اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

خروج سمنان از پیک پنجم کرونا/ کدام دسته از دانش‌آموزان حضوری می‌شوند؟

بر اساس رنگ‌بندی‌های جدید، استان سمنان از پیک پنجم همه‌گیری ویروس کرونا خارج شد و با توجه به روند بازگشایی مدارس باید دید کدام دسته از دانش‌آموزان باید حضوری به مدرسه بروند.

خروج سمنان از پیک پنجم کرونا/ کدام دسته از دانش‌آموزان حضوری می‌شوند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، مدتی است که همه دنیا و کشورمان ایران به ناچار پذیرای مهمانی ناخوانده به نام کروناویروس شده و مردم زیادی را درگیر خود ساخته و افراد زیادی را به کام مرگ کشیده است.

با اطلاع از شیوع این ویروس منحوس در کشور، مدارس بسته شد تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها درگیر آن نشوند و مانع از گسترش بیشتر این بیماری در جامعه شود.

در این مدت دانش‌آموزان از هیاهو و شادی‌های کودکانه دور ماندند و نتوانستند طعم آموزش حضوری و در کنار همسالان خود بودن را بچشند؛ اما برای سال تحصیلی جدید مسؤولان آموزش و پرورش تدابیر ویژه‌ای برای بازگشایی مدارس اندیشیده‌اند که در ادامه می‌خوانیم.

سیر نزولی ابتلا و مرگ و میر کرونا در سمنان

حبیب‌الله خجسته‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: خداوند را شاکریم که پیک سنگینی که بر کشور حاکم شده بود، فروکش کرده و امروز استان سمنان پس از گذر از پیک پنجم، در سیر نزولی ابتلا و مرگ و میر بر اثر بیماری کرونا قرار دارد.

وی افزود: بر اساس رنگ‌بندی‌های جدید، شهرستان میامی در وضع رنگ‌بندی آبی قرار گرفته که این به‌منزله همه‌گیری و مرگ و میر حداقلی بر اثر کرونا در این منطقه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان خاطرنشان کرد: دو شهرستان سرخه و آرادان نیز در شرایط رنگ‌بندی زرد کرونایی قرار گرفته و سایر شهرستان‌های استان ازجمله، سمنان، شاهرود، دامغان، گرمسار و مهدی‌شهر همچنان در وضع رنگ‌بندی نارنجی قرار دارند.

خجسته‌پور عنوان کرد: امیدواریم طی هفته‌های آینده و با تلاش دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سمنان در زمینه واکسیناسیون و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم، همه شهرهای استان از وضع زرد و نارنجی عبور کرده و در وضع آبی قرار گیرند.

والدین و رسانه‌ها مقابل بازگشایی مدارس مقاومت نکنند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: تقاضا داریم تا والدین و ارباب جراید و رسانه‌ها ضمن توجه به اطلاع‌رسانی‌های لازم، مقابل بازگشایی حضوری مدارس مقاومت نداشته باشند.

خجسته‌پور افزود: قطعاً اولیا و مربیان مدارس، مسؤولان آموزش و پرورش، دست‌اندرکاران دانشگاه‌ها و سایر متولیان آموزش و پرورش، به سلامت دانش‌آموزان را در اولویت قرار داده و به آن توجه دارند.

وی با بیان اینکه با تمهید مقدمات لازم، شاهد حضور دانش‌آموران در مدارس به‌صورت آرام و با شیب ملایم خواهیم بود، تأکید کرد: تست بالینی از دانش‌آموزان بر اساس چک‌لیست در مدارس صورت گیرد تا از ورود افراد دارای علائم جلوگیری شده و با گذر از این پیک و عدم ورود به پیک جدید، شاهد سلامت جامعه و دانش‌آموزان باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ضمن تأکید بر این مهم که دستورالعمل‌های ابلاغی در خصوص آموزش و پرورش و سال تحصیلی جدید به فرمانداران و دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال شود، ادامه داد: والدین توجه و دقت نظر داشته باشند که سه سناریو برای آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی، در نظر گرفته شده است.

خجسته‌پور اضافه کرد: روش حضوری برای کلاس‌های کمتر از ۱۵ نفر و مدارس کمتر از ۵۰ نفر جمعیت، روش ترکیبی به‌صورت گروه‌بندی که هفته‌ای یک یا دو روز دانش‌آموزان در مدرسه حضور می‌یابند و روش مجازی با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و شاد، سه سناریو در نظر گرفته شده است.

برگزاری حضوری کارگاه‌های تخصصی هنرستان‌ها و دبیرستان‌ها

وی عنوان کرد: کارگاه‌های تخصصی هنرستان‌ها و دبیرستان‌های کار و دانش، در سال تحصیلی جدید در استان سمنان به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: پایه‌های اول و دوم دبستان به دلیل اینکه نیاز است تا با فضای مدرسه و شرایط آموزش و تعلیم اُنس بگیرند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و به‌صورت گروه‌بندی و نوبت‌بندی شده، یک یا دو روز در هفته به‌صورت حضوری در مدارس آموزش می‌بینند.

خجسته‌پور تصریح کرد: روش آموزش ترکیبی برای مدارس از ۵۰ نفر جمعیت تا ۱۵۰ نفر در نظر گرفته شده است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، دانش‌آموزان به‌صورت گروه‌بندی و نوبت‌بندی شده یک یا دو روز در هفته در مدارس حضور می‌یابند.

وی اظهار کرد: مدارس بالاتر از ۱۵۰‌ نفر جمعیت دانش‌آموزی نیز به‌صورت مجازی و از بستر شبکه‌های اجتماعی، مدرسه تلویزیونی ایران و شبکه شاد، به آموزش می‌پردازند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: استفاده از ظرفیت‌های ایجادشده در شبکه‌های مجازی اجتناب‌ناپذیر است و از این مهم برای دروسی که ضرورت بر حضور دانش‌آموز ندارد، استفاده می‌شود.

آموزش حضوری در ۳۵۰ مدرسه استان سمنان

محمد دستورانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان نیز اظهار کرد: دستورالعمل ناظر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در مدارس ابلاغ شده است و بر اساس این دستورالعمل، دانش‌آموزان باید از هر طرف با دانش‌آموز دیگر، چهار متر فاصله داشته باشند.

وی با بیان اینکه الگوی آموزش و پرورش در شرایط همه‌گیری کرونا نیز به ما ابلاغ شده است، افزود: مبنای اقدام و عمل ما بر اساس این دو دستورالعمل است و بر اساس آن سه سناریو آموزش حضوری، ترکیبی و غیرحضوری برنامه‌ریزی شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان عنوان کرد: در مناطق روستایی و عشایری و داخل شهر همچون مدارس غیرانتفاعی که کم‌جمعیت هستند، بر اساس سناریو حضوری آموزش می‌بینند.

دستورانی افزود: ۳۵۰ مدرسه با ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در استان سمنان که کلاس‌های زیر ۱۵ نفر دارند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، آموزش حضوری می‌بینند.

وی با بیان اینکه در این مسیر باید از برخوردها و رفتارهای سلیقه‌ای به‌شدت اجتناب کنیم، تصریح کرد: در نیمه دوم مهرماه نیز مدارس با جمعیت ۵۰ تا ۱۵۰ نفر با رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی، آموزش را به‌صورت حضوری دنبال خواهند کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان تأکید کرد: مدارس پرجمعیت نیز با تکمیل واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان آماده برگزاری آموزش‌ها به‌صورت حضوری در قالب گروه‌بندی و رعایت پروتکل‌ها خواهند بود.

دستورانی ادامه داد: تقاضا داریم تا فرمانداران نیز در شهرستان‌ها بر اساس این دو دستورالعمل و یک انسجام همگانی با مجموعه آموزش و پرورش همکاری داشته باشند.

وی اظهار کرد: دروس عملی هنرستان‌ها و دبیرستان‌های کار و دانش که تعداد دانش‌آموزان آن کمتر از ۱۵ نفر است، به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم، یک و یا دو روز در هفته به‌صورت گروه‌بندی و نوبت‌بندی شده در مدرسه حضور پیدا کرده و ضمن دریافت آموزش حضوری، با فضای مدرسه و معلم و دانش‌آموزان آشنایی پیدا می‌کنند.

 مدارس یکپارچه و یکسان عمل کنند

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان نیز بیان کرد: دستورالعمل‌های ابلاغی آموزش و سال تحصیلی جدید برای دانشگاه علوم پزشکی نیز ارسال شده و با کلیت بحث موافق هستیم و باید زمانی به آموزش حضوری ورود کنیم.

وی افزود: تقاضا داریم تا در صورت تصویب هر اقدامی بر اساس این دستورالعمل‌ها، مدارس به‌صورت یکپارچه و یکسان عمل کنند و رفتارهای سلیقه‌ای نداشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان اضافه کرد: معلمان باید به‌صورت کامل واکسینه شوند و نسبت به این امر اقدام کنند؛ در صورت انجام نشدن واکسیناسیون، معلم، خود و دانش‌آموزان را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد.

دانایی با بیان اینکه تقاضا داریم تا مدارس دقت کنند که هر دانش‌آموزی با کوچک‌ترین علائم، از ورود به مدرسه منع شود، تصریح کرد: بنا بر گزارش‌ها، میزان مرگ بر اثر کرونا در استان سمنان به اعداد صفر و یک رسیده و در سیر نزولی به سر می‌بریم؛ اما فراموش نکنیم که بیماری همچنان وجود دارد و باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۷ بیمار جدید مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان بستری و حدود ۱۹۰ نفر مشکوک به کرونا به‌صورت سرپایی ثبت شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان با تأکید بر اینکه تزریق ساده‌انگاری در جامعه بسیار خطرناک است و باید از آن فاصله بگیریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۴۰ نفر مبتلا به بیماری کرونا روی تخت بیمارستان بستری هستند و از این تعداد ۲۶ نفر در آی‌سی‌یو به سر می‌برند.

بستری ۹۱ بیمار مبتلا به کرونا در شاهرود 

رضا چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود نیز اظهار کرد: همچنان که در گزارش کشوری اعلام شد، شرایط ما در حال حاضر خوب است و باید کمک کنیم تا آرامش به فضای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و ... برگردد.

وی اضافه کرد: امروز نیاز است تا به آموزش حضوری توجه جدی شود و استرس و اضطراب را از جامعه، دانش‌آموزان و والدین بگیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود با بیان اینکه رویکرد هوشمندانه و منطقی در قبال بیماری کرونا امری ضروری است، ادامه داد: شیب رو به کاهش و نزولی در مجموعه بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود ادامه دارد.

چمن با بیان اینکه در حال حاضر ۹۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود بستری هستند که ۱۶ نفر در آی‌سی‌یو بستری شده‌اند.

وی با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون نیز در حال گسترش است؛ اما باید از عادی‌انگاری به‌شدت اجتناب کنیم، عنوان کرد: با کلیات بحث آموزش در سه سناریو تعریف‌شده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی موافقیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود خاطرنشان کرد: نیاز است تا با یک شیب ملایم هر چه بیشتر سهم حضور و فیزیکی را در بخش آموزش افزایش دهیم.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول