اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: بر اساس رفتار عملی بایدن تصمیم می‌گیریم/ بزودی مذاکرات وین از سر گرفته می‌شود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که در حال بررسی پرونده مذاکراتی وین هستیم و بزودی مذاکرات از سر گرفته خواهد شد، گفت: بر اساس رفتار عملی بایدن تصمیم می‌گیریم و پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.

امیرعبداللهیان: بر اساس رفتار عملی بایدن تصمیم می‌گیریم/ بزودی مذاکرات وین از سر گرفته می‌شود

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) در نشستی با روزنامه نگاران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های آمریکایی و سازمان ملل سیاست‌های دولت جدید با تمرکز بر سیاست خارجی را تبیین کرد.

* ما بر اساس رفتار عملی آقای بایدن تصمیم خواهیم گرفت

وی در سخنان مقدماتی در این خصوص اظهار داشت: اولویت اصلی دولت جدید، پیگیری سیاست خارجی متوازن است. ما برای ارتباط با همه کشورهای جهان برنامه داریم و تنها رژیمی که از نظر ما مشروعیت نداشته و ارتباطی بین ما و آن کشور برقرار نخواهد شد رژیم جعلی اسرائیل است که آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و نسبت به سیاست‌های غیرسازنده و اقدامات تخریب کننده آن در منطقه مواضع روشن و دقیقی داریم. 

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص آمریکا نیز اظهار داشت: ملاک ما مشاهده رفتار عملی سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی است.  ما بر اساس رفتار عملی آقای بایدن تصمیم خواهیم گرفت. 

امیرعبداللهیان در خصوص موضوع برجام با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها از یک‌سو به بازگشت به برجام تاکید می‌کنند و از ایران می خواهند که به میز مذاکرات وین برگردد، اما همزمان تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنند، این نوع رفتار را پارادوکسیکال خواند که حاوی پیام سازنده‌ای نیست.

* پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود

وزیر امور خارجه با یادآوری این نکته که دولت جدید از زمان شروع  به کار، سیاست روشن و صریح خود در قبال برجام مبنی بر به رسمیت شناختن تداوم مذاکرات، فاصله نگرفتن از برجام و پیگیری بازگشت کامل همه طرف‌ها به برجام را اعلام کرده است، تاکید کرد که این‌ پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.

وی سفر آقای گروسی به تهران و دیدار با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی و توافق سازنده ای که با یکدیگر داشتند را علامت و اقدام مثبت دیگری از سوی ایران برشمرد. 

* دولت جدید ایران دولتی عمل‌گرا است

به گزارش  فارس، امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود به دریافت پیام‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک متعارض از کاخ سفید اشاره کرد و خطاب به اصحاب رسانه در نیویورک اظهار داشت: دولت جدید ایران دولتی عمل‌گرا است. برای ما بیش از حرف و کلمات، میزان عمل دولتمردان آمریکایی به تعهداتشان اهمیت دارد. این قابل قبول نیست که بایدن از یک‌سو از مذاکره، توافق و حتی درخواست برای مذاکره دوجانبه با ایران صحبت کند، اما سیاست‌های غلط رئیس جمهور قبلی آمریکا یعنی ترامپ را ادامه دهد.

به گفته وی این رفتار آمریکا است که نتیجه مذاکرات برجام را مشخص می‌کند و افزود: از زمانی که آقای بایدن مسئولیت خود را به عهده گرفته است، هیچ اقدام عملی سازنده به غیر از اظهارنظرهای متناقض از او مشاهده نشده است.

وزیر خارجه در ادامه با اشاره به عدم امکان استفاده ایران از پول‌ها و دارایی‌های خود در بانک‌های ژاپن، کره جنوبی و برخی از کشورها برای خرید داروهای مورد نیاز و واکسن، از تحریم‌های آمریکا به عنوان جنایت و تروریسم نام برد. 

* در حال بررسی پرونده مذاکراتی وین هستیم و بزودی مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در حال بررسی پرونده مذاکراتی وین هستیم و بزودی مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در عین حال بر این نکته تاکید کرد که مذاکره‌ای را سازنده می‌دانیم که دارای نتایج ملموس و عملی باشد. 

امیرعبداللهیان در خصوص موضوعات منطقه‌ای نیز با اشاره به این‌که در سیاست خارجی دولت جدید ایران طراحی برخورداری از بهترین مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه دنبال می‌شود، در جریان بودن گفت‌وگوها در خلیج فارس، ابتکارات سازنده برای بازگشت صلح به یمن و سوریه و همچنین تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و پیشرفت و توسعه در عراق را به عنوان رئوس اولویت‌های سیاست‌های منطقه‌ای برشمرد.

وزیر امور خارجه در همین راستا اظهار داشت: اولویت دهی به همسایگان و قاره آسیا، به معنی نادیده گرفتن بقیه اولویت‌ها نیست، بلکه دنبال کردن سیاست خارجی متوازن و روابط خارجی فعال با همه کشورها و مبتنی بر احترام و منافع متقابل، اصول سیاست خارجی دولت جدید است.

*  دولتمردان آمریکا بایستی بدانند زبان تحریم و تهدید کارایی نخواهد داشت/ دولتمردان آمریکا واقع بینانه به وین بیایند

امیرعبداللهیان در پایان سخنان خود خطاب به دولتمردان آمریکا اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا نیز می‌تواند با تجدید نظر در سیاست‌های غلط و غیرسازنده خود در قبال جمهوری اسلامی ایران از این فرصت استفاده کند. ملت ایران تاریخ و تمدن بزرگی را با خود به همراه دارد و دولتمردان آمریکا بایستی بدانند زبان تحریم و تهدید کارایی نخواهد داشت، کما اینکه در ۴۰ سال گذشته به آنها ثابت شده است.

وی گفت: انتظار ما این است که دولتمردان آمریکا واقع بینانه به وین بیایند و به جای حرف‌های زیبا اقدامات عملی، مثبت، سازنده و قابل اندازه گیری داشته باشند و تردید نکنند اگر بخواهند با تداوم ادبیات و رفتار غیرسازنده گذشته صحبت کنند، جمهوری اسلامی ایران دست بسته نخواهد ماند. 

لازم به ذکر است در ادامه این جلسه، وزیر امور خارجه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما با بیان این‌که در حال بررسی‌ برای بازگشت به مذاکرات وین هستیم گفت: نباید خودمان را معطل و منتظر نتیجه مذاکرات وین بگذاریم. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که دوشنبه شب ۲۹ شهریور ماه در رأس هیأتی برای شرکت در نشست مجمع عمومی وارد نیویورک شد در مدت حضورش با مقامات و وزرای خارجه برخی از کشورها دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. وی در این مدت با وزرای خارجه لوکزامبورگ، فنلاند، کرواسی، هند، سوریه، ونزوئلا، انگلیس، آلمان، اسپانیا، ایرلند، بلاروس، دانمارک، ایتالیا، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، صربستان و ... و همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و به رایزنی پرداخت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول