اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

آینده انرژی ایران-1| ظرفیت منابع انرژی تجدیدپذیر ایران چقدر است؟

بررسی‌های انجام‌شده بیانگر آن است که ایران ظرفیت توسعه بیش از 60 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر را دارد.

آینده انرژی ایران-1| ظرفیت منابع انرژی تجدیدپذیر ایران چقدر است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اگر از جاده منجیل رودبار عبور کرده باشید، پس از دیدن دریاچه زیبای منجیل، حتما چشمتان به توربین‌های سر به آسمان ساییده انرژی بادی افتاده است. این توربین‌ها وظیفه تبدیل انرژی باد به انرژی برق را دارند و بدون استفاده از منابع انرژی فسیلی و بدون آلودگی می‌توانند نسبت به تولید برق بپردازند.

بررسی شرایط انرژی کشور بیانگر این موضوع است که تامین امنیت این حوزه نیازمند توجه جدی به منابع تجدیدپذیر است. بر اساس پژوهش‌های انجام شده در کمتر از 2 دهه آینده تامین گاز طبیعی به عنوان سوخت اصلی نزدیک به 90 درصد از واحدهای نیروگاهی کشور با مشکلات جدی مواجه شده و تداوم وضعیت کنونی ایران را به یک وارد کننده صرف انرژی تبدیل خواهد کرد.

همین مسئله سبب می‌شود تا توسعه تولید برق به وسیله انرژی‌های تجدیدپذیر از نان شب برای کشور واجب‌تر باشد و تامین امنیت انرژی در گروه توسعه انرژی تجدیدپذیر قرار گیرد.

با توجه به اهمیت مسئله انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه این انرژی‌ها در کشور نیازمند توجه جدی و بررسی همه‌جانبه جزئیات این حوزه است. در این رابطه، بررسی پروژه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در قالب پرونده "آینده انرژی ایران" مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش فارس در اولین گزارش پرونده آینده انرژی ایران به مسئله ظرفیت‌سنجی انرژی‌های تجدیدپذیر در پهنای کشور می‌پردازیم.

*بزرگترین منطقه بادخیز دنیا در مرز ایران و افغانستان

با توجه به اینکه توسعه منابع انرژی برای تولید برق وابسته به وجود ظرفیت توسعه تلقی می‌شود، لذا در گام اول به منظور تجویز نسخه افزایش ظرفیت نصب شده انرژی تجدیدپذیر باید نسبت به پتانسیل سنجی در این حوزه اقدام کرد.

در همین راستا اگر، منابع انرژی تجدیدپذیر را به 3 دسته کلی، منابع انرژی باد، منابع انرژی خورشید و منابع تولید انرژی زمین‌گرمایی بدل کنیم، زمینه پتانسیل سنجی در این حوزه به وجود می‌آید.

به گزارش فارس، بر اساس نتایج منتشر شده در قالب اطلس باد میان مقیاس کشور که با استفاده از داده‌های باز تحلیل Era-Interim و مدل عددی پویای وضع هوای WRF اطلس باد با تفکیک پذیری جغرافیایی ۵ کیلومتر تهیه شده است، یکی از بادخیزترین مناطق دنیا در مرز ایران و افغانستان واقع شده است. این ناحیه گسترده تحت تاثیر باد هرات که بر اثر پدیده‌ای جوی به نام مونسون از شبه‌قارۀ هند رشد می‌کند، در تابستان به مدت 120 روز در این محدوده وجود دارد.

این باد 120 روزه در کانال بین کوه هرات و دیوارۀ سمت شرقی ایران قرار می‌گیرد و این منطقه را به بهشت تولید برق از انرژی باد بدل می‌کند. را به منطقۀ خاصی بدل می‌کند.

علاوه بر منطقه یاد شده، سایر استان‌های کشور نظیر استان‌های شمالی و غرب کشور نیز پتانسیل توسعه انرژی بادی را دارد. لازم به تاکید است توسعه این نیروگاه‌ها در دریا نیز در شرایط کنون مد نظر قرار گرفته و لازم است، این اطلس در ارتباط با منابع دریایی کشور نیز تکمیل شود.

*ایران معدن انرژی خورشیدی است

ظرفیت فوق‌العاده تولید انرژی بادی در کشور تنها منبع انررژی تجدیدپذیر کشور نیست و ایران بهشت تولید برق از انرژی خورشید نیز به حساب می‌آید. بر اساس اطلس میانگین مجموع بلند مدت تابش انرژی خورشیدی در کشور، مناطق مرکزی، جنوبی و جنوب شرق کشور از پتانسیل بی‌نظیری برخوردار هستند.

توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر در طول سال‌ها اخیر نیز سبب شده تا محدودیت‌های استفاده از سلول‌های خورشیدی نظیر کاهش راندمان با افزای دما مرتفع شده و مسیر حداکثر استفاده از ظرفیت تولید برق خورشیدی میسر شود.

*تولید برق از دل زمین امکان‌پذیر است

یکی دیگر از انرژی‌های تجدید پذیر، انرژی حاصل از گرمای زمین است که در دهه‌های اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است. استفاده از این انرژی به سبب استحصال بدون وقفه در شبانه روز و همچنین هزینه پایین عملیاتی تولید برق، می‌تواند در کانون جدی توجه قرار گیرد.

با توجه به پتانسیل سنجی انجام شده در این حوزه، شمال غرب کشور می‌تواند به پایتخت انرژی زمین گرمایی تبدیل شده و علاوه بر تامین برق منطقه نسبت به صادرات برق نیز اقدام شود.

در شرایط کنون ساخت یک نیروگاه در محدوده مشکین شهر، مد نظر وزارت نیرو قرار دارد اما با توجه به ظرفیت موجود برنامه ریزی‌ها به منظور افزایش تعداد نیروگاه زمین گرمایی باید در دستور کار متولیان قرار گیرد.

*ظرفیت 60 هزار مگاواتی توسعه تجدیدپذیرها در ایران

با توجه به منابع ذکر شده و همچنین فناوری کنونی کشور، توان توسعه بیش از 60 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در کشور وجود دارد.

بر این اساس، محمد ساتکین، معاون وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشور گفت:« امکن توسعه انرژی تجدیدپذیر معادل 15 هزار مگاوات آن برای پیک‌سایی استفاده کرد و بعد 20 تا 30 هزار مگاوات برای صادرات مهیا است.»

توجه به اطلس‌های مذکور در بخش‌های قبلی گزارش موید این نکته است که کشور ما علاوه بر معدن و نفت و گاز و سایر منابع طبیعی، در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز مورد عنایت خداوند واقع شده و در صورت استفاده و ارتقای تکنولوژی زمینه تبدیل شدن به یکی از بزرگان جهان در این حوزه وجود دارد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول