اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

قطعنامه‌های بی‌موقع سازمان ملل در جنگ تحمیلی/ به «صدام» کاری نداشته باش!

۶ مهر سال ۱۳۵۹ شمسی، نخستین قطعنامه سازمان ملل درباره جنگ تحمیلی صادر شد. قطعنامه ۴۷۹ صدام را خوشحال کرد؛ چون یک فرصت بزرگ برای بعثی‌ها بود و البته همین قطعنامه تکلیف سازمان ملل را هم روشن کرد!

قطعنامه‌های بی‌موقع سازمان ملل در جنگ تحمیلی/ به «صدام» کاری نداشته باش!

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: ۷ روز از حمله رژیم بعثی عراق به ایران می‌گذشت که قطعنامه سازمان ملل، پیشنهادی برای پایان جنگ و برقراری صلح ارائه داد. پیشنهادی که صدام از شنیدنش خیلی خوشحال شد و زود قطعنامه را پذیرفت و مقامات رژیم بعثی در نامه‌ای از سازمان ملل عمیقا تشکر کردند. مفاد قطعنامه ۴۷۹ این بود: «از ایران و عراق می‌خواهد تا از هرگونه کاربرد بیشتر زور به فوریت خودداری کنند و مناقشه خود را با روش‌های صلح‌آمیز طبق اصول عدالت و قوانین بین‌المللی حل نمایند» و اینکه: «مصرانه از هر دو طرف می‌خواهد هر گونه پیشنهاد مناسب برای میانجی‌گری، سازش یا... را بپذیرند».

در این قطعنامه که به جای بی‌طرفانه کاملا جانبدارانه بود و بلکه چراغ سبز به کارهای صدام بود، اصلا نگفته بودند که آغازگر جنگ کیست و هر دو طرف را مانند یکدیگر خطاب کرده بودند و نگفته بودند که ارتش صدام باید خاک ایران را ترک کند و معلوم است ایران ناراحت شد و آن را رد کرد و نپذیرفت.

در ۸ سال جنگ تحمیلی تا زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نیز سازمان ملل قطعنامه‌های دیگری صادر کرد که اغلبشان جانبدارانه بودند ولی ظالمانه‌ترین قطعنامه همین ۴۷۹ بود و اصلا خیلی‌ها معتقدند لکه ننگی بود برای سازمان ملل.

از نظر بسیاری از کارشناسان سیاسی، قطعنامه ۴۷۹ ظالمانه‌ترین قطعنامه سازمان ملل درباره جنگ تحمیلی و لکه ننگی برای این سازمان بود

به صدام کاری نداشته باش!

سازمان ملل که معلوم است دست چه کسانی است و آنجا قدرت دست نماینده همان کشورهایی است که پشت صدام ایستاده بودند. مشکل قطعنامه‌های سازمان ملل هم این بود که همواره به نفع رژیم صدام بود و هیچ وقت به نفع ایران نبود. از نظر زمانی نیز در مواقعی صادر می‌شد که گویا می‌خواهد ایران را از حمله به عراق بازدارد! یعنی معمولا هر وقت ایران در موضع قدرت بود، قطعنامه‌ای صادر می‌شد که انگار می‌خواست به ایران بگوید به صدام کاری نداشته باش! یک‌ نمونه‌اش دومین قطعنامه که ۵۱۴ بود با فاصله بیش از ۲۱ ماه از قطعنامه اول و پس از فتح خرمشهر صادر شد و این یعنی در این مدت سازمان ملل به عراق کاری نداشت و تا ایرانی‌ها پیروزی بزرگ را به دست آوردند به تکاپو افتاد و از طرفین خواست آتش‌بس کنند.

سازمان ملل معمولا هر وقت که ایران در جنگ تحمیلی دست برتر را داشت یا پیروزی مهمی به دست آورد، قطعنامه داد و طرفین را به صلح و آرامش دعوت کرد

قدرت‌های بزرگ و صدامِ کوچک!

قطعنامه‌های بعدی سازمان ملل هم جانبدارانه بودند و هیچ‌گاه صدام را آغازگر جنگ معرفی نمی‌کردند و ایران مدام اعتراض داشت که چرا؟ ایران همواره خواستار معرفی متجاوز بود و همان اوایل جنگ تحمیلی نیز امام خمینی (ره) فرمودند: «الان جنگ در ایران است و این خود دلیل بر تهاجم آن‌ها بر ماست و اگر ما مهاجم بودیم، در عراق بودیم. بدون هیچ‌سابقه و بدون هیچ‌ دلیلی با پایمال‌کردن تمام مواضع بین‌المللی، صدام اقدام به هجوم به ایران کرد... البته هرکسی این چنین جنایاتی بکند و شهرها و روستاهای ما را بگیرد، آرزو می‌کند آتش‌بس برقرار باشد.»

البته امام (ره) اصل مشکل را هم می‌دانستند و تکلیف روشن شده بود: «همه فسادهای دنیا زیر سر این قدرت‌های بزرگ است... این کوچک‌ها‏‎ ‎‏اهمیتی ندارند.‏ صدام دیگر یک مرده‌ای است افتاده آنجا، این اهمیتی ندارد دیگر،‏‎ ‎‏لکن این‌ها دارند فساد می‌کنند. این هم یکی از فسادهای آنها بود که این‏‎ ‎‏را بازی‌اش دادند و احمقش کردند حمله کرد به ایران و تجاوز کرد به‏‎ ‎‏ایران، حالا هم تویش مانده است و نمی‌داند چه بکند. هی فریاد‏‎ ‎‏می‌زند بیایید دیگر صلح کنیم».  

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۶ مهر مصادف با ۲۸ سپتامبر میلادی و ۲۱ صفر هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.
ـ زادروز «سراج‌الدین ارمَوی» دانشمند، فقیه و متکلم مشهور در سال ۵۹۴ قمری
ـ درگذشت «هرمان ملویل» ادیب و نویسنده معروف آمریکایی در سال ۱۸۹۱ میلادی
ـ درگذشت «لویی پاستور» پزشک  فرنسوی و بنیان‌گذار علم میکروب‌شناسی در سال ۱۸۹۵ میلادی
ـ درگذشت «جمال عبدالناصر» سیاست‌مدار مشهور مصری در سال ۱۹۷۰ میلادی
ـ وفات «حسین ناصحی» موسیقی‌دان معاصر در سال ۱۳۵۶ شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول