اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

بررسی کاروانسراهای ایرانی از سوی یونسکو/کشف آثار سکونت چندین هزار ساله در ارتفاعات ماسوله

دو کارشناس ارزیاب کمیته میراث جهانی یونسکو اعزامی از ایکوموس جهانی، در نیمه اول مهرماه سال‌جاری وارد ایران می‌شوند و ۵۶ کاروانسرای منتخب را که در پرونده ثبت جهانی کاروانسرای ایرانی معرفی شده‌ است، مورد ارزیابی میدانی قرار می‌دهند.

بررسی کاروانسراهای ایرانی از سوی یونسکو/کشف آثار سکونت چندین هزار ساله در ارتفاعات ماسوله

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس،‌ مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ورود ارزیابان میراث جهانی یونسکو برای بررسی میدانی دو پرونده کاروانسرای ایرانی و الحاق جنگل‌های دیزمار به پرونده جهانی جنگل‌های هیرکانی در نیمه اول مهرماه و آبان‌ماه ۱۴۰۰ خبر داد.

مصطفی پورعلی گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، دو کارشناس ارزیاب کمیته میراث جهانی یونسکو اعزامی از ایکوموس جهانی، در نیمه اول مهرماه سال‌جاری وارد ایران می‌شوند و حدود ۲۰ روز در ایران حضور خواهند داشت و ۵۶ کاروانسرای منتخب را که در پرونده ثبت جهانی کاروانسرای ایرانی معرفی شده‌ است، مورد ارزیابی میدانی قرار می‌دهند.

وی افزود: پرونده کاروانسرای ایرانی پرونده بسیار حائز اهمیتی است و به عنوان یک پرونده زنجیره‌ای بخش قابل توجهی از استان‌های کشور را که شامل ۲۴ استان است، در برمی‌گیرد.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی تصریح کرد: امید است با همکاری همه مقامات و مسئولان ذی‌ربط این ارزیابی به خوبی انجام شود. مطالعات این پرونده چندین سال است که به طول انجامیده و به امید خدا بررسی نهایی این پرونده در تابستان ۱۴۰۱ در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح و انجام خواهد شد.

 پورعلی عنوان کرد: بر اساس هماهنگی انجام شده ابتدای آبان‌ماه سال‌جاری نیز ارزیاب اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعی (IUCN)، اعزامی از کمیته میراث جهانی یونسکو برای بررسی فنی پرونده جنگل‌های دیزمار از استان آذربایجان شرقی وارد ایران خواهد شد و امید است نتایج بررسی میدانی این کارشناس نیز به الحاق این منطقه حفاظت شده به پرونده جهانی جنگل‌های هیرکانی منجر شود.

وی اظهار کرد: این دو پرونده که از سال گذشته برای کمیته میراث جهانی یونسکو ارسال شده است، امسال مورد ارزیابی میدانی قرار می‌گیرد و قرار است در سال ۲۰۲۲ بررسی نهایی آن در کمیته میراث جهانی یونسکو انجام شود.

نمایش ۱۵۰ اثر میناکاری در نمایشگاه «نقش و آتش»

افسانه کسمایی، مسئول نمایشگاه نقش و آتش تصریح کرد: برای نخستین بار ۱۵۰ اثر از هنرمندان و استادان کارگاه میناسازی این مرکز به نمایش در‌آمده که برخی از آنها فانی را وداع گفته‌اند و امروز آثار آنها در این گنجینه نگهداری و در این نمایشگاه در معرص دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین آثاری از هنرمندان کارگاه میناسازی گروه پژوهشی هنرهای‌سنتی، نسترن برجیان، شهلا  اسدیانی، فاطمه سادات هوریابند، سحر حسنخانی، ندا خلعت آبادی، مریم مسگریان در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نمایشگاه نقش و آتش تا ۱۷مهر ماه ۱۴۰۰ در محل گروه پژوهشی هنرهای‌سنتی واقع در وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پذیرای علاقه‌مندان است.

کشف آثار سکونت چندین هزار ساله در ارتفاعات ماسوله

محمد سنایی، سرپرست پایگاه پژوهشی میراث‌فرهنگی ماسوله با اعلام این خبر گفت:‌ در این بررسی که با حضور باستان‌شناسانی از موزه ملی ایران، پایگاه ملی پژوهشی میراث‌فرهنگی ماسوله و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان انجام شده، شواهد جدیدی از فرهنگ‌های اواخر پیش از تاریخی، تاریخی و دوره‌های اسلامی در ارتفاعات کوهستانی بالای ۲۵۰۰ متری ماسوله کشف شده است.

وی افزود: براساس نظر باستان‌شناسان یافته‌های جدید نشان می‌دهد که انسان حداقل از اواخر دوره مفرغ از این مناطق مرتفع به‌طور فصلی استفاده می‌کرده و شواهد دوره‌های آهن یک و آهن سه، دوره اشکانی، آل بویه، سلجوقی و ایلخانی نیز حاکی از تداوم این الگوی سکونتی در چهار هزار سال گذشته را دارد.

سنایی تصریح کرد: انجام یک برنامه بررسی فشرده و گسترده باستان شناسی در حریم منظری ماسوله می‌تواند در تکمیل و تقویت پرونده ثبت جهانی ماسوله بسیار موثر باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول