اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

آرامش تحصیل مجازی با ساخت یک «کنج تحصیلی»/ والدینی « به روز» باشیم

به عنوان والدینی که در عصری زندگی می‌کنیم که به جز آموزش مجازی بسیاری دیگر از شئون زندگی هم به وسائل ارتباط جمعی الکترونیک و اینترنت گره خورده است، لازم است درباره نحوه استفاده درست از این وسائل و نرم‌افزارها اطلاعات لازم را کسب کنیم.

آرامش تحصیل مجازی با ساخت یک «کنج تحصیلی»/ والدینی « به روز» باشیم

گروه زندگی: مدرسه و کرونا: امسال هم برای دومین سال متوالی و البته تا اطلاع ثانوی، دانش‌آموزان به صورت مجازی درس خواهند خواند. تجربه سال گذشته به کمک والدین و دانش‌آموزان می‌آید تا در دومین سالی که به خاطر کرونا درس خواندن در مدرسه از شکل حضوری خود دور شده است، مسائل و مشکلات سال قبل برای خانواده ها و محصلین تکرار نشود.

در این گزارش مهارت هایی برای مدیریت حضور دانش اموز در خانه و شرکت در کلاسهای مجازی جمع آوری شده است. با به کارگیری این مهارت‌ها دانش‌آموزان و والدین سال تحصیلی پربارتر و کم استرس‌تری را سپری می‌کنند.

 

کنج تحصیلی بسازیم

مهم است که دانش‌آموز جای ثابتی برای شرکت در کلاس درس مجازی خود داشته باشد. برای این کار لازم است قسمتی از خانه که ویژگی‌های خاصی دارد را برای کنج تحصیلی دانش‌آموز در نظر بگیریم. دشستن یک جای ثابت یا کنج، به افزایش تمرکز و تنش کمتر دانش‌آموز حین گوش دادن و ارائه درس کمک بسیاری می‌کند.

بهتر است پشت سر دانش‌آموز یک دیوار سفید یا مکانی ساده باشد که کسی از جلوی آن رد نمی‌شود. در این صورت لازم نیست حواس دانش‌آموز به پشت سرش باشد و تماس‌های تصویری و فیلم‌های ارائه درسی او هم با کیفیت‌تر و بدون حضور حواشی غیرلازم برای معلم ارسال خواهد شد. از طرف دیگر حواس دیگر همکلاسی‌ها نیز به حواشی پشت سر دانش‌آموزان دیگر پرت نخواهد شد.

اینترنت مناسب تهیه کنید

این مکان از خانه باید دارای نور مناسب باشد. البته این نور نباید مستقیما به وسیله ارتباط مجازی دانش‌آموز بتابد و مانع دید خوب او بشود. بلکه نور باید غیرمستقیم دید مناسب دانش‌آموز را فراهم کند. داشتن اینترنت خوب در این قسمت از خانه و یا همان کنج تحصیلی دانش‌آموز هم شرط مهمی است. در این سال تحصیلی مودم خانه و وضعیت اینترنت را طوری تنظیم کنید که کنج تحصیلی دانش‌آموز از کیفیت و سرعت مناسب اینترنت برخوردار باشد.

 

کنج تحصیلی بدون حواس پرتی

مهم است که مکان تحصیل مجازی دانش‌آموز ار سروصداهایی همچون تلویزیون، صدای کار و فعالیت در آشپزخانه یا صدای فرزندان دیگر در خانه دور باشد. اگر فرزندان بزرگ دیگری در خانه دارید، آنها را توجیه کنید که خواهر یا برادرشان در کلاس درس حضور دارد و آنها باید دوروبر او را خلوت بگذارند. اگر فرزندان دیگر خانه کوچک هستند، وظیفه والدین یا مراقبین آنهاست که آنها را از دانش‌آموزدور نگه دارند.

تجهیزات لازم را تهیه کنید

کنج تحصیلی دانش‌آموز باید دارای تجهیزات لازم برقراری ارتباط مجازی باشد. به جز اینترنت مناسب، کنج تحصیلی را نزدیک پریزهای برق خانه و یا با امکان قرار دادن چندراهی‌های برق، بسازید. باتری برای وسائلی مثل موس، شارژر موبایل، هندزفری و هدفون، و وسائل لازم دیگر مثل فلش، هارد و... در این کنج تحصیلی در دسترس دانش‌آموز باشد تا در میانه درس مجبور به جستجو برای آنها و بلند شدن از پای کلاس درس نباشد.

 

کلاس مجازی هم قانون دارد

دانش‌آموز همیشه می‌دانست که حتی با کوچکترین تاخیر صبحگاهی یا از سرویس مدرسه جا خواهد ماند یا مجبور است برای تاخیر خود به مسئولین مدرسه توضیح بدهد. اما این مسئولیت‌پذیری و آماده شدن برای حضور در کلاس درس، در تحصیل مجازی تا حد زیادی کمرنگ شد.

لزوم این مسئولیت‌پذیری و حضور به موقع در کلاس را با جدی گرفتن قوانین کلاس مجازی در خانه برای دانش‌آموز احیا کنید. دانش‌آموز را در ساعت کافی و لازم قبل از شروع درس از خواب بیدار کنید تا وعده صبحانه را صرف کند. صبحانه و تغذیه قبل از کلاس را مثل زمان حضور فیزیکی در مدرسه، جدی بگیرید.

متاسفانه برخی والدین در سال گذشته برای آنچه راحتی فرزند خود بیان می‌کردند در کلاس درس مجازی او حضوری می‌زدند و یا تکالیف را به جای فرزندان برای معلم انجام داده و ارسال می‌کردند تا فرزندشان زمان بیشتری را بخوابد. شاید معلمی متوجه این کار والدین و اطرافیان دانش‌آموز نشود اما باید بدانیم که هدف از مدرسه رفتن، چه حضوری و چه مجازی فقط درس خواندن نیست. حضور در سر کلاس و احترام به قوانین و معلم، نوعی تمرین اجتماعی شدن و مسئولیت‌پذیری است که این دست والدین فرصت فراگیری آن را از فرزند خود می‌گیرند.

 

به روز باشیم

سال گذشته ویدئوها و صوت‌های زیادی از کلاسهای مجازی پخش شد که محتوای نامناسبی برای ارائه در کلاس داشتند. اکثر این ویدئوها که متاسفانه در قالب طنز در فضای مجازی دست به دست می‌شد به خاطر ناآگاهی والدین از نحوه استفاده از پیام‌رسان‌ها و نرم‌افزارهای ارتباطی بود.

 به عنوان والدینی که در عصری زندگی می‌کنیم که به جز آموزش مجازی بسیاری دیگر از شئون زندگی هم به وسائل ارتباط جمعی الکترونیک و اینترنت گره خورده است، لازم است درباره نحوه استفاده درست از این وسائل و نرم‌افزارها اطلاعات لازم را کسب کنیم. در این صورت همکاران آموزشی بهتری هم در خانه برای معلمان خواهیم بود و فرزندمان نیز ار تسلط ما به این امور بهره بیشتری خواهد برد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول