اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

راهپیمایی جاماندگان اربعین در خراسان‌شمالی برگزار می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی از برگزاری راهپیمایی جاماندگان اربعین در شهرهای خراسان‌شمالی خبر داد.

راهپیمایی جاماندگان اربعین در خراسان‌شمالی برگزار می‌شود

حجت الاسلام حمید رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: باتوجه به اینکه در سال جاری متولی اعزام به اربعین بر عهده حج و زیارت بوده، بنابراین آمار دقیقی در دست سازمان تبلیغات نیست.

وی با اشاره به اینکه در اربعین امسال تعداد زیادی از زائران از غافله جامانده اند، گفت: یکی از دلایل این جاماندن ها، دیر اقدام کردن مسئولان کشور و عدم اختصاص سهمیه زائر توسط عراق و محدودیت های کرونایی که کار سخت تر شد، از طرفی با تاخیر در روند اعلام شرایط تعداد کمی از افراد موفق به دریافت ویزا شدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه با محدود شدن سفر زمینی در اربعین سال جاری و هزینه های سفر هوایی، کار دشوار شد، گفت: براین اساس بنا داریم برای موضوع جاماندگان همچون سایر استان‌های دیگر، برنامه ریزی با ستاد استانی کرونا با همکاری هیئت ها و مردم، روز اربعین در تمام شهرستان های استان، کاروان جاماندگان پرشور برگزار می شود.

این مقام مسئول گفت: نگاهمان نسبت به اربعین صرف زیارت نیست، بلکه یک اجتماع عظیم تمدن ساز است که این اتفاق نباید فراموش شود، همچنین باید نسبت به سال‌های قبل پرشورتر شود، اما به دلیل کرونا باید رعایت صورت گیرد، اما اصل برنامه نباید تعطیل شود.

وی یادآور شد: روال به این شکل است که در هر شهرستان مبدا و مسیر مشخص می شود و در مسیر با صوت های نهادینه شده، مسیری را با نیت پیاده روی اربعین، فضا سازی شده و در مقصد عزاداری و قرائت زیارت اربعین را خواهیم داشت.

حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: مسیرهای حرکت در مرکز استان روز دوشنبه ساعت ۹ صبح از میدان شهید به سمت چهارراه باسکول و هفده شهریور و در انتها در امامزاده سید عباس اجتماع خواهند داشت.

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین در شهرستان های شیروان ساعت ۹ صبح از محل آستان مقدس امامزاده نقی الهادی (ع) تا آستان مقدس امامزاده حمزه رضا، اسفراین ساعت ۹ صبح ای میدان امام خمینی تا گلزار شهدای گمنام، مانه و سملقان ساعت ۹ صبح از مسجد جامع آشخانه تا آستان مقدس امامزاده دلاور، جاجرم ۱۰ صبح از میدان امام خمینی تا گلزار شهدا، گرمه ساعت ۱۵ از مسجد جامع تا گلزار شهدا و شهرستان رازو جرگلان ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه از مسجد امام رضا تا میدان معلم برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دسته روی به شیوه سینه زنی و زنجیر زنی برقرار نیست، گفت: مسیر پیاده روی است، اما اگر هیئتی برنامه عزاداری دارد، باید در زمان دیگر به صورت ثابت در فضای باز طبق رعایت پروتکل ها این برنامه را داشته باشند و شب اربعین هیئت ها همچون دهه محرم با رعایت پروتکل ها برگزاری مراسم دارند.

حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: در رابطه با دسته روی آخر صفر نیز با توجه به محدودیت هایی که مطرح شده، کاروان پیاده روی به سمت مشهد ممنوعیت دارد و در طی مسیر هیچ خدماتی برای زائران پیاده ارائه نخواهد شد.

وی یادآور شد: اگر کاروانی تمایل داشته باشد، در مشهد حضور پیدا کند، امکان برگزاری مراسم در فضای باز و خیابان های مشهد برقرار است.

حجت الاسلام رفیعی گفت: تاکنون مسیر ورودی به مشهد باز است، اما باتوجه به اقتضائات پیشنهاد می شود تا جایی که مقدور است، عزاداری در محل شهرها انجام شود، زیرا شلوغی و تجمع ممکن است باعث تشدید ماجرای کرونا شود.

وی افزود: براین اساس توصیه به هیئت ها این است که امسال نیز باتوجه به اینکه موج سنگینی را پشت سر گذاشته ایم، در مکان های شهرستانی اقامه عزا باشد تا مردم بیشتری همراهی داشته باشند و هم از شیوع بیماری خودداری شود، اما در عین حال از سمت مشهد، ممنوعیتی برای حضور هیئت ها و زائران به صورت پروتکل های ابلاغی محرم اعلام نشده است.

 

انتهای پیام./

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول