اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

بحران گازی اروپا در راه آمریکا

افزایش صادرات از یک سو و پایین آمدن ذخایر گاز آمریکا موجب شده است کارشناسان به این نتیجه برسند که بحران گازی کنونی در اروپا دیر یا زود به آمریکا خواهد رسید.

بحران گازی اروپا در راه آمریکا

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشا تودی، گسترش بحران گازی که هم اکنون در اروپا شاهد هستیم، به احتمال زیاد به برخی دیگر از نقاط دنیا از جمله آمریکا هم سرایت خواهد کرد و این مسئله فقط کمی زمان خواهد برد.

در یک فضای بین الملل در هم تنیده، به سختی می‌توان بحران در حوزه انرژی را برای مدت زمان زیادی محدود به یک منطقه نگه داشت به خصوص آنکه شاهد اختلال در چرخه تامین حامل‌های انرژی و کاهش سرمایه‌گذاری در تولید سوخت‌های فسیلی در سطح بین الملل هستیم؛ بحران انرژی در اتحادیه اروپا که از اوایل ماه جاری آغاز شده، احتمالا به زودی به آمریکا خواهد رسید. 

در حال حاضر همه چیز در آمریکا خوب است و صادرکنندگان گاز در این کشور در حال لذت بردن از افزایش تقاضای گاز در اروپا و آسیا هستند زیرا بهبود اوضاع اقتصادی تقاضا برای برق را در این مناطق افزایش داده است.

به گزارش فایننشیال تایمز، در حال حاضر برای خرید محموله‌های LNG آمریکا، یک جنگ بین مشتریان آسیایی و اروپایی وجود دارد که تا الان آسیایی‌ها برنده بودند. 

در عین حال مدتی است شاهد افزایش صادرات زغال سنگ نیز هستیم، اما بنا به گزارش موسسه آرگوس روند عرضه زغال سنگ به بازار جهانی در حال محدودتر شدن است؛ در ماه جولای صادرات زغال سنگ آمریکا نسبت به ماه ژوئن 20 درصد پایین آمده است که دلیل آن کمبود منابع مالی شرکت‌های تولیدکننده در کنار نبود کارگر کافی به خاطر شیوع کرونا بوده است. 

همه این اتفاقات خبر خوبی تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی در آمریکا است، اما با نزدیک شدن فصل زمستان ممکن است همه این اتفاقات به خبرهای بدی در این صنعت تبدیل شوند. 

وال استریت ژورنال اوایل این هفته گزارش داده که قیمت حامل‌های انرژی به یکی دیگر از اقلام وارداتی پرهزینه آمریکا تبدیل خواهد شد. 

این روزنامه می‌گوید: میزان گاز ذخیره شده در آمریکا برای فصل زمستان کمتر از میزان متوسط است، به گونه‌ای که در ماه سپتامبر 7.4 درصد پایین‌تر از متوسط 5 سال گذشته بوده است. این مسئله البته مختص گاز نیست و ذخایر زغال سنگ انبار شده این کشور نیز به خاطر بالا رفتن صادرات پایین آمده است. قیمت زغال سنگ نسبت به پارسال همین موقع سه برابر شده است.

محاسبات سازمان اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که تا پایان سال میزان زغال سنگ انبارشده در آمریکا به نصف سال گذشته خواهد رسید. 

در سال 2020 تقاضا برای حامل‌های انرژی به خاطر شیوع کرونا پایین بود، اما امسال دوباره تقاضا به خاطر بهبود اوضاع اقتصاد آمریکا درحال بالا رفتن است.

هیچ بعید نیست که شاهد افزایش قیمت برق هم در آمریکا باشیم، به طور کلی اتفاقاتی که هم اکنون در اروپا در حال رخ دادن است ممکن است پیش نمایشی از اتفاقاتی باشد که قرار است به زودی در آمریکا رخ دهند. 

اگرچه آمریکا در حوزه تولید حامل‌های انرژی استقلال و توانایی بیشتری نسبت به اروپا دارد، اما بالا رفتن صادرات و ولع شرکت‌ها برای درآمد بیشتر از محل صادرات می‌تواند کلید بحران آتی در آمریکا باشد و فقط دخالت کاخ سفید در محدود کردن صادرات می‌تواند احتمال وقوع بحران را پایین بیاورد. 

به عنوان یک نشانه هشدار هفته گذشته یک گروه صنعتی بزرگ از دولت آمریکا خواست تا در این زمینه مداخله کند. سازمان صنایع مصرف‌کننده انرژی در آمریکا که نماینده شرکت‌های تولیدکننده محصولات شیمیایی، غذایی و مواد اولیه است، از وزارت انرژی این کشور خواسته تا بر صادرات LNG محدودیت اعمال کند تا از افزایش قیمت گاز و کمبود این حامل انرژی در فصل زمستان جلوگیری شود. 

قیمت گاز در آمریکا نسبت به یک سال پیش حدود دو برابر شده اما این افزایش نتوانسته تولیدکنندگان گاز در این کشور را بر آن دارد که سطح تولید را افزایش دهند.

در عین حال شاهد مخالفت شرکت‌های فعال در صنعت گاز آمریکا با اعمال چنین سیاست‌هایی هستیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول