اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

عزاداری حسینی در خانه / بچه ها را چگونه با آیین اربعین آشنا کنیم؟

خانواده ها در ایام اربعین حسینی می توانند با پخت غذای نذری، خواندن نماز دسته جمعی استغاثه تا زیارت عاشورا و روضه خانگی بچه ها را در عزاداری حسینی مشارکت دهند.

عزاداری حسینی در خانه / بچه ها را چگونه با آیین اربعین آشنا کنیم؟

خبرگزاری فارس:  چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایشان در کربلا معروف به اربعین حسینی امسال هم جا ماندگان زیادی هم در کربلا و هم عزاداری در مساجد و هیئات دارد. 

اما خانواده ها این روزها در منازل می نشینند و عزاداری حسینی را در خانه برگزار می کنند. پدر و مادرها این ایام می بایست بچه ها را با عزای حسینی و چهلم امام و یارانشان آشنا کنند. 

کارهایی که این روزها می توان خانواده در منازل انجام دهند از تهیه غذای نذری گرفته تا نماز و دعا و عزاداری با تلویزیون و فضای مجازی است.

نخستین گام این است که منازل را به نشانه نمادین عزای حسینی سیاه پوش کنیم خیلی ها از اول محرم سیاه پوشی و نصب پرچم را شروع کردند و هنوز هم این سیاه‌پوشی خانه تا اربعین امام حسین علیه السلام ادامه دارد. 

دوم اینکه برخی پدر و مادرها نذر دارند برای چهلم امام پخت نذری داشته باشند. حال این نذری هر چیزی از شله زرد تا غذای برای نیازمندان می تواند باشد در این زمینه پدر و مادرها می توانند بچه ها را دخیل کنند و در این اثنا در ارتباط با امام حسین(ع) و شهادتش به بچه ها توضیح دهند.

سوم داستان گویی برای بچه ها از طریق کتاب، فضای مجازی و اینترنت است خیلی بچه ها در ارتباط با اربعین زیاد اطلاعات ندارند این شب و روز بهترین فرصت برای توضیح اتفاقات رخ داده بر امام حسین(ع) و یارانشان است.

چهارم پدر و مادر می توانند زمانی از شب یا روز اربعین را برای خواندن زیارت عاشورای معروف بگذارند. بچه ها را وارد فضا کنند و با هم و با صدای بلند به قرائت قران و زیارت عاشورا بپردازند.

 

در کنار زیارت عاشورا برخی از مردم ختم قران را از ابتدای محرم شروع کردند و تا پایان صفر نیز ادامه می دهند بهترین فرصت است این شب و روز نیز به قران خوانی در کنار خانواده بگذرد. خواندن سه سوره توحید، ثواب یک‌بار ختم قرآن کامل را دارد.

فضای مجازی نیز فرصت خوبی است که مراتب ارادت خود را افراد به عزاداری حسینی و امام حسین(ع) نشان دهند. از تغییر پروفایل و ارسال اعمال این روز و شب ها تا ارتباطات آنلاین و عزاداری بهترین کارهایی است که می توان انجام داد.

 

قدیم ترها روضه های خانگی در منازل برگزار می شود و افراد خانواده و دوستانشان را به این روضه ها در ایام محرم و صفر دعوت می کردند حال به خاطر کرونا نمی توان خیلی مراسم های شلوغی برگزار کرد اما در همان حیاط منزل یا پشت بام یا حتی در خود منازل چند نفری می توان مجلس امام حسین(ع) برگزار کرد و ذکر مصیب آل الله گفت.

به بچه ها میتوان آموزش داد که به خاطر کرونا امکان رفتن به کربلا یا هیئات نیست اما هر جا که باشیم با یاد ائمه ، می توانیم زیارت کنیم. خود امام صادق(ع) فرمودند: اگر می‌خواهی از راه دور سیدالشهداء را زیارت کنی و مورد قبول باشد، روز جمعه یا هر روز دیگری غسل کن، لباس پاکیزه بپوش، به بلندترین نقطه‌ خانه برو، رو به قبله بایست و بخوان: السلام علیک یا مولای و ابن مولای و سیدی و ابن سیدی...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول