اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رشد 2601 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار به 35 هزار میلیارد تومان رسید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز در یک روند نوسانی با تقویت 2601 واحد همراه شد.

رشد 2601 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار به 35 هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران که در روزهای هفته گذشته که به شدت افت کرده بود، در اولین روز هفته رشد قابل‌توجهی داشت. امروز هم گرچه در ابتدای معاملات با رشد خوبی همراه شد، اما در روند نوسانی قرار گرفت و درنهایت با افزایش 2601 واحد به رقم یک‌میلیون و 424 هزار و 719 واحد رسید. 

اما شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش 1988 واحد به رقم 420 هزار و 954 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 725 هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران امروز بیش از 5.6 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 1.1 میلیون فقره و به ارزش 4 هزار و 913 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی در حد 18 صدم درصد رشد کردند. اما این دو شاخص با معیار هم‌وزن 47 صدم کاهش یافتند. 

شاخص آزاد شناور 11 صدم درصد رشد افزایش یافت و شاخص بازار اول بورس 42 صدم درصد رشد کرد. اما شاخص بازار دوم بورس 9 صدم درصد کاهش یافت. 

امروز نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی‌مس، سرمایه‌گذاری غدیر، مپنا، پتروشیمی خلیج‌فارس و پالایش نفت بندرعباس بیشتری اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و نماد شستا بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند. 

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل 51 واحد کاهش یافته و به رقم 20 هزار و 806 واحد رسید. 

ارزش بازار اول و دوم فرابروس ایران به بیش از یک‌میلیون و 161 هزار میلیارد تومان رسید. 

ارزش بازار پایه فرابورس هم به بیش از 372 هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از 2.9 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 670 هزار فقره معامله و به ارزش 32 هزار و 992 میلیارد تومان داد و ستد کردند که با احتساب ارزش معاملات بورس، ارزش معاملات در دو بازار به حدود 37 هزار میلیارد تومان رسید. 

امروز نمادهای پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان و آریا ساسول بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نمادهای صنعتی مینو، بیمه پاسارگاد، فولاد جهان سبزوار و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند. 

به گزارش فارس، با توجه به نوسان قیمت دلار، شاخص بورس هم در حال تغییر است و نوسان دارد، گرچه از شهریور سال گذشته تاکنون مرتب ریزش داشته و به اعتقاد کارشناسان بیشتر سهام موجود در بازار ارزنده شده و به قیمت کف رسیده‌اند، اما در عین حال باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری در بورس همراه با نوسان و ریسک است، بنابراین باید قبل از ورود به بازار سرمایه، مطالعه، مشاوره و تحلیل انجام شود و سرمایه‌گذاری از محل پس‌انداز در یک چشم‌انداز بلندمدت صورت گیرد. 

همچنین دولت با توجه به طرح‌های اعلام شده مبنی بر ایجاد سالانه یک‌میلیون شغل و همچنین یک میلیون واحد مسکونی لازم است از محل بازار سرمایه برای تأمین مالی این اهداف استفاده کند، بنابراین باید حضور مردم در بازار سرمایه را قدر بداند و با تصویب قوانین شفاف و حمایت از کلیت بازار، از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه حمایت کند. اما کارشناسان می‌گویند تازه‌واردان بهتر است ابتدا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت شروع کنند که معمولاً بدون ریسک بوده و سود بیشتر از نظام بانکی نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند.

هر واحد پالایشی یکم که بیش از یک سال از خرید آن می‌گذرد با 21 درصد زیان به 7930 تومان معامله می‌شود. قرار بود طبق مصوبه سران سه قوه زیان خریداران پالایشی یکم جبران شود،‌ اما هنوز این مصوبه محقق نشد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول