اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

تخریب آثار مذهبی «آغ‌دام» در 30 سال اشغال ارمنستان

رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان همکاری‌های اسلامی گفت ، آثار تاریخی، مذهبی در شهر آزاد شده «آغ‌دام» در طول سی سال گذشته از سوی ارمنستان نابود شده است.

تخریب  آثار مذهبی «آغ‌دام» در 30 سال اشغال ارمنستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) گفت، آثار تاریخی،مذهبی در شهر آزاد شده «آغ‌دام» در طول 30 سال گذشته نابود شده است.

به گزارش روزنامه «ینی شفق» «سید محمد عبدالله عمیر الغفلی»  رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر سازمان همکاری‌های اسلامی  که برای اولین بار روز جمعه از شهر آغ‌دام دیدن کرد، گفت: «ویرانی که در اینجا مشاهده می‌شود باعث اندوه بزرگی است و اقدامات خرابکارانه فرهنگی و مذهبی بی احترامی به احساسات مذهبی مردم و نقض فاحش حقوق اولیه بشر است.»

وی ادامه داد: «ما روستاها و شهرک‌های تخریب شده را مشاهده کردیم، شاهد نقض حقوق مالکیت بودیم. ما دیدیم افرادی که مجبور به ترک این سرزمین‌ها شده اند باید متحمل چه مشکلاتی شوند و چه ضررهایی را متحمل شده اند.»

ارتش ارمنستان بخش عظیمی از قلمروی آغ‌دام را در 23 جولای (مرداد) 1993 به اشغال خود درآورد. در جریان این عملیات بیش از 6 هزار نفر کشته و 128 هزار نفر آواره شدند و موجب خسارت مالی 6.179 میلیارد دلاری شد.

چندی قبل نیز جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای مسلح ارمنستان بناهای تاریخی و مساجد متعددی را در منطقه مورد مناقشه بین دو کشور تخریب کردند.

 رئیس کمیته همکاری با سازمان‌های مذهبی جمهوری آذربایجان در سخنانی به مناسبت بیست و ششمین سالگرد اشغال شهر آغ‌دام از سوی نیروهای ارمنستانی گفت که ارتش ارمنستان تمام بناهای تاریخی و مساجد شهر  آغدام در منطقه قره باغ  در جمهوری آذربایجان را تخریب کرده است.

این مقام آذربایجانی افزود: «اطلاعاتی مبنی بر این  داریم که ارتش ارمنستان 17 مسجد در آغ‌دام را تخریب کرده است.»

نبرد باکو و ایروان چندی قبل با وساطت برخی کشورهای همسایه و به دنبال امضای توافقنامه در حالی خاتمه یافت که طرفین روزانه همدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول