اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

۶ کاروانسرای سمنان؛ در انتظار ثبت جهانی+ تصاویر

۶ کاروانسرای استان سمنان در انتظار ثبت در فهرست یونسکو قرار دارند و کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان سمنان برای حضور ارزیابان یونسکو در حال آماده‌سازی است.

۶ کاروانسرای سمنان؛ در انتظار ثبت جهانی+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، کاروانسراهای آهوان در استان سمنان برای بررسی پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای راه ابریشم در حال آماده‌سازی هستند.

تخلیه نخاله‌های اطراف بنا با کمک راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان سمنان، پاک‌سازی نوشته‌های متأخر روی بدنه کاروانسراها، تخلیه نخاله و زباله‌های داخل بنا و مرمت درهای ورودی، از جمله اقدامات در دست اجرا برای سامان‌دهی این کاروانسراهاست.

پاک‌سازی محوطه داخلی از علف‌های هرز، پاک‌سازی شترخان‌های بنا، شمع‌زنی ستون‌های آسیب‌دیده، جمع‌آوری مصالح مواضع آسیب‌دیده برای استفاده مجدد در پی‌بندی‌ها، نصب تابلو دوزبانه معرفی بناها و توافق با مالک بنای رستوران جلوی در کاروانسرای سنگی برای تخریب و آزادسازی حریم کاروانسرا از دیگر اقدامات در دست اجرا در این زمینه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان می‌گوید: ۶ کاروانسرای استان سمنان در ردیف مجموعه کاروانسراهای ایران برای ثبت در فهرست یونسکو قرار دارند.

این کاروانسراها شامل کاروانسرای میاندشت، عباس‌آباد، میامی و قصر بهرام و کاروانسرای سنگی و آجری آهوان است.

دو کاروانسرا یا رباط تاریخی به نام رباط سنگی انوشیروانی و کاروانسرای شاه‌عباسی در منطقه آهوان سمنان وجود دارد.

زمان ساخت کاروانسرای سنگی (رباط انوشیروانی) به سال‌های ۴۲۰ تا ۴۲۱ هجری قمری و ساخت کاروانسرای آجری (شاه‌عباسی) به سال ۱۰۹۷ هجری قمری در دوره صفویه برمی‌گردد.

کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان در ۴۰ کیلومتری جاده سمنان- دامغان و در مجاورت جاده واقع شده‌اند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول