اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

مشتاقان زیارت اربعین بدون ویزا پشت مرزها/ ناامیدی در مرامشان نیست! +فیلم

با وجود آمادگی ایران برای اعزام زائران از مرزهای زمینی و حتی دستورالعمل دولت عراق برای سهولت تردد قانونی زوار اربعین از مرز مهران، مرزها همچنان بسته است و مشتاقان زیارت اربعین در انتظار بازگشایی مرز هستند.

مشتاقان زیارت اربعین بدون ویزا پشت مرزها/ ناامیدی در مرامشان نیست! +فیلم

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، خیل عاشقان زیارت اربعین از روزهای گذشته در پشت مرزهای زمینی ایران و عراق به امید باز شدن مسیر همچون سال‌های گذشته حضور یافته‌اند.

بسیاری از این زائران، ویزای عراق یا موافقتنامه هم ندارند. برخی هم حتی بدون گذرنامه قصد دارند از مرز زمینی عبور کنند. با این وجود، بسیاری از مشتاقان زیارت ارباب به هر قیمتی خود را به مرزها رسانده‌اند و هر از چند گاهی با فرستادن صلوات برای باز شدن مسیر دست به دعا می‌شوند.

بیش‌تر این عاشقان حسینی که از شهرهای دور به شهرهای مرزی آمدند، در سال‌های گذشته به راحتی از مرز عبور می‌کردند و می‌گویند که سال‌های گذشته با کارت ملی یا حتی عابربانک به عراق می‌فتند و برمی‌گشتند!

 

عزاداری مشتاقان زیارت اربعین پشت مرز مهران

البته روز گذشته رئیس جمهور و جمعی از مسؤولان وزارت کشور و ستاد اربعین از وضعیت مرزهای زمینی بازدید کرده و از تلاش برای رایزنی بیشتر با طرف عراقی برای سهولت اعزام زائران اربعین از طریق مرز زمینی خبر دادند.

پس از آن نیز، الکاظمی، نخست وزیر عراق در دستورالعملی به مسؤولان این کشور اعلام کرده تا برای تردد از مرزهای زمینی بر اساس قوانین موجود عمل کرده و روند ورود زوار را از مرز مهران تسهیل کنند.

این امر در حالی است که بسیاری از زائران ایرانی پشت مرزها ویزای اربعین ندارند. البته برخی از آنها موافقتنامه عراق دارند که روز گذشته مرز مهران به روی دارندگان موافقتنامه هم برای ساعاتی بسته شد و پس از آن موافقتنامه‌های گروهی از سوی مرزبانان عراق با سختگیری بررسی می‌شود و افرادی که موافقتنامه انفرادی دارند، امکان بهتری برای عبور از مرز را دارند.

بر همین اساس هم بسیاری از متقاضیان زیارت اربعین با شیوه‌های مختلف درصدد سفر به عراق هستند و منتظرند تا مرز برای عبور زوار باز شود.

البته برخی از زائران از مرز ایران عبور می‌کنند و به نقطه صفر مرزی هم می‌رسند، اما طرف عراقی مجوزی برای ورود آنها به عراق نمی‌دهد. با این وجود، مشتاقان زیارت اربعین ناامید نشده و همچنان روزها را در پشت مرزها شب می‌کنند تا بتوانند در آستانه اربعین حسینی زائر ارباب شوند و به زیارت سیدالشهدا (ع) مشرف شوند.

زائران ایرانی در مرز مهران، مراسم عزاداری برگزار می‌کنند و برای باز شدن مسیر دست به دعا برمی‌دارند تا بتوانند به زائران اربعین بپیوندند.

با وجود دستورالعمل نخست وزیر عراق هنوز تغییر در مرزهای زمینی ایجاد نشده و همه مرزها از سوی طرف عراقی بسته است. به همین دلیل مسؤولان ستاد اربعین از زائران می‌خواهند به هیچ وجه به صورت غیرقانونی به عراق سفر نکنند و درصدد رد شدن از مرز بدون داشتن ویزا و مجوز نباشند. چرا که به گفته امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد اربعین عراق به ایران اعلام کرده که در صورت مشاهده تخلف و ورود غیرقانونی زائران، با آنها برخورد خواهد کرد.

در ادامه فیلمی از وضعیت ساعتی قبل (بامداد سوم مهر) در مرز مهران را مشاهده می‌کنید:

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول