اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

عنایت علامه حسن‌زاده آملی به یک طلبه خارجی

قلب فیزیکی علامه حسن‌زاده آملی از شنبه نمی‌تپد و قلب این کمترین شاگرد و عاشق مکتب او در بلگراد بی‌وقفه در حال گریه است.

عنایت علامه حسن‌زاده آملی به یک طلبه خارجی

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، سعید خلیل اویچ، رئیس مرکز دینی قم در بلگراد صربستان یکی از شاگردان مکتب علامه حسن حسن‌زاده آملی به مناسبت رحلت جانسوز این عالم ربانی به روایت خاطره‌ای از این سالک الی الله پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

عنایت علامه حسن‌زاده به یک طلبه جامعةالمصطفی (ص)

این عکس شاید دل‌انگیزترین عکسی است که در عمر خود دیده‌ام. ساعت‌ها و هفته‌ها، بلکه سال‌ها در طول تحصیل علوم دینی به آن نگاه می‌کردم و نیرو می‌گرفتم. قلب فیزیکی علامه حسن‌زاده آملی از دیروز نمی‌تپد و قلب این کمترین شاگرد و عاشق مکتب او در بلگراد بی‌وقفه در حال گریه است.

با کتاب‌های گران‌سنگ علامه حسن‌زاده بزرگ شدم و حتی در اوایل تحصیل برای تقویت زبان فارسی خود، ساعت‌ها و ساعت‌ها به سطور کتاب‌های ایشان خیره می‌شدم و بهره‌ها می‌بردم.

قریب به ۱۰ سال در کلاس‌های عرفان نظری شاگرد به نام ایشان، حضرت استاد یزدان‌پناه، شرکت کردم و لذا توفیق دارم خود را شاگرد کوچک مکتب علامه حسن‌زاده بدانم.

به کرّات در کوچه‌ها و پاساژهای کتابفروشی شهر مقدس قم به دنبال علامه حسن‌زاده راه می‌افتادم. نزدیک ایشان نمی‌رفتم که مزاحم نشوم، ولی هر وقت که ایشان را می‌دیدم، تا چند هفته و ماه پس از آن، احساس می‌کردم از فیوضات حضور ایشان بهره‌مند هستم.

روزی در «پاساژ قدس»، علامه حسن‌زاده را هنگامی دیدم که از یک کتابفروشی بیرون آمدند، سؤال و درخواست مهمی از ایشان داشتم، ولی با وجود این‏که پاساژ نسبتاً خلوت بود، نزدیک نرفتم. ایشان تشریف آوردند، دست مبارک خود را بر سینه‌ام گذاشتند و جملاتی را بیان فرمودند که پاسخ دقیق سؤال ناگفته‌ من را در برداشت.

إذا مات العالم ثلم فی الإسلام ثلمة لا یسدّها شیء إلی یوم القیامة.

به گزارش فارس، علامه حسن حسن‌زاده آملی متولد اواخر سال ۱۳۰۷ در قریه ایرا بخش لاریجان شهرستان آمل و از فیلسوفان متأله، فقیه، عارف، منجم و مدرس دروس حوزوی بود. این عالم برجسته و شهره جهان اسلام علامه ذوالفنون و علامه دهر بوده و در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب تبحر خاص دارد. همچنین معظم‌له به غیر از زبان فارسی و مازندرانی به زبان‌های فرانسوی و عربی نیز تسلط داشته، اشعار اثرگذار و جذاب به زبان طبری و فارسی دارد و تاکنون حدود ۱۹۰ اثر از علامه حسن‌زاده آملی به ثبت رسیده است.  

علامه حسن‌زاده در شنبه سوم مهر ماه دارفانی را وداع گفت و پیکر ایشان، هم‌اکنون در زادگاهش در روستای ایرای لاریجان در حال تشییع و تدفین است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول