اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

گسترش دامنه اعتراضات در تونس؛ معترضان خواستار برکناری رئیس جمهور شدند

اعتراضات مردمی در تونس همچنان ادامه داد و معترضان نیز تأکید دارند که باید رئیس جمهور و دولت این کشور برکنار شوند.

گسترش دامنه اعتراضات در تونس؛ معترضان خواستار برکناری رئیس جمهور شدند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، حدود دو هزار نفر از شهروندان تونسی بعد از ظهر امروز یکشنبه در پایتخت این کشور علیه «قیس سعید» رئیس جمهور و دولت وی تظاهرات کردند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، معترضان در مرکز پایتخت تونس تجمع کردند و شعارهایی مانند «نه به دستکاری در قانون اساسی»، «نه به کودتا... نه به دیکتاتوری»، «ملت خواستار سرنگونی کودتاست» و «مخالف استبداد و تجمع قدرت هستیم» سر دادند.

به گزارش آناتولی، در واکنش به این اعتراضات، نیروهای امنیتی نیز تدابیر ویژه‌ای مانند بستن مسیرها، ایجاد ایست‌وبازرسی و تفتیش را اتخاذ کردند.

سعید در سوم مرداد ماه گذشته، از «تدابیر فوق‌العاده» خبر داد که شامل برکنار «هشام المشیشی» نخست وزیر تونس، تعلیق وظایف پارلمان، لغو مصونیت نمایندگان پارلمان و برکناری شماری از مسئولان بود.

«عبداللطیف المکی» از رهبران مستعفی جنبش اسلامگرای «النهضه» که وزیر بهداشت پیشین تونس نیز بود، گفت که «آنچه در تونس رخ داده و می‌دهد، کودتا علیه قانون اساسی و مشروعیت است و انجام تدابیر فوق العاده، باید در سریعترین زمان ممکن به پایان برسد».

المکی تصریح کرد: «ملت هیچ چاره‌ای ندارند، جز اینکه در برابر هر گونه استبداد و حرکت به سمت دیکتاتوری بایستند؛ [دیکتاتوری] که دستاوردهای آزادسازی در کشور را هدف قرا می‌دهد».

«سید الفرجانی» یکی از نمایندگان پارلمان تونس هم گفت که «رئیس جمهور، کل قدرت را به دست گرفته است و به قانون اساسی نیز عمل نمی‌شود. این، یک کودتای تمام عیار است».

الفرجانی تصریح کرد: «امروز به عنوان یک شهروند تونسی [در تظاهرات] شرکت می‌کنم که به آینده خود و کشورش می‌اندیشد. فکر نمی‌کنم آنچه رخ می‌دهد، باعث تحقق دستاوردهای انقلاب خواهد شد».

روزنامه العربی الجدید هم گزارش داد، معترضان در تظاهرات امروز شعارهایی مانند «مردم خواستار سرنگونی کودتا هستند»، «ملت خواستار برکناری رئیس جمهور هستند» و «جان و تنم، فدای وطنم» سردادند.

به گزارش این روزنامه، ساکنان «تطاوین» در جنوب تونس و ساکنان شهر «صفاقس» در شرق این کشور هم دست به تظاهرات زدند.

«الحبیب الخضر» از رهبران النهضه هم گفت که «قانون اساسی، قانون انقلاب و ساخت یک حکومت دموکراتیک اجتماعی است... این حضور گسترده نشان می‌دهد که قانون اساسی، مکانیزمهایی دارد که آن را از داخل حمایت می‌کند».

از زمان اتخاذ تدابیر فوق العاده تاکنون تعدادی از نمایندگان پارلمان تونس از جمله معارضان این کشور یا بازداشت شده و یا بنابه اتهامات مختلف در اقامت اجباری بسر می‌برند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول