اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

آن سوی ماجرای یک انتخابات/ پشت پا به شغل دائم برای تکیه سه‌ساله به صندلی ساختمان سفید!+اسامی کاندیداها

نهمین دوره انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام مهندسى ساختمان هرمزگان در حالى پنجشنبه هشتم مهرماه جارى برگزار مى‌شود که تأئیدصلاحیت برخى از کاندیداها با اما و اگرهایی روبروست.

آن سوی ماجرای یک انتخابات/ پشت پا به شغل دائم برای تکیه سه‌ساله به صندلی ساختمان سفید!+اسامی کاندیداها

به گزارش خبرگزارى فارس از بندرعباس، سازمان نظام مهندسی ساختمان‌ سازمانی غیردولتی است که به جهت تحقق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ به صورت رسمی تأسیس شد.

سازمان نظام مهندسی برای مرتفع کردن موارد خواسته شده در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۷۴ تأسیس شد تا اهداف کلی ذیل را برآورده سازد.

1- مهندس فنی و متخصص ساختمان در رأس هرم سازندگی قرار گیرند و صاحبان مهارت‌های فنی در سطوح میانی و کارگران فنی بدنهٔ هرم فنی ساخت و ساز ساختمان‌سازی در ایران را تشکیل دهند.

2- ایجاد یک جامعهٔ حرفه‌ای مولّد ثروت، رفاه، دانش و هنر برای اعضای آن

3- مراقبت از ایمنی، بهداشت و آسایش محیط‌های مسکونی و مدیریت خردمندانهٔ توسعهٔ سالم فضاهای زیستی به کمک مهندسان طراح و نظارت کلی سازمان نظام مهندسی ساختمان

4- ارتقای توان سازندگی و نوآوری در صنعت ساختمان در سطح ملی و منطقه‌ای و ایجاد بستری برای رقابت‌های بین‌المللی

شرایط تشکیل سازمان نظام مهندسی

برای تشکیل سازمان، وجود حداقل ۵۰ نفر داوطلب عضویت از بین مهندسان حوزه آن استان که دارای مدرک کارشناسی در رشته‌هایی شامل مهندسی معماری، مهندسی عمران، مهندسی تأسیسات مکانیکی، مهندسی تأسیسات برقی، مهندسی شهرسازی، مهندسی نقشه‌برداری، مهندسی ترافیک باشند، ضروری است.

فعالیت‌های واحدهای استانی

هر سازمان استان دارای مجمع عمومی شامل؛ هیأت مدیره، شورای انتظامی و بازرسان است و مهمترین فعالیت و اختیارات هیأت‌ مدیره که در واقع وظایف سازمان محسوب می‌شود، به شرح ذیل است:

1- برنامه‌ریزی در جهت تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی.

2- برنامه‌ریزی به‌منظور رشد و اعتلای حرفه‌های مهندسی ساختمان و مشاغل مربوط به آن.

3- ارتقای دانش فنی و کیفیت کار شاغلان در بخش‌های ساختمان و شهرسازی از طریق ایجاد پایگاه‌های علمی و فنی، آموزش و انتشارات.

4- همکاری با مراجع مسؤول در امر کنترل ساختمان از قبیل اجرای دقیق و صحیح مقررات ملی ساختمان و ضوابط طرح‌های جامع و تفصیلی و هادی در شهرها توسط اعضای سازمان حسب درخواست.

5- نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح‌ها و فعالیت‌های غیردولتی در حوزه استان.

6- تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی ذی‌صلاح.

7- مشارکت در امر ارزشیابی و تعیین صلاحیت و ظرفیت اشتغال به کار شاغلان در امور فنی مربوط به فعالیت‌های حوزه‌های مشمول این قانون.

8- دفاع از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه‌ای اعضا و تشویق و حمایت از فعالیت‌های باارزش و برگزاری مسابقات حرفه‌ای و تخصصی و معرفی طرح‌های ارزشمند.

9- تنظیم روابط بین صاحبان حرفه‌های مهندسی ساختمان و کارفرمایان و کمک به مراجع مسؤول در بخش ساختمان و شهرسازی در زمینه ارجاع مناسب کارها به صاحبان صلاحیت و جلوگیری از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور فنی.

10- کمک به ترویج اصول صحیح مهندسی و معماری و همکاری با وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها در زمینه کنترل ساختمان و اجرای طرح‌های یادشده با استفاده از خدمات اعضای سازمان استان.

11- کمک به ارتقای کیفیت طرح‌های ساختمانی، عمرانی و شهرسازی در محدوده استان و ارائه گزارش بر حسب درخواست شرکت در کمیسیون‌ها و شوراهای تصمیم‌گیری در مورد این‌گونه طرح‌ها همکاری با وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها در زمینه کنترل ساختمان و اجرای طرح‌های یادشده با استفاده از خدمات اعضای سازمان استان.

12- ارائه خدمات کارشناسی فنی به مراجع قضایی و قبول داوری در اختلافاتی که دارای ماهیت فنی است.

13- همکاری با مراجع استان در هنگام بروز سوانح و بلایای طبیعی.

14- تأیید ترازنامه سازمان و ارائه آن به مجمع عمومی.

15- معرفی نماینده هیأت مدیره سازمان استان جهت عضویت در کمیسیون‌های حل اختلاف مالیاتی در رسیدگی و تشخیص مالیات فنی و مهندسی اعضای سازمان.

16- تهیه و تنظیم مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی در استان و پیشنهاد به وزارت مسکن و شهرسازی.

17- سایر مواردی که در آئین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تعیین شده‌ است.

18- هر سازمان استانی دارای یک شورای انتظامی متشکل از یک نفر حقوقدان به معرفی رئیس دادگستری استان و دو تا چهار نفر مهندس خوشنام که به معرفی هیأت مدیره با حکم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای مدت ۳ سال منصوب می‌شوند، خواهد بود.

آن سوی ماجرای نهمین دوره انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی هرمزگان

نهمین دوره انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام مهندسى ساختمان هرمزگان در حالى پنجشنبه هشتم مهرماه جارى برگزار مى‌شود که تأئیدصلاحیت برخى از کاندیداها با اما و اگرهایی روبروست.

سازمانى عریض و طویل در هرمزگان که سالانه با ترنور مالى بیش از هزار میلیارد ریال و درآمدى هنگفت نیاز است فیلترهاى بسیارى براى تأئیدصلاحیت نامزدها در نظر گرفته شود.

لازم به ذکر است؛ این گردش مالى سالانه طى سال‌هایى رقم خورده است که سیاست دولت گذشته بر عدم اجراى گسترده مسکن یا همان مسکن مهر بوده است. حال که قرار است در دولت جدید، سالانه یک میلیون مسکن در کشور و میانگین ٢٠ هزار خانه در هرمزگان ساخته شود، ترنور مالى این سازمان چقدر خواهد بود؟.

اهمیت انتخابات سازمان نظام مهندسى ساختمان کمتر از انتخابات شوراى اسلامى یک شهر نیست، پس نیاز است به جز نظارت سازمان راه و شهرسازى استان‌ها بر کاندیداها، نهادهاى نظارتى چهارگانه مانند اداره کل اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، اطلاعات ناجا و دادگسترى بر این انتخابات مهم که با جان و مال مردم سر و کار دارد نیز نظارت کنند.

پیگیرى‌هاى خبرنگار فارس حاکی از آن است که کارکنان شهردارى بندرعباس در این انتخابات کاندیدا شده‌اند و در رقابت هشتم مهرماه حضور دارند. این موضوع در حالیست که افراد می‌بایست پس از پیروزى در انتخابات به‌طور کامل نیز از شغل خود در شهردارى استعفا دهند.

حضور سه‌ساله در ساختمان سفید و لاکچری سازمان نظام مهندسى ساختمان هرمزگان چقدر مى‌ارزد که افراد حاضرند از شغل مادام‌العمرى خود دست کشیده و شغل سه‌ساله را به شغل سى‌ساله ترجیح دهند.

نتیجه این است که سه سال در نظام مهندسى ساختمان ارزشمندتر از سى سال کار در شهردارى است. پس هویداست که انتخابات سازمان نظام مهندسى ساختمان پراهمیت‌تر از انتخابات شوراهاست.

از دور و نزدیک شنیده مى‌شود؛ برخى از کاندیداها با تزریق مالى چند ده‌میلیونى به لیدرهاى انتخاباتى خود در جستجوى خرید آراء هستند. آیا این انتخابات داراى اهمیت نیست؟. برگشت اینگونه هزینه‌ها، پس از پیروزى افراد از کجا، چگونه و از چه محلى تأمین خواهد شد؟. آیا این اقدام ناشایست بازى با جان و مال مردم نیست؟.

قابل قبول است؛ افرادى که به هیأت مدیره سازمان نظام مهندسى ساختمان راه مى‌یابند حق استفاده از پروانه ساختمانى خود را ندارند. اما سؤوال اینجاست که هزینه‌هاى میلیونى و ترک شغل از شهردارى در راه رسیدن به سازمان نظام مهندسى ساختمان براى چیست؟.

نیاز است نهادهاى خدوم نظارتى در جمهورى اسلامى ایران به این موضوع مهم ورود کنند چراکه در دوره‌اى که قرار است دولت با ساخت سالانه یک میلیون مسکن به یارى جوانان بى‌سرپناه و محرومان بى‌مسکن بشتابد، مى‌بایست دقت بیشترى در انتخاب افراد صورت پذیرد.

عدم نظارت دقیق در سالانه یک میلیون مسکن، دولت را زیر سؤوال خواهد برد نه سازمان عریض و طویل نظام مهندسى ساختمان چراکه توجه مردم به وعده‌هاى رئیس دولت بوده نه نظارت مهندسان. پس باید گفت سوای علم، خداترسی افراد به صحنه انتخابات ملاک است.

خبرگزاری فارس بنا به رسالت خبری خویش این گزارش را منتشر و حاضر است در سلسله گزارشات روزهای آینده ضمن احترام به تمامی نامزدها، نظرات آنان را در این خبرگزاری منتشر نماید.

از آنجایی که برای نخستین بار این انتخابات به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود، تمامی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان در صورت هرگونه تغییر و یا مشکل در شماره تلفن و کدملی خود موضوع را به این سازمان اطلاع دهند چراکه شرکت در انتخابات تنها با شماره تلفن صحیح و کدملی امکان‌پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/3264

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول