اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی|تکنیک سی و یکم: بیابان ـ کویر

رسانه های بیگانه یک موضوع را از حالت مطلوب به حالت کاملا صفر تبدیل می کنند. حوزه زنان ، حقوق بشر ، آموزش و پرورش و محیط زیست در این شگرد مورد استفاده قرار می گیرد، بگونه ای که مخاطب هیچ امیدی به بهتر شدن اوضاع نخواهد داشت.

شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی|تکنیک سی و یکم: بیابان ـ کویر

خبرگزاری فارس- گروه رسانه: ایران از نظر جغرافیایی کشور کم آبی است، بنابراین بیابان و کویر در کشور ما زیاد است و کویرنورد هم بسیار. حد فاصل بیابان و کویر یعنی جایی که بارندگی بسیار کم دارد و جایی که اصلا باران ندارد برای مردمی که در این نقاط زندگی می کنند، زیاد است، در رسانه هم از این تفاوت استفاده می شود که اصطلاحا به آن شگرد ” کویر ـ بیابان “ می گویند.

رسانه های بیگانه یک موضوع را از حالت مطلوب به حالت کاملا صفر تبدیل می کنند. حوزه زنان، حقوق بشر، آموزش و پرورش و محیط زیست در این شگرد مورد استفاده قرار می گیرد، بگونه ای که مخاطب هیچ امیدی به بهتر شدن اوضاع نخواهد داشت. مخاطبی که تحت این پیام قرار گرفت در برابر همه امواج مثبت جامعه مقاومت می کند و هیچ بارانی را در کویر ذهن خود راه نخواهد داد.

 

 

علیرضا داودی کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با فارس، ضمن تشریح کارکرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تکنیک ” کویر ـ بیابان “ گفت: در حوزه عملیات شناختی فرق میان بیابان و کویر چیست؟ بیابان به مساحتی می گویند که در سال کمتر از 50 میلیمتر بارندگی دارد و سریع خشک می شود و کویر هم جایی است که اصلا بارندگی ندارد.

داودی افزود: اگر شما ذهن مخاطب را به سمت کویر شدن هدایت کنید و یا اینکه ذهن مخاطب را به سمت بیابان شدن هدایت کنید، از حد فاصل قطع امید کامل تا حداقل کمترین امید،  نسبت به یکسری از اتفاقات، این دو طرف را ” حد فاصل کویر تا بیابان “ می گویند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی درخصوص اینکه رسانه های بیگانه در این زمینه چه کار می کنند ادامه داد این رسانه ها راجع به بعضی از موضوعات، ذهن مخاطب خود را از حالت آبشار به حالت بیابان و از بیابان به کویر هدایت می کنند.

داودی گفت: مثلا راجع به مساله زنان و حضور در ورزشگاه ها ، ذهن را کاملا کویر می کنند، ذهن شما وقتی به حالت کویر برسد نخستین چیزی که متصور خواهد بود  مرگ است.

او ادامه داد درباره زنان هم مداوم می گویند شما جذاب هستید ، توانا هستید ، شما اگر نباشید جامعه ناقص خواهد بود ، زنان موتور متحرک جامعه هستند ، شما ورزش همگانی ندارید و در ورزشگاه نمی توانید شرکت کنید و... با القای این موضوعات ذهن را کویر می کنند.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: در همین حال خانم ورزشکاری در رشته کاراته مدال طلا می گیرد شوهرش اجازه نمی دهد به ورزش ادامه دهد، نقض حقوق زنان را پیش می کشند، حکایت رسیدن به کویر و تصور مرگ را در ذهن او القا می کنند.

داودی افزود: اینجاست که این گونه رسانه ها خطاب به این خانم ورزشکار می گویند برای ادامه حیات زندگی ورزشکاری ات، طلاق بگیر.

کارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: در این تکنیک ” کویر ـ بیابان “ افراد را  از حالت کویر هدایت می کنند به حالت بیابان و به او هویت دیده شدن می دهند.

داودی افزود: رسانه های بیگانه بعضی ها را که در حالت کویر هستند به او نیرو می دهند و او را به حالت بیابان منتقل می کنند و در واقع آن را به نیروی خود تبدیل می کنند، برخی هم را که در حالت بیابان هستند می برند به حالت کویر برای انتحار و نابودی.

داودی با بیان اینکه اگر الان بخواهیم شما را کویر کنیم چه کار باید کنیم؟ به چه صورت کویر می شوید؟ افزود: باید دو مصداق به او نشان دهیم، اگر به سمت راست برود، یک مدل انتخاب می کند و اگر چپ برود، مدلی دیگر، با طرح این موضوع در انتخابی موازی قرار می گیرد بنابراین مخاطب به لحاظ ذهنی خودش را از بین می برد.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرآیند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

در کنار اثرگذاری و مخاطب‌ شناسی، موضوع اثرسنجی نیز از مواردی است که با کمک علوم شناختی قابل تحقق است. باور داریم اگر رسانه پیشرفت کند، می‌تواند مسیر پیشرفت و توسعه کشور را هموار نماید و به آن تسریع بخشد. اگر بخواهیم فرهنگ، اقتصاد، سیاست و مناسبات اجتماعی متعالی تری داشته باشیم، باید رسانه ‌ها حرفه ای تر عمل کنند و خود را مجهز به علوم، دانش ها و مهارت های جدید و کاربردی کنند. بحث نگرشی درباره مغز بسیار زیاد است چرا که دیدگاه های زیادی وجود دارد ما تمام دارایی خود را کنار گذاشته و هیچ اطلاعاتی را وارد مغز نکنیم مگر اینکه قبل از آن به وارسی آن بپردازیم، نباید دچار هیجان شویم.

رسانه چطور می تواند وارد مغز انسان شود و تاثیرگذار باشد این موضوع از کارکرد های علوم شناختی محسوب می شود. تحلیل ذهن یک تحلیل عام است. اگر رسانه پیش شرط ها را انجام داد و پیام ها را انتقال داد باید انسان ها پیام ها را از زبانشان جاری شود و اطلاعات را بفهمند ما می خواهیم افراد پیام ما را علاوه بر اینکه درک می کند به عنوان رسول ما باشد و باید انواع پتانسیل های خود را استفاده کند.

علوم شناختی جزو علومی است که می تواند تحول اساسی در کشور ایجاد کند و اگر رسانه ها بخواهند رویکرد علمی داشته باشند بنابراین باید روش های فعالیت رسانه ها تغییر کند.
مجموعه برنامه کوتاه ”روایت رنگ‌ها“  روایتی از تکنیک ‌های جنگ شناختی است که در شبکه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تکنیک ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای 90 قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تکنیک‌ ها را تدارک دیده است.
”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افکار عمومی است که ماموریت این شبکه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی را محقق کرده است.

این مجموعه برنامه که در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دکتر علیرضا داودی کارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویکردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تکنیک‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت 11:55 دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول