اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فرمانده سپاه امام رضا(ع): ساخت انسان‌های ویژه یکی از برکات دفاع مقدس بود

فرمانده سپاه امام رضا(ع) گفت: یکی از برکات دفاع مقدس ساخت انسان‌های ویژه بود که انقلاب برای ادامه مسیر به آن نیاز داشت، شهید قاسم سلیمانی یکی از این افراد بود که در پرورشگاه دفاع مقدس رشد و نمو کرد.

فرمانده سپاه امام رضا(ع): ساخت انسان‌های ویژه یکی از برکات دفاع مقدس  بود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سردار یعقوبعلی نظری امروز در یادواره شهدای رسانه خراسان رضوی که در موسسه فرهنگی قدس برگزار شد، اظهار کرد: شهادت عالی‌ترین درجه و رتبه‌ای است که انسان می‌تواند به آن دست یابد، اما این مرتبه عالی در شرایط عادی اتفاق نمی‌افتد و مبارزه و مجاهدت در راه خدا پیش‌شرط دسترسی به این مقام والا است.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) یادآور شد: غیر از جهاد و مبارزه در راه خدا هیچ راه و امکانی برای دستیابی به مقام رفیع شهادت وجود ندارد، حضرت علی(ع) با آن مقام و مرتبه سال‌های زیادی از عمر شریفشان را در میدان‌های جهاد و مبارزه گذراندند و دستیابی به مقام شهادت را در این میدان‌ها جست‌وجو کردند، چراکه خداوند متعال این مرتبه را در مسیر جهاد و مبارزه قرار داده است.

وی بابیان اینکه آن چیزی که می‌تواند بدترین حالات را به بهترین حالات تبدیل کند، نیت و اهداف انسان است، ادامه داد: وقتی نیت خدایی شود انسان از سرگرمی‌های دنیایی فاصله می‌گیرد و برای رسیدن به اهداف عالیه، راه مبارزه را انتخاب می‌کند، آنگاه به جایگاه شهادت دست می‌یابد.

سردار نظری بیان کرد: با مرور تاریخ متوجه می‌شویم که شهدای بلندمرتبه ما، خود را در میدان‌های مبارزه سخت و دشوار قرار می‌دادند و سرانجام به مرتبه شهادت می‌رسیدند.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) بابیان اینکه وقتی در موقعیتی هستیم که باید از حق دفاع کنیم و به وظیفه خود عمل کنیم، آن‌وقت است که هدف محقق می‌شود، عنوان کرد: شاهد بودیم که در ابتدای انقلاب میدانی به‌نام دفاع از ارزش‌های اسلامی و به‌نام دفاع مقدس در ایران برپا شد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که شهدا تنها برای عمل به وظایف الهی و رسیدن به اهداف آسمانی قدم در این میدان گذاشتند و شهید شدند، نباید مقام و منزلت آن‌ها را بابیان یکسری اهداف زمینی پایین بیاوریم. 

سردار نظری با اشاره به اینکه اگر ارزش‌های الهی را پاس بداریم دیگر ارزش‌ها نیز در ذیل آن‌ها گرامی داشته می‌شود، افزود: دشمنان اسلام برای رسیدن به اهداف پلید خود در سال ۵۹ عرصه نظامی سختی را در برابر نظام اسلامی ایران گشودند، این جنگ در بدترین شرایط بر ما تحمیل شد، اما جوانان غیور این سرزمین به میدان مبارزه رفتند و این نتیجه حیرت‌آور را آفریدند.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) عنوان کرد: ثمره مجاهدت شهدا به حفظ نظام اسلامی ایران منجر شد و این نظام روزبه‌روز قوی‌تر شده و اکنون در حال انتشار اهداف انقلاب در دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برکات دفاع مقدس ساخت انسان‌های ویژه بود که انقلاب برای ادامه مسیر به آن نیاز داشت، شهید قاسم سلیمانی یکی از این افراد بود که در پرورشگاه دفاع مقدس رشد و نمو کرد.

سردار نظری اضافه کرد: شهید سلیمانی بر دو موضوع سفارش می‌کرد، یکی توجه به نقش سازنده دفاع مقدس و دیگری حفظ سپاه پاسداران بود، چون بازوی نظامی می‌تواند نقش بسیار کلیدی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی داشته باشد.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) بابیان اینکه هفته دفاع مقدس فرصت خوبی است تا حال خودمان را بررسی کنیم و نسبت و فاصله خود را با شهدا بسنجیم، گفت: امروز برای ما بسیار لازم است که با محوریت شهدا دورهم جمع شده و یاد و نام و اهداف آن‌ها را زنده نگه‌داریم.

وی اظهار کرد: استخراج گنجینه‌ها و ذخیره‌های فرهنگ دفاع مقدس نیازمند بهره‌گیری از فنون و ابزار مختلف و متناسب با شرایط و پدیده‌های روز است.

سردار نظری افزود: برای استخراج این گنج مهم و ارزشمند نیاز به فناوری‌های جدید احساس می‌شود و در این بین رسانه‌ها و اصحاب رسانه می‌توانند بسیار مؤثر واقع شوند.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) فعالیت در عرصه ترویج دفاع مقدس را بسیار پیچیده دانست و عنوان کرد: تبیین راه و مسیر شهدا و نگاه ما به شهیدان هشت سال دفاع مقدس باید همانند بزرگان باشد و از طرفی در دیگر موارد ازجمله تقابل با استکبار جهانی ما باید آمریکا را طوری ببینیم که رهبر انقلاب می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: جنگ هشت‌ساله در بدترین شرایط به مردم ما تحمیل شد اما بازهم ملت به میدان آمد و حماسه آفرید و نظام اسلامی با این حضور روزبه‌روز متبلور شد و امروز شاهد هستیم این نظام در حال نشر برکات خود است.

نیازمند انتقال بیشتر میراث دفاع مقدس به نسل‌های بعد هستیم

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: همان فرهنگ و باوری که جنگ را به دفاع مقدس تغییر داد، اکنون نیز موردنیاز جامعه است و باید برای انتقال آن فرهنگ و باورها تلاش کرد.

یوسف امینی افزود: مباحث مربوط به فرهنگ و اعتقادات جامعه ما در هشت‌ساله جنگ موجب حضور مردم در جبهه‌ها شد و درنهایت این حضور به خلق یک فرهنگ منجر شد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ و باورها در جنگ تحمیلی موجب تفاوت و تمایز دفاع مقدس ما با دیگر جنگ‌های معاصر جهان شد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بابیان اینکه جنگ هشت‌ساله ایران دارای دو میراث ملموس و ناملموس است، بیان کرد: امروز نیازمند انتقال بیشتر میراث ناملموس و همان فرهنگ دفاع مقدس به نسل‌های بعد هستیم، همان‌طور که ایثارگری نوجوان ۱۳ ساله ایذه‌ای "علی لندی"، تجلی همان ایثارگری‌ها در جامعه است.

امینی افزود: امروز با توجه به تنوع نیازها و البته غرض‌ورزی که از ناحیه دشمنان برای تحریف این فرهنگ وجود دارد، مواجه هستیم و رسالت ما مهم‌تر از گذشته‌ است.

وی یادآور شد: هرروز که از دفاع مقدس می‌گذرد نقش رسانه‌ها در انتقال فرهنگ دفاع مقدس بیشتر می‌شود.

کم‌کاری رسانه‌ها در تبیین اهداف دفاع مقدس

در ادامه این مراسم مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس اظهار کرد: متأسفانه امروزه افراد زیادی که وقایع دفاع مقدس را از نزدیک دیده و در جنگ حضورداشته‌اند به‌مرور به دیار باقی می‌شتابند و از دسترس ما خارج می‌شوند و این وظیفه ماست که تمامی وقایع و اتفاقات هشت سال جنگ تحمیلی را ثبت و ضبط کنیم تا برای نسل‌های بعد نیز باقی بماند.

علی یعقوبی افزود: در این میان وظیفه ما اصحاب رسانه بسیار سنگین است، باید از خود بپرسیم که در قبال این حماسه بزرگ چه کرده‌ایم و چه نقشی در ثبت و تبیین آن داشته‌ایم. 

وی متذکر شد: بارها رهبر معظم انقلاب از مسئولان مرتبط گله داشته و تذکر داده‌اند که درزمینهٔ دفاع مقدس کم‌کاری شده است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس عنوان کرد: بسیار پیش‌آمده که کشورهای ظالم و جنگ‌افروز پس از تحمیل جنگ به کشوری دیگر، از کاه کوه ساخته و خود را به‌عنوان ناجی جا زده‌اند، اما ما با داشتن نه‌تنها کوه‌های استوار بلکه سلسله جبال‌های معنویت، در این زمینه کم‌کاری کرده و حق مطلب را به‌جا نیاورده‌ایم.

گفتنی است؛ این مراسم که به همت کانون بسیج رسانه موسسه فرهنگی قدس برپاشده بود، سردار نظری، فرمانده سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی، محمدمهدی خیرجو، مدیر مرکز ارتباطات و رسانه، یوسف امینی سرپرست اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، حسن موحدیان رئیس شورای شهر مشهد و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان شهری حضور داشتند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول