اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

واکنش مثبت سینمای نیجریه به کرونا/ از «نالیوود» چه خبر؟

صنعت فیلمسازی نیجریه که «نالیوود» نامیده می‌شود، دومین صنعت سرگرمی در جهان به شمار می‌رود، به طوری که سال گذشته ۲۵۹۹ فیلم در این کشور آفریقایی تولید شده است.

واکنش مثبت سینمای نیجریه به کرونا/ از «نالیوود» چه خبر؟

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نیجریه ۶۰ سال قبل مستقل شد و اکنون با ۲۱۰ میلیون شهروند، پرجمعیت‌ترین کشور قاره آفریقا محسوب می‌شود. این کشور، بزرگترین صادرکننده نفت در آفریقاست و در حوزه فرهنگ هم بزرگترین صنعت فیلمسازی را در آفریقا دارد. این صنعت که به اختصار «نالیوود» شناخته می‌شود، به قدری بزرگ است که طبق آمار یونسکو، از نظر تولیدات بین هزار تا ۲۵۰۰ فیلم در سال می‌سازد و پس از بالیوود هند در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

نالیوود از منظر اقتصادی هم پولساز است، اگر چه فیلم‌های ساخته‌شده نیجریه‌ای زیر یک میلیون دلار هزینه‌بر هستند، اما در شبکه نمایش خانگی فروش خوبی دارند، به‌طوری که معمولاً هر فیلم تولید‌شده در ۵۰ هزار نسخه لوح‌فشرده توزیع و فروخته می‌شود. 

 

 

* افزایش فیلم‌های تولیدی در ایام شیوع کرونا!

جالب اینکه تعداد تولیدات ویدئویی نیجریه در دوران شیوع کرونا، افزایش هم داشته است! طبق اطلاعات اداره ملی آمار نیجریه(NBS)، تعداد فیلم‌های تولید شده توسط نالیوود در سه ماهه دوم امسال به ۶۳۵ فیلم رسیده در حالی که در سه ماهه اول ۲۰۲۱ به ۴۱۶ فیلم بوده است. این میزان نسبت به سال گذشته که ۶۲۶ فیلم تولیدی بوده است، رشد ۱.۴۴ درصدی را نشان می‌دهد.

شهر بندری لاگوس (پایتخت نیجریه) دارای بیشترین تعداد فیلم تولید شده در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ با ۲۳۴ فیلم است که ابوجا با ۱۹۶ فیلم و اونیتشا با ۱۷۴ فیلم بعد از آن قرار دارند. جوس با ۹ فیلم و کانو با ۸ فیلم و بنین و پورت هارکورت به ترتیب با ۷ فیلم کمترین تولید را داشته‌اند.

کشور نیجریه در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۲۵۹۹ فیلم تولید کرده است. بی‌جهت نیست که سینمای نالیوود نیجریه به عنوان دومین صنعت سرگرمی با رشد سریع در جهان رتبه‌بندی شده است. 

 

 

* گلایه سینماداران نیجریه‌ای از پلتفرم‌ها
 
البته رونق تولید و توزیع فیلم‌ها با گلایه انجمن سالن‌دارها سینمای نیجریه (CEAN) همراه بوده است، چرا که برخی از فیلم‌ها بدون نمایش در سینما، مستقیماً وارد پلتفرم‌های پخش فیلم می‌شوند.

«پاتریک لی» رئیس انجمن سالن‌دارهای سینمای نیجریه که ۵۴ سینما را شامل می‌شود، در این باره می‌گوید: تجربه سینما با تماشای فیلم بر روی تلفن همراه یا رایانه متفاوت است.

او در عین حال به سینمادوستان اطمینان داده که پروتکل‌های بهداشتی به شدن در سینماها  رعایت می‌شود که شامل شست‌‌وشو و ضدعفونی‌کردن دست‌ها، کنترل تب، فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت حضور همزمان است. مثلاً در ایالت لاگوس فقط ۵۰ درصد ظرفیت سالن مجاز به بلیت‌فروشی است.   

 

* تولیدات جدید سینمای نیجریه

«قلعه عشق» از ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) در سینماهای لاگوس نیجریه اکران شده است. این فیلم عمدتاً به زبان انگلیسی تولید شده، اما به میزان کمی از زبان های هاسا، ایگبو و یوروبا در آن استفاده می‌شود.

قلعه عشق توسط خانم «بئاتریس فانکه اوگونمولا» نویسندگی و تهیه‌کنندگی شده و کارگردان آن «دزموند الیوت» است. این فیلم داستانی در بستر فرهنگ نیجریه دارد؛ ادتوتو، شخصیت اصلی فیلم مجبور می‌شود همسر و دخترش را برخلاف میل او و شوهرش در تگزاس ترک کند تا پس از مرگ پدرش، در نیجریه نایب‌السلطنه شود. اما حوادث ناگواری بعد از آن منجر به افشای اسرار شده و نبرد برای تاج و تخت آغاز می‌شود.

نویسنده «قلعه عشق» خاطرنشان کرده که فیلمنامه در سال ۲۰۱۹ آماده شده و فیلم در نوامبر ۲۰۱۹ در ایبادان نیجریه و در فوریه ۲۰۲۰ در هیوستون تگزاس مقابل دوربین رفته است. فیلمبرداری ایالات متحده تنها دو هفته قبل از شروع قرنطینه همه گیر در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید.

فیلم «قلعه عشق» منتخب رسمی جشنواره بین‌المللی زنان تورنتو و جشنواره بین‌المللی فیلم نالیوود تورنتو در سال 2021 بوده است.

 

 

«اوجو» (چشم خدا) دیگر فیلم مشهور امسال نیجریه است. این فیلم اولین نمایش عمومی خود را اخیراً در دانشگاه ایبادان تجربه کرد اما در پایان ماه جاری برای تماشای عمومی منتشر می‌شود.

«اوجو» که در شبکه‌های اجتماعی سر و صدای زیادی را به راه انداخته، فیلمی است که دوران آفریقا در دهه ۱۹۹۰ که قربانی‌های انسانی بیداد می‌کرد را برجسته می‌کند. این فیلم درباره روستایی است که هر ۷ سال یک بار، جشن مخصوص خود را با قربانی کردن یک دختر دوشیزه برپا می‌کند.

بازیگران این فیلم عبارتند از: تویوسی آدسانیا، دل اودول، آدئولا اولوشولا، آکینولا آکانو، فولادارا فاتوروتی، نیی جانسون، بوزه آکینولا، فاتای اودوا و اولاید آدیگیگا.

 

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول