اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

امکان سرمایه گذاری شهروندان مشهدی در پروژه های زیرساختی/ تضمین اصل و سود سرمایه گذاری از سوی دولت

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: اقتصاد شهر مشهد مبتنی بر اقتصاد رویداد و زیارت است و این اقتصاد باید مردمی باشد یعنی شهروندان و مجاوران بازیگران اصلی سرمایه‌گذاری در شهر مشهد باشند.

امکان سرمایه گذاری شهروندان مشهدی در پروژه های زیرساختی/ تضمین اصل و سود سرمایه گذاری از سوی دولت

حسین حسامی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره دیدار اعضای شورای شهر مشهد با وزیر اقتصاد اظهار داشت: باتوجه به همراهی و هم سیاستی دولت، مجلس و مدیریت شهری و نگاه مشترکی که وجود دارد، این مسئله را به عنوان یکی از فرصت‌ها مدنظر داریم.

وی در ادامه گفت: نگاه ما این است که زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) سرمایه‌گذاران شهر مشهد هستند و مشهد نیز به عنوان جهان‌شهر کرامت و برکت است؛ بنابراین زائران و مجاوران سرمایه‌گذاران اصلی جهانشهر کرامت و برکت باید باشند.

حسامی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای مشارکت مردم در بسیاری از موضوعات مدیریت شهری و پروژه‌های زیرساختی که در مشهد مقدس در حال انجام است، افزود: هدف این امر آن است که مردم بتوانند در پروژه‌های شهری هم‌افزایی و سرمایه‌گذاری داشته باشند و اصطلاحا تامین مالی جمعی را به عنوان یکی از سیاست‌های شورای ششم با نگاهی عالمانه، دانش‌محور و مردم‌محور یعنی براساس اولویت‌های مردم پیش ببریم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه تعریف پروژه‌ها حتما براساس اولویت‌های مردم است، عنوان کرد: در همین راستا دیداری با وزیر اقتصاد انجام شد که نتیجه‌بخش نیز بود.

وی درباره روش‌های نوین تامین مالی جمعی نیز گفت: در روزهای آغازین شورای ششم هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت ۴ ساله با نرخ ۱۸ درصد در اصل و سود و تضمین انتشار پیدا کرد که ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای احداث فاز ۵ خط سه قطار شهری، ۳۰۰ میلیارد تومان برای سیستم ناوگان حمل‌ونقل درون شهری که با ضمانت بانک صادرات عملیاتی شد و ۲۳۰ میلیارد تومان هم برای بازآفرینی شهری و بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی با ضمانت بانک ملی منتشر و فروخته شد.

حسامی با بیان اینکه تا پایان شهریور برای انجام این کار فرصت بود که با دستور وزیر اقتصاد به بانک مرکزی و همکاری این بانک این اتفاق رخ داد، افزود: با این کار مردم مشهد می‌توانند در پروژه‌های زیرساختی مانند قطار شهری و سیستم ناوگان حمل و نقل دورن شهری و بافت فرسوده اطراف حرم سرمایه‌گذاری کنند و دولت هم تضمین‌کننده اصل و سود این سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه تعاملی برد _ برد بین دولت و مدیریت شهری در حوزه تامین منابع مالی اتفاق افتاد که به عنوان یک سیاست کلی در پیش داریم، گفت: اقتصاد شهر مشهد مبتنی بر اقتصاد رویداد و زیارت است و این اقتصاد باید مردمی باشد یعنی شهروندان و مجاوران باید بازیگران اصلی سرمایه‌گذاری در شهر مشهد باشند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه این سیاست را در تمام کمیسیون‌های اقتصادی منتقل می‌کنیم، بیان کرد: مشارکت شهروندان در پروژه‌های شهری باعث ایجاد تعلق هم می‌شود یعنی غیر از اینکه مشکلات مدیریت شهری را حل می‌کند و از روش‌های جدید تامین مالی است که در دوره‌های قبل کمتر به سراغش رفتند، ایجاد تعلق می‌کند تا شهروندان سهامدار و سرمایه‌گذار یک پروژه شوند.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی بین‌المللی هم نگاه ویژه داریم و شرایط را تسهیل می‌کنیم، خاطرنشان کرد: این اصطلاح که برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن می‌کنیم واقعا سیاست و نگاه شورای ششم مشهد همین است و فرمایش رهبری نیز درباره اقتصاد مردمی یا مردم محور و برون سپاری اقتصادی در مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی همین است. 

حسامی با تاکید بر اینکه ما باید برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی را در دستور کار داشته باشیم، گفت: با روش‌هایی که ذکر شد این را جاری و ساری می‌کنیم.

عضو شورای شهر مشهد درباره اقتصاد ببن‌المللی و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه نیز اظهار داشت: درباره کشورهای همسایه به عنوان مثال برای شهرهای بزرگی که یک ساعت و نیم فاصله پروازی  با مشهد دارند برنامه‌های خوبی داریم.

وی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم جهان شهر باید نگاه بین‌المللی داشته باشیم چرا که مشهد ظرفیت تمدن‌سازی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد، اظهار داشت: در این زمینه نگاه ویژه‌ای داریم؛ باید بسته‌های اقتصادی خوبی را برای این موضوع تعریف کنیم البته دولت هم باید نگاه ویژه‌ای به شهر مشهد داشته باشد.

حسامی گفت: شهر مشهد ۳‌.۵ تا ۴ میلیون نفر مجاور دارد اما تعداد زائران در سال به حدود ۳۰ میلیون نفر می‌رسد که ۳‌.۵ تا ۴ میلیون نفر از آنان زائران خارج از کشور هستند، لذا در حوزه اقتصاد بین‌المللی هم باید نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای همسایه به ویژه خراسان بزرگ، جاده ابریشم و کشورهای فارسی زبان را مدنظر ویژه قرار دهیم تا از ظرفیتی که در کشورهای اطراف مشهد است استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید نگاه ویژه به شهر مشهد داشته باشد، افزود: درآمدهای مشهد محلی و بومی اما هزینه‌های آن ملی و فراملی است؛ هر دو سال و نیم یک بار کل ایران وارد مشهد می‌شود یعنی خدماتی که مدیریت شهری ارائه می‌کند برای کل مردم ایران است لذا بودجه ملی زیارت برای ما مهم است که از دولت پیگیری می‌کنیم تا محقق شود.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول