اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

خودداری 22 درصد دستگاه‌ها از ثبت اطلاعات اموال‌شان در سامانه سادا/ وزارت اقتصاد هیچ اموال مازادی شناسایی نکرد

علی‌رغم تاکید تبصره 12 قانون بودجه، 22 درصد دستگاه‌ها که عمدتاً مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت علوم و مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی وابسته به آن‌ها، شهرداری‌ها، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و فدراسیون‌ها هستند، نسبت به ثبت اطلاعات اموال و املاک خود در سامانه جامع اموال دستگاههای اجرایی(سادا) اقدام نکردند.

خودداری 22 درصد دستگاه‌ها از ثبت اطلاعات اموال‌شان در سامانه سادا/ وزارت اقتصاد هیچ اموال مازادی شناسایی نکرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بررسی های صورت گرفته توسط دیوان محاسبات کشور براساس اطلاعات مأخوذه از وزارت امور اقتصادی و دارایی نشان می دهد وضعیت ثبت اطلاعات مربوط به اموال و داراییهای تعداد 4973 دستگاه اجرایی اعم از وزارتخانه، سازمان، شرکت دولتی، اداره کل، مؤسسه و نهاد عمومی غیردولتی، دانشگاهها و ...، بقرار اطلاعات جدول ذیل می‌باشد:

براساس این گزارش، تعداد 1096 دستگاه اجرایی (معادل 22 درصد از دستگاهها) علیرغم تأکید مقنن در مفاد جزء (1) بند (ج) تبصره (12) قانون بودجه سال 1400 کل کشور، نسبت به ثبت اطلاعات ساختمانها، فضاهای اداری و غیراداری، املاک و سایر اموال و دارایی‌های غیرمنقول خود در سامانه جامع اموال دستگاههای اجرایی (سادا) ظرف مهلت مقرر (تا انتهای اردیبهشت‌ماه1400) اقدام ننموده‌اند که عمدتاً مربوط به دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت علوم و مراکز علمی پژوهشی و تحقیقاتی وابسته به آنها، شهرداریها، مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و فدراسیونها می‌باشد.

*فقط یک سوم دستگاه ها کل اطلاعات اموال خود را ثبت کردند

همچنین تعداد 1653 دستگاه اجرایی (معادل 33 درصد از دستگاهها) نسبت به ثبت (100) درصد از اطلاعات اموال خود در سامانه اقدام نموده‌اند. با  احتساب دستگاههای اجرایی که نسبت به ثبت 81 تا 99 درصدی اطلاعات اموال خود اقدام نموده‌اند (معادل 28 درصد)، در مجموع تعداد 3069 دستگاه اجرایی (معادل 62 درصد از دستگاه‌ها) نسبت به تکمیل اطلاعات اموال در سامانه در سطح  (80) الی (100) درصد اقدام نموده‌اند.

*وزارت اقتصاد هیچ اموال مازادی شناسایی نکرد

در خصوص شناسایی اموال مازاد توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ به رغم انجام بازدیدهای میدانی توسط اداره کل مدیریت اموال و دارایی‌های دولت از املاک برخی از دستگاههای اجرایی، املاک مازادی در 4 ماهه نخست سال 1400 شناسایی نشده، لیکن در استانها عملکرد داشته است.

به گزارش فارس، در جزء 1 بند «ج» تبصره 12 قانون بودجه 1400 درباره تکمیل اطلاعات اموال و املاک دستگاه های اجرایی در سامانه سادا آمده است:

۱- ‌ دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه به استثنای اماکن نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی مکلفند اطلاعات ساختمان‌ها، فضاهای اداری و غیراداری، املاک و سایر اموال و دارایی‌های غیرمنقول از جمله انفال در اختیار خود (اعم از دارای سند مالکیت و یا فاقد سند مالکیت، اجاره‌ای، وقفی) را تا انتهای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ در سامانه جامع اموال ‌دستگاه‌های اجرائی (سادا) ثبت و تکمیل نمایند. استانداران بر ثبت، تکمیل و صحت‌سنجی اطلاعات استانی نظارت می‌نمایند.

پرداخت هرگونه اعتبارات از جمله طرح‌های تعمیرات اساسی و ماشین‌آلات و تجهیزات، هزینه آب و برق در سال ۱۴۰۰ و همچنین هرگونه پرداخت برای تجهیز، نگهداری و سایر هزینه‌ها از محل درآمدهای اختصاصی، سایر منابع و یا اعتبارات و منابع ‌شرکت‌های دولتی برای موارد ثبت نشده در سامانه سادا ممنوع است.عدم اجرای این بند توسط کارکنان دستگاه‌ها به منزله تصرف غیرقانونی در اموال و وجوه عمومی است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است رأساً نسبت به شناسایی املاک و اراضی دولتی اقدام کند و با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور چنانچه تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ در سامانه سادا ثبت نشود نسبت به اصلاح سند مالکیت و یا مستندسازی آن به نام دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید. وزارت امور اقتصاد و دارایی مکلف است در مقاطع شش ماهه نسبت به ارائه گزارش برآورد ارزش مجموع اموال و دارایی‌های غیرمنقول ثبت شده در سامانه سادا و ‌دستگاه‌های بهره‌بردار آنها به سازمان برنامه و بودجه کشور و کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اقدام نماید.

وزارت آموزش و پرورش مکلف است نسبت به مستندسازی املاک خود از محل اعتبار پیش‌بینی شده در ردیف ۱۲۷۶۱۲ اقدام نماید.

آیین‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت‌‌وزیران می‌رسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول