فیلیمو پلتفرم میزبان مجازی جشنواره هستند و مخاطبان برخط می‌توانند مطابق با جدول پخش از به تماشای آثار در این سه سکوی آنلاین بنشینند. ضمن آن که همه برنامه‌های برخط جشنواره را تیوا پوشش خواهد داد که شامل افتتاحیه و اختتامیه نیز می‌شود. البته پلتفرم هاشور علاوه بر فیلم‌ها، کتابخانه و نشست‌ها را هم پوشش می‌دهد و فیلیمو تنها اکران آنلاین دارد.

تابش گفت: در خانه جشنواره اصفهان، داوران کودک و نوجوان را میزبانی خواهیم کرد. داوران ۶ تا ۱۶ ساله از بین افرادی که در پرتال جشنواره ثبت نام کردند…

او گفت: امیدوارم که امسال با همت شهرداری اصفهان، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان کودکان محروم و حاشیه‌ای شهر اصفهان هم باشیم تا بچه‌های حاشیه شهر اصفهان از برنامه‌های جشنواره بی‌نصیب نمانند.

به گفته دبیر جشنواره، امسال مجموعه سیتی سنتر و سینما ساحل میزبان آثار این دوره از جشنواره در اصفهان خواهند بود.

تابش در ادامه گفت: امسال ۴۵۰ عنوان فیلم در کتابخانه ویدئویی بارگذاری می‌کنیم و با کاربری تعریف شده برای خارجی‌ها می‌توانند آثار مد نظر خود را در کتابخانه انتخاب کنند. همچنین کارگاه‌های جذاب و خوبی در بخش بین‌الملل و ملی داریم؛ ۳ کارگاه با مدرسان بین‌المللی و سه کارگاه ملی داریم. در بخش بین‌الملل ۱۰ فیلم خارجی و دو فیلم ایرانی «یدو» و «پسران دریا» را داریم که در کنار ۱۰ اثر دیگر رقابت می‌کنند. همچنین ۱۳ عنوان اثر کوتاه بین‌الملل داریم که ۳ عنوان آن از ایران است و آثاری از کشورهای هند، اسپانیا، روسیه، لبنان، کرواسی، لوکزامبورگ، اسلوواکی، استونی، آلمان، روسیه، پرو، ترکیه، ایتالیا، ایسلند و… در جشنواره حضور دارند.

آثار راه‌یافته به بخش «مسابقه فیلم‌های بلند ایرانی»، با اعلام «علیرضا تابش» در نشست خبری جشنواره به شرح زیر است:
۱- «اشکنه»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی وحید پاکزاد
۲- «بَلیط، (بلوط)»، به کارگردانی مرتضی رحیمی و تهیه‌کنندگی سید علیرضا سجادپور
۳- «بامبالا»، به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی و تهیه‌کنندگی بهروز مفید با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی
۴- «بر لبه پرتگاه»، به کارگردانی مسعود فرخنده و رحمان محمدی و تهیه‌کنندگی مسعود فرخنده، تهیه‌شده در صداوسیمای مرکز اردبیل
۵- «برزنگی»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین قاسمی‌جامی
۶- «پسران دریا»، به کارگردانی حسین قاسمی‌جامی و افشین هاشمی و تهیه‌کنندگی بهروز نشان با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی
۷- «پسرم، رسول»، به کارگردانی نبی قلی‌زاده و تهیه‌کنندگی نازنین پیرکاری محصول شبکه پنج سیما
۸- «ترانه‌های پدری»، به کارگردانی محمد بصیری و تهیه‌کنندگی علی ژکان
۹- «تیام»، به کارگردانی امیرحسین عنایتی و تهیه‌کنندگی اسفندیار حاج‌حسنی
۱۰- «خبرنگار»، به کارگردانی ابراهیم فروزش و تهیه‌کنندگی سید علیرضا سبط احمدی
۱۱- «داستان‌های هزار و یک روز یا افسانه بناسان، غول چراغ جادو»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حبیب احمدزاده
۱۲- «راز قلعه»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کریم رناسیان
۱۳- «زندگی و زندگی»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی‌ قوی‌تن
۱۴- «سوییپر»، به کارگردانی امین شجاعی و تهیه‌کنندگی علی‌میرزاده و امین شجاعی
۱۵- «شهر گربه‌ها»، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید جواد هاشمی
۱۶- «لیپار»، به کارگردانی حسین ریگی و تهیه‌کنندگی سعید خانی با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی
۱۷- «یدو»، به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح – محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی
۱۸- «یکی بود، یکی نبود»، به کارگردانی مرضیه منصوری و تهیه‌کنندگی پرویز امیری- تهیه شده در گروه کودک و نوجوان شبکه قرآن و معارف سیما

به گفته تابش، امسال فریال بهزاد داور ایرانی بخش سیفژ خواهد بود. همچنین بر اساس تفاهم‌نامه یونیسف با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوران یونیسف را داریم که آثار ایرانی را قضاوت خواهند کرد و به یکی از آثار جایزه تعلق می‌گیرد.

دبیر جشنواره سی و چهارم در ادامه این نشست به کارگاه اقتباس ادبی اشاره کرد که در قالب وبینار با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی برگزار خواهد شد.

او همچنین به همکاری این دوره جشنواره با شهرهای خواهرخوانده اصفهان اشاره کرد و گفت: امیدوارم امسال هم وجه بین‌المللی جشنواره وجه پررنگی باشد.

او گفت: یکی از برنامه‌های ویژه برای هویت‌بخشی به جشنواره اصفهان. افتتاح مرکز اسناد و موزه ملی است که فاز اولش در روز ملی سینما افتتاح شد و آقای قاسم‌زاده شهردار اصفهان نیز از این رویداد استقبال کرد و امیدواریم فازهای بعدی آن هم افتتاح شود.

 

 

* اهدای تبلت به دانش‌آموزان نیازمند
به گفته تابش، امسال دبیرخانه جشنواره در اصفهان به رغم شرایط کرونایی در ایجاد فضای اجتماعی تلاش پررنگی داشت و پاتوق فیلم کوتاه و دوربین دات نت در این راه فعال بودند و تلاش شد که به رغم شرایط، چراغ جشنواره روشن بماند.

او گفت: امسال هم جشنواره در بحث مسئولیت‌های اجتماع مثل کمک به بیمارستان امام خمینی اهتمام می‌ورزد. کمک به بچه‌های جا مانده از تحصیل و اهدای تبلت به آن‌ها را امسال هم خواهیم داشت.

او در بخش دیگری از این نشست، گفت: یکی از نقاط عطف مهم جشنواره همزمانی برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با جشنواره بوده و این المپیاد حالا تبدیل به یک نهال بارور شده است…

تابش در ادامه گفت: با ظهور و برپایی المپیاد، نوجوانان به عنوان نیروهای خلاق در ۲ بخش ایده و فیلم حضور دارند، رقابت می‌کنند و آموزش می‌بینند.
او سپس به بخش استانی جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال ۲۳ استان و دو منطقه آزاد اروند و ارس برای اکران آثار اعلام آمادگی کرده‌اند که در این شهرها هم داوران کودک و نوجوان می توانند به تماشای آثار بنشینند.

به گفته تابش، در افتتاحیه جشنواره سی و چهارم، نکوداشت زنده‌یاد منصور نورپور مدیر فقید سینما قدس اصفهان را خواهیم داشت و در اختتامیه هم نکوداشت دو شخصیت محوری و فقید سینمای کودک و نوجوان، زنده‌یاد فرشته طائرپور و زنده‌یاد محمد ابوالحسنی را برپا خواهیم کرد و از این عزیزان که به واسطه کرونا از میان ما رفتند، تجلیل می‌کنیم. امسال شاهد برپایی جشنواره و همایش بین‌المللی یکصدسالگی ادبیات معاصر فارسی هم هستیم که قرار است همزمان کارگاه اقتباس ادبی در قالب وبینار با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی به صورت مشترک برگزار شود.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ، با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول