اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تبریک سران کشورهای جهان به رئیس جمهور ترکمنستان در سی‌اُمین سالگرد استقلال

سران کشورهای جهان سی‌اُمین سالگرد استقلال ترکمنستان را با ارسال پیام‌های جداگانه به رئیس جمهور این کشور تبریک گفتند.

تبریک سران کشورهای جهان به رئیس جمهور ترکمنستان در سی‌اُمین سالگرد استقلال

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، سران کشورهای جهان سی امین سالگرد استقلال ترکمنستان را با ارسال تلگراف‌های جداگانه به «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهور این کشور تبریک گفتند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در بخشی از پیام خود آورده است: کشور شما در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی پیشرفت‌های بزرگی داشته است. سیاست بی طرفی مثبت ترکمنستان به تقویت ثبات و امنیت در منطقه آسیای مرکزی کمک می‌کند.

رئیس فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد: روابط بین کشورهای ما با مشارکت استراتژیک در حال توسعه است. گفت و گوی سیاسی و همکاری مثمر ثمر و همچنین تعامل در کشورهای مستقل مشترک المنافع و سایر ساختارهای بین المللی در حال انجام است.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به نمایندگی از ایالات متحده آمریکا به مناسبت این جشن بهترین آرزوها را برای مردم ترکمن بیان کرد.

در بخشی از این پیام آمده است: ایالات متحده از نخستین روزهای استقلال ترکمنستان همیشه از آن حمایت کرده است. ما به همکاری نزدیک بین دو کشور و همچنین در چارچوب پلتفرم دیپلماتیک «C5 + 1»برای رسیدگی به مسائل منطقه‌ای و تضمین صلح و رفاه در سراسر آسیای مرکزی معتقدیم و با بحث در مورد دستیابی به راه حل‌های چالش‌های جهانی مانند آب و هوا افتخار می‌کنیم.

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین با تبریک به مردم ترکمنستان خاطرنشان کرد: چین به عنوان یک همسایه نزدیک دوست و شریک استراتژیک از موفقیت‌های کشور شما صمیمانه خوشحال است.

وی همچنین تماس تلفنی بین خود و «بردی محمداف» را در ماه می و توافقات مهم انجام شده در آن زمان را که برنامه توسعه همکاری را مشخص کرد، به یاد آورد.

پینگ خطاب به رئیس جمهور نوشت: من آماده همکاری با شما هستم تا تلاش‌های مشترکی را برای ارتقا روابط مشارکت استراتژیک چین و ترکمنستان و حرکت به سمت توسعه روابط به نفع دو کشور و مردم انجام دهم.

رئیس جمهور ترکمنستان همچنان پیام‌های تبریک  از «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان، « رام نات کویند» رئیس جمهور هند، « ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس، «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد و «ناروهیتو» امپراتور ژاپن به مناسبت سی امین سالگرد استقلال این کشور دریافت کرد.

بردی محمداف در راستای جشن استقلال ترکمنستان و ورود میهمانان از کشورهای مختلف با «الکساندر بگلوف» استاندار سنت پترزبورگ دیدار کرد.

استاندار پایتخت شمالی روسیه برای شرکت در جشن سی امین سالگرد استقلال ترکمنستان وارد «عشق آباد» شده بود و در دیدار با رئیس جمهور به اهمیت ویژه‌ای که ترکمنستان برای مشارکت با فدراسیون روسیه و مناطق آن از جمله سنت پترزبورگ قائل است، اشاره کرد.

در این دیدار در مورد ارتقا پروژه‌های مشترک و موافقت نامه‌های دوجانبه مندرج در «نقشه راه» همکاری در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی، فرهنگی و بشردوستانه برای 2020-2025 بحث و تبادل نظر شد.

در همان روز،  بگلوف با «رشید مردوف» و «سردار بردی محمداف» معاونان نخست وزیر دیدار و در مورد مسائل مختلف گفت و گو کرد.

همچنین بردی محمد اف در دیدار با «رستم مینیخانوف» رئیس جمهور تاتارستان نشان «گراششیزلیک» (استقلال ترکمنستان ) را به وی اهدا کرد.

وی گفت که رویداد کنونی تأیید جدایی ناپذیر بودن پیوندهای دوستی، احترام و اعتماد متقابل بین مردم ترکمنستان و تاتارستان است.

در این دیدار به سطح بالای روابط ترکمنستان و تاتارستان در زمینه همکاری استراتژیک با روسیه اشاره شد.

در جریان گفت و گو، طرفین راه‌های متنوع همکاری را بر اساس تجربیات موفق مورد توجه قرار دادند که نمونه‌ای از آنها مشارکت ترکمنستان با شرکت‌های بزرگ تاتارستان مانند کاماز ، تات نفت، کارخانه هلیکوپتر قازان و غیره است.

 طرفین بر همکاری تجاری و اقتصادی و امکان افزایش تجارت متقابل و همچنین ایجاد ارتباط در صنایع، کشاورزی و فناوری‌های بالا تمرکز کردند. 

شایان ذکر است که به مناسبت سی امین سالگرد استقلال ترکمنستان رژه نظامی با حضور پرسنل نظامی و نیروی هوایی در عشق آباد برگزار شد و پرچم دولتی ترکمنستان توسط گروهی از چتربازان نظامی در فضای آسمان به میدان آورده شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول