اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

آمادگی ایتالیا برای ارسال کمک به منظور واکسیناسیون آوارگان و پناهجویان افغانستانی در ایران

وزیر خارجه ایتالیا در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن قدردانی از اقدامات ایران برای کمک به خروج اتباع ایتالیایی از افغانستان، آمادگی این کشور را برای ارسال کمک جهت واکسیناسیون آوارگان و پناهجویان افغانستانی در ایران اعلام کرد.

آمادگی ایتالیا برای ارسال کمک به منظور واکسیناسیون آوارگان و پناهجویان افغانستانی در ایران

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که در رأس هیأتی برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد، صبح امروز (پنجشنبه) با «لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا در نشستی در خصوص روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه و اوضاع افغانستان به بحث و تبادل نظر پرداخت.

* دولت جدید جمهوری اسلامی ایران مایل است تا روابط را در بالاترین سطح با ایتالیا دنبال کند

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از مسیر خوب روابط دوجانبه ایران و ایتالیا، تاریخ ۱۶۰ ساله این روابط را نشان دهنده عمق رابطه دو کشور خواند و تصریح کرد که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران مایل است تا روابط را در بالاترین سطح با ایتالیا دنبال کند.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری نظیر صنعت، کشاورزی، علم و فناوری و گردشگری ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری دو کشور وجود دارد، تأکید کرد که باید با حمایت از فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط (SME)، زمینه را برای افزایش ارتباط تجار و بخش خصوصی دو کشور فراهم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که برخی از کشورهای اروپایی خود را از بازار بزرگ ایران محروم کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد که همکاری نزدیک ایران و ایتالیا در آینده ادامه و گسترش یابد. 

امیرعبداللهیان برقراری پروازهای بیشتر و فعالیت خطوط هوایی ایتالیا بین دو کشور را یکی از اقداماتی خواند که می‌تواند به تسهیل روابط منجر شود.

*  آمادگی ایتالیا برای ارسال کمک جهت واکسیناسیون آوارگان و پناهجویان افغانستانی در ایران

در ادامه این نشست، وزیر خارجه ایتالیا روابط دو کشور را بسیار مهم توصیف کرد و لذا لازم است انرژی بیشتری به روابط تزریق شود.

دی مایو با بیان این‌که این کشور به دنبال منظم‌تر کردن رایزنی‌های دو طرف است، پیشنهاد کرد که بین ایران و ایتالیا پروژه‌های مشترکی تعریف شود که ابعاد فرهنگی روابط و تمدن باستانی دو کشور در آن محوریت داشته باشد.

وزیر خارجه ایتالیا ضمن استقبال از افزایش پروازها بین دو کشور عنوان کرد لازم است تا ابعاد فنی و تجاری این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

دی مایو با بیان اینکه سفارتخانه‌های دو کشور در سطوح مختلف در حال فعالیت هستند، گفت سفارتخانه‌ها می‌توانند جهت رایزنی‌های بیشتر برنامه‌ریزی کنند.

در این نشست طرفین در خصوص آخرین تحولات افغانستان نیز به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

وزیر خارجه ایتالیا با قدردانی از اقدامات ایران جهت کمک به خروج اتباع باقیمانده ایتالیا از افغانستان، برای ارسال کمک جهت واکسیناسیون آوارگان و پناهجویان افغانستانی در ایران اعلام آمادگی کرد.

گفتنی است وزیر امور خارجه ایران پیش از این هم در دیدار با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با اشاره به تلاش‌های ایران برای کمک به بی جاشدگان و آوارگان در افغانستان گفت:‌ تلاش کردیم تا جایی که ممکن است بی‌جاشدگان افغانستانی را واکسینه کنیم. (اینجا بخوانید)

دی مایو بحران افغانستان را دارای تبعاتی دامنه‌دار برای جهان خواند و گفت ضروری است که رایزنی‌ها در این خصوص، در سطوح محتلف ادامه یابد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که دوشنبه شب ۲۹ شهریور ماه در رأس هیأتی برای شرکت در نشست مجمع عمومی وارد نیویورک شد در مدت حضورش با مقامات و وزرای خارجه برخی از کشورها دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. وی در این مدت با وزرای خارجه لوکزامبورگ، فنلاند، کرواسی، هند، سوریه، ونزوئلا، انگلیس، آلمان، اسپانیا، ایرلند، بلاروس و ... و همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و به رایزنی پرداخت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول