اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

پرداخت 46 هزار فقره تسهیلات بهسازی مسکن روستایی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی گفت: از آغاز اجرای طرح بهسازی ویژه مسکن روستایی در استان تاکنون 46 هزار 146 فقره تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

پرداخت 46 هزار فقره تسهیلات بهسازی مسکن روستایی در خراسان‌جنوبی

علی‌اصغر آسمانی‌مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، در رابطه با طرح ویژه بهسازی و مسکن روستایی، اظهارداشت: این طرح از سال ۸۴ توسط بنیاد مسکن با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقای سطح ایمنی، بهداشتی، رفاهی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای این طرح تاکنون تعداد ۴۶ هزار و ۱۴۶ فقره تسهیلات ارزان‌قیمت به واجدین شرایط پرداخت شده است، تصریح کرد: از این تعداد ۵ هزار و ۲۳۷ فقره مربوط به سال گذشته بوده است.

بهره‌برداری از ۴۸۰۰ واحد مسکونی روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی ادامه داد: در مجموع تاکنون تعداد ۴۰ هزار و ۸۷۰ واحد مسکونی در سطح روستاهای استان در قالب این طرح به بهره‌برداری رسیده است.

آسمانی‌مقدم با اشاره به اینکه در سال جاری نیز تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به استان در راستای اجرای این طرح تخصیص یافته است، افزود: از این میزان در حال حاضر ۲ هزار و ۸۶۲ فقره تسهیلات ابلاغ شده و معرفی به بانک متقاضیان و آغاز عملیات اجرایی واحدها در حال انجام است.

وی از طرح احداث ۱۱ هزار واحد مسکن محرومین و اقشار کم‌درآمد شهری و روستایی خبر داد و گفت: در سال ۹۷ طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه کشور، بنیاد مسکن و کمیته امداد امام خمینی (ره) مقرر شد تعداد ۱۰ هزار واحد مسکونی برای محرومین روستایی استان احداث شود که عملیات ساخت ۵ هزار واحد آن به بنیاد مسکن محول گردید.

تصویب ساخت ۶۰۰۰ واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: بنیاد مسکن توانست در سال ۹۸ این طرح را به پایان رسانده و ۵ هزار واحد در سطح روستاهای استان برای متقاضیان احداث نماید.

آسمانی‌مقدم ادامه داد: به متقاضیان در این طرح مبلغ ۴۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره به همراه مبلغ ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض اعطا شد و همچنین واگذاری زمین و کارشناسی صدور پروانه نیز برای متقاضیان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) در این طرح به صورت رایگان توسط بنیاد مسکن انجام شد.

وی تصریح کرد: پس از اجرای موفق طرح احداث ۵ هزار واحد مسکن محرومین روستایی خراسان‌جنوبی در سال ۹۸ و با هدف توانمندسازی و کمک به تأمین مسکن خانوارهای نیازمند و کم‌توان، یکبار دیگر با انعقاد تفاهم‌نامه بین سازمان برنامه و بودجه کشور، استانداری خراسان‌جنوبی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مقرر شد ۶ هزار واحد مسکن برای اقشار کم‌درآمد شهری و روستایی احداث شود.

پیشرفت فیزیکی ۶۶ درصدی ساخت واحدهای مسکونی

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی اضافه کرد: این طرح در حال حاضر در حال اجرا بوده که براساس این طرح مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره به همراه مبلغ ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به متقاضیان برای ساخت اعطا می‌شود.

آسمانی‌مقدم با اشاره به اینکه این طرح همزمان با هفته دولت در سال جاری کلنگ‌زنی شد، یادآور شد: در حال حاضر برای ۶ هزار متقاضی پرونده تشکیل شده که از این تعداد ۵ هزار و ۹۱۲ نفر موفق به عقد قرارداد با بانک شده و عملیات ساختمانی خود را آغاز نموده‌اند که تعداد ۳ هزار و ۳۳۴ واحد نیز در مرحله پایانی ساخت بوده و یا به بهره‌برداری رسیده و پیشرفت فیزیکی این طرح تاکنون ۶۶ درصد است.

وی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات بنیاد مسکن را توجه به امور کالبدی، عمران و آبادانی روستاها عنوان کرد و افزود: این فعالیت‌ها با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها و تأمین عادلانه امکانات و بهبود شرایط زیست محیطی نقاط روستایی به انجام می‌رسد.

اجرای طرح هادی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی به تهیه و بازنگری طرح‌های هادی روستایی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت روستا در برنامه‌ریزی‌ها، تاکنون طرح‌های متعددی در جهت تسریع روند توسعه‌یافتگی آن تهیه شده تا علاوه بر ایجاد زمینه توسعه و عمران، به نوعی شدت نابرابری بین نقاط شهری و روستایی را کاهش دهد.

آسمانی‌مقدم ادامه داد: در سال گذشته طرح هادی نیمه تمام ۲۶ روستا انجام و طرح هادی ۷ روستا بازنگری شده و در سال جاری نیز مبلغ ۷۳ هزار و ۵۵۵ میلیون ریال اعتبار مصوب شده که در صورت تخصیص کامل آن امکان بازنگری ۸۲ روستا وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طرح هادی روستایی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در زمینه توسعه و ارتقای محیط‌های مسکونی و سالم‌سازی محیط زیست روستاییان بوده و نقش مهمی در افزایش میزان رضایت روستاییان از زندگی در روستا دارد، اضافه کرد: اجرای طرح هادی طی سال گذشته در ۱۲۴ روستا شامل ۲۰ روستای جدید و ۱۰۴ روستای نیمه‌تمام انجام شده و در سال جاری نیز مبلغ ۶۱ میلیارد و ۴۷۱ میلیون تومان برای اجرای طرح هادی مصوب شده است.

بهسازی بافت با ارزش روستاهای چنشت و نایبند

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی، گفت: بافت با ارزش روستایی طرحی است برای شناسایی و ارتقای فضاهای با ارزش روستایی و احیای ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و معماری و معرفی این ارزش‌ها به‌دیژه در زمینه توسعه گردشگری که با همکاری سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود.

آسمانی‌مقدم ادامه داد: در مجموع تاکنون بافت با ارزش ۴ روستای فورگ، خور، نایبند و چنشت با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در استان بهسازی شده که روستاهای چنشت و نایبند در حال تکمیل است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح و احداث مسکن بنیاد مسکن استان در سال گذشته به میزان ۲۹۵ هکتار و از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۲۸ هکتار زمین را تملک و تأمین نموده است، یادآور شد: همچنین در راستای واگذاری زمین به متقاضیان احداث مسکن در روستاهای استان در سال گذشته ۳ هزار و ۱۵۰ قطعه و از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۲۶۱ قطعه زمین واگذار شده است.

صدور ۶۷۱ سند روستایی و شهری در خراسان‌جنوبی

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان‌جنوبی با اشاره به صدور سند در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، گفت: صدور اسناد مالکیت با هدف تضمین مالکیت و ارزش دادن مالکیت واحدهای مسکونی، جلوگیری از تعارض مالکان، وجود وثیقه برای اخذ تسهیلات، جلوگیری از مهاجرت روستایی به شهرها، برنامه‌ریزی مؤثر در بازار خرید و فروش و قانون‌مند کردن این فعالیت با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک در حال انجام است.

آسمانی‌مقدم خاطرنشان کرد: در سال گذشته در حوزه صدور اسناد مالکیت تعداد ۶۲۰ برگ سند شهری و یک هزار و ۶۱۳ برگ سند روستایی و از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰۲ جلد سند روستایی و ۱۶۹ جلد سند شهری صادر شده است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول