اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ابراز تاسف رئیس جمهور تاجیکستان از بی تفاوتی سازمان حقوق بشر به وضعیت افغانستان

رئیس جمهور تاجیکستان از این که سازمان‌های حامی حقوق بشر در قبال نقض حقوق سایر اقوام افغانستان و آزادی شهروندان این کشور به ویژه زنان و کودکان سکوت کرده‌اند، ابراز تاسف کرد.

ابراز تاسف رئیس جمهور تاجیکستان از بی تفاوتی سازمان حقوق بشر به وضعیت افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به طور مجازی شرکت و سخنرانی کرد.

وی از تریبون سازمان ملل همه نوع پدیده های بی قانونی، قتل، چپاول، ظلم و تعقیب علیه مردم افغانستان را به طور قاطع محکوم کرد.

رحمان از این که سازمان‌های حامی حقوق بشر در قبال نقض حقوق سایر اقوام و ملیت‌های افغانستان و آزادی شهروندان این کشور به ویژه زنان و کودکان سکوت کرده اند، ابراز تاسف کرد.

به تاکید رئیس جمهور تاجیکستان به قدرت رسیدن جنبش «طالبان» که در لیست گروه‌های تروریستی شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار دارد، روند مرکب ژئوپلیتیک منطقه را باز هم پیچیده کرده است.

رحمان ادامه داد: تاجیکستان به امور داخلی افغانستان دخالت نمی‌کند، ولی بر این باور است که برای حل مناسب مشکلات سیاسی و امنیتی کشور همسایه باید دولت فراگیر تشکیل شود.

وی تعیین ساختار دولتداری در افغانستان را از طریق همه پرسی و در نظر گرفتن موقعیت همه شهروندان آن کشور ضروری دانست و گفت: تشکیل هر نوع دولتی بدون به اعتبار گرفتن منافع کل مردم افغانستان می تواند عواقب فجیعی را در این کشور به دنبال داشته باشد.

رحمان بار دیگر تاکید کرد که افغانستان رنج دیده و ملت دوست و برادر آن نباید بار دیگر به ورطه جنگ های خونین تحمیلی کشیده شود و جامعه جهانی نباید به سرنوشت مردم و ملت های ساکن افغانستان و همسایه های آن بی تفاوت باشد.

وی در ادامه با بیان این که امروز ما شاهد نقض فجیع حقوق بین المللی بشر در ولایت پنجشیر افغانستان هستیم وضعیت به وجود آمده در این منطقه را یک فاجعه انسانی عنوان کرد.

مورد ذکر است که انتقال مواد غذایی و سایر مواد نیاز اولیه و همچنین کمک های بشردوستانه به پنجشیر قطع شده، حتی نهادهای تخصصی سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تا به حال نمی توانند جهت اجرای تعهدات بشردوستانه خود به این منطقه  وارد شوند.

تحولات اخیر در افغانستان که باعث بحران عمیق سیاسی و بشردوستانه و مدیرت دولتی شده است، تهدید جدی به امنیت و ثبات منطقه می باشد.

باید گفت که اوضاع بحرانی در  افغانستان که تقریبا 1400 کیلومتر مرز مشترک با تاجیکستان دارد نمی تواند دولت و مردم این کشور را بی تفاوت بگذارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول