اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

از راهپیمایی اربعین تا مشکلات فرهنگیان؛ مرور مطالبات ده‌ها هزار نفری «فارس‌من» در ماه شهریور

این گزارش مرور داغ‌ترین مطالبات «فارس من» در شهریور ماه گذشته است.

از راهپیمایی اربعین تا مشکلات فرهنگیان؛ مرور مطالبات ده‌ها هزار نفری «فارس‌من» در ماه شهریور

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ چهار میلیون مخاطب واقعی «فارس من» را به نمونه آماری مناسبی برای مطالعه جامعه ایرانی بدل کرده است. مخاطبان فرهیخته و دغدغه‌مندی که مشکلات و مسائل مرتبط را از گوشه‌گوشه این جغرافیا مخابره می‌کنند. مرور پُرامضاترین کمپین‌های آنان می‌تواند تصویر مناسبی از رئوس مطالبات افکار عمومی ارائه کند. این گزارش مرور داغ‌ترین مطالبات مردمی در یک ماه گذشته است.

 

۲۷۶۱۵ امضا| محدودیت‌ها برای تشرف به زیارت اربعین را بردارید

ویروس لعنتی دست‌بردار نیست. کرونا امسال هم مانع مشارکت گسترده ایرانیان در راهپیمایی اربعین شد. میلیون‌ها زائر دلداده حالا حسرت‌خوران نظاره‌گر طریق مشّایه هستند. چاره‌ای نیست؛ دولت عراق تنها مجوز حضور ۶۰هزار ایرانی آن هم از مرز هوایی را در این مراسم صادر کرد. آن‌هم با تست منفی PCR؛ با تزریق هر دو دُز واکسن. همین محدودیت‌ها همین شرایط خیلی‌ها را از زیارت اربعین محروم کرد.

کمپین «لغو محدودیت‌ها» در چنین فضایی شکل گرفت. کمپینی که امضاهای پُرشمار آن نمودار روشنی از میزان دلباختگی ایرانیان به اهل بیت(ع) است. پویش آنها یازدهم شهریور ثبت شد. درست در روزهایی که گمانه‌زنی‌ها پیرامون چند و چون حضور در راهپیمایی اربعین داغ بود. مطالبه اساسی امضاکنندگان کم کردن محدودیت‌ها است. آنها محدودیت‌ها برای راهپیمایی اربعین را در قیاس با دیگر سفرهای خارجی «سخت‌گیرانه» ارزیابی می‌کردند.

 

رئوس مطالبات ده‌ها هزار امضاکننده از قرار زیر است: «۱. لغو قانون داشتن کارت واکسن برای زائرین و جایگزینی آن با تست کرونا. ۲. بازگشایی مرزهای زمینی در ایام اربعین. ۳. لغو قانون اعزام محدود زائرین. از تمام مسئولان درخواست می‌شود با توجه به شرایط جامعه، مسیر سفر اربعین که یک سفر سرشار از انرژی‌های معنوی است تسهیل شود و از اجرای شروط که امکانپذیر نیست مانند داشتن کارت واکسن پرهیز شود.»

پیگیری‌های خوبی صورت گرفت؛ چه از جانب رسانه‌ها چه دولت. همین مذاکرات خاصه در سفر ماه گذشته الکاظمی به ایران موجبات افزایش ۱۰۰درصدی سهمیه ایران برای مشارکت در راهپیمایی را فراهم کرد. دولت عراق سهمیه زوار ایرانی تا شصت‌هزار نفر افزایش داد. البته که این میزان در مقایسه با عساکر میلیونی عاشقان اباعبدالله(ع) راضی‌کننده نبود. لکن پیشرفت خوبی به شمار می‌رفت.

 

راهپیمایی شروع شده است. تا این لحظه از بازگشایی مرزهای زمینی خبری نیست. محتصر زواری که عمدتاً با نام‌نویسی در سامانه سماح و فراهم آوردن شروط قانونی موفق به اعزام شدند، دعاگوی همه ایرانیان هستند. همکاران من در گروه فرهنگی خبرگزاری نیز اینجا در گزارش مفصلی آخرین اوضاع پیاده‌روی را بررسی کردند. آقای رئیس‌جمهور نیز روز گذشته به استان ایلام سفر و از زیرساخت‌های مرز بین‌المللی مهران بازدید کرد.

 

سهم ما هم‌چنان حسرت‌خوری است. الهی به تک‌تک اقدام عساکر میلیونی اباعبدالله(ع) سایه آدم‌کش میکروسکپی هرچه سریع‌ترکوتاه شود.

 

۱۰۰۵۲ امضا| از زوج آمر به معروف کرجی حمایت شود

«تذکر لسانی»؛ تنها گناه زوج کرجی این بود. وقتی با عدم مراعات شئونات جامعه توسط جمعی در یک فروشگاه در کرج مواجه شدند. عمل به وظیفه شهروندی همان، و کتک خوردن همان! آمرین به معروف ناجوانمردانه به جُرم اجرای شریعت مقدس ضربه خوردند. مظلوم واقع شدند. همین مظلومیت همدردی خیل پُرشماری از شهروندان کرجی را برانگیخت. مردم احساس همدردی کردند. کمپین حمایت از آنها در «فارس من» شکل گرفت.

مطالبه مردم برخورد عبرت‌آموز با ضاربان آمران به معروف است. مطالبه‌ای که خیلی زود توانست بالغ بر ۱۰۰۰۰ امضا جمع‌آوری کند. در بخشی از این پویش آمده است: «بعد از گذشت یک ماه از حادثه حمله به زوج آمر به معروف مهرشهر کرج، حمایت چندانی از ایشان صورت نگرفته. این منجر به جری شدن قانون‌شکنان و اشاعه منکر در جامعه و ضعف آمرین به معروف در آینده خواهد شد.»

 

مطالبه مردم ارزشمند و اساسی است. همکاران من موضوع را از فرمانده ناجای استان البرز پیگیری کردند. وی با اشاره به حضور به موقع پلیس در صحنه جرم، از شناسایی مجرمان متواری ظرف کمتر از ۴۸ ساعت خبر داد. عامل اصلی ماجرا یک جوان حدوداً ۳۵ ساله است که به‌سرعت توسط عوامل انتظامی بازداشت شد. سردار محمدیان هم‌چنین از بازداشت ۲ نفر دیگر از همدستان وی و معرفی آنها به دادسرا خبر داد.


همکاران من بعلاوه موضوع را از دادستان کل استان البرز پیگیری کردند. وی بابیان این‌که تأخیر پیش‌آمده ناشی از مصدومیت شاکیان و طی مراحل درمانی آنهاست، از آزادی متهمان پرونده با قرار وثیقه مناسب خبر داد. مددی هم‌چنین به خبرنگار ما گفت: «تصاویر دوربین های مداربسته به دست ما رسیده و تا ده روز آینده یا انتهای شهریور ماه جلسه رسیدگی به این پرونده برگزار خواهد شد.»

 

تک‌تک امضاهای شما روی چشمان ما است. پیگیری‌ها بلاتردید تا اجرای کامل عدالت و تحقق مطالبه شما ادامه خواهد داشت.

 

۸۲۵۶ امضا| احکام فوق‌العاده ویژه نومعلمان اصلاح شود

مطالبات فرهنگیان یکی‌دو تا نیست؛ سال‌ها است تلاش برای جبران برخی از حقوق این زحمت‌کشان ادامه دارد. قشری که با کمترین مقرری، بیشترین تلاش را در راستای تعلیم و تربیت جوان‌ترها ایفا کرده‌اند. آتیه این مرز و بوم به دستان آنها است. رضایت آنها، امنیت شغلی، خاطرجمعی‌شان هر میزان محقق شود، دانش‌آموزان فرهیخته‌تری خواهیم داشت. پُربیراه نیست اگر گفته شود سرمایه‌گذاری روی آموزش‌وپرورش، سرمایه‌گذاری روی آینده است!

مطالبه نومعلمان در آستانه شروع سال تحصیلی جدید در «فارس من» شکل گرفت. مطالبه‌ای که از کاهش «فوق‌العاده ویژه» در فیش حقوقی آنان گلایه داشت: «ما معلمان جوان نسبت به تغییر و کاهش درصدهای فوق‌العاده ویژه از ۲۱ درصد به ۱۲ درصد ناراحت هستیم لذا از شما نمایندگان محترم درخواست داریم نسبت به برقراری عدالت که شعار همیشگی مجلس بوده است پایبند باشید و تذکرات لازم را به دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه بدهید.»

 

اگرچه با دستور رئیس‌جمهور به سازمان برنامه، فوق‌العاده ویژه فرهنگیان دوباره به فیش‌های حقوقی بازگشت. و هم‌چنین معوقات چند ماه گذشته آنها پرداخت شد، اما نومعلمان نسبت به کاهش این میزان گلایه دارند. کاهشی که البته سازمان برنامه‌وبودجه معتقد است کاملاً در چهارچوب قانون اتفاق افتاده است. همکاران من بهرحال حسب‌الامر هم‌چنان پیگیر مطالبات به حق جامعه فرهنگیان خواهند بود.

 

۳۸۰۰امضا| با مافیای اینفلوئنسر مارکتینگ برخورد کنید

بلاگرهای اینستاگرامی حسابی مشغول کاسبی هستند. جماعتی که عملاً با تولید محتوای هجو کلی فالور جمع‌آوری کرده و با تعرفه‌های آنچنانی، تبلیغات جلب می‌کنند. جالب آنکه نه روی این تعرفه‌ها، نه روی تراکنش‌های کلانی که به اسم مارکتینگ جابجا می‌شود، نه روی محتوای تبلیغات صورت‌گرفته کمترین نظارتی نیست. مالیاتی هم بالطبیعه پرداخت نمی‌شود! همین تبعیض، همین پول‌های بی‌حساب و کتاب مردم را نگران کرده است.

مطالبه برخورد با مافیای اینفلوئنسر مارکتینگ در فضای مجازی نیز ماه گذشته در «فارس من» ثبت شد. مطالبه‌ای که توانست خیلی زود نظر هزاران نفر از کاربران سامانه را جلب کرده و بعنوان یکی از داغ‌ترین مطالبات ماه مهر مطرح شود. لُب خواسته امضاکنندگان، خواستار ورود مسؤلان برای نظارت و ضابطه‌مندی تبلیغات مجازی در زمینه‌های «تعرفه»، «رفتار» و «محتوا»ی این مجموعه‌ها شدند.

 

در بخشی از این پویش آمده است: «لازم به ذکر است حجم نارضایتی‌ها در این کمپین از برخی صفحات بلاگرها و اینفلوئنسرها به قدری زیاد است که توان شمارش نیست و مسبب برخی از این اتفاقات نیز آژانس‌های تبلیغاتی هستند که با کمپین‌ها و کانال‌های حمایتی سبب رشد کاریکاتوری برخی از صفحات بلاگری و اینفلوئنسری شدند و این خسران و لطمه سنگین را به صاحبان کسب و کار اینستاگرامی و همچنین سبک زندگی مردم و جوانان وارد کرده‌اند!»

 

«فارس من» در اختیار شما است؛ بستری که خیلی ساده می‌توانید از آن برای ابراز دیدگاه‌ها و مطالبه‌گری استفاده کنید. میلیون‌ها مخاطب واقعی و اتکا به پرمخاطب‌ترین خبرگزاری کشور، کار شما را برای طرح مسائل و رساندن صدای خود به مسؤلان ساده‌تر خواهد کرد.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول