اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

«اربعین» موجب اتحاد مُوحّدان جهان است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت بزرگداشت اربعین حسینی در کنار رعایت شیوه نامه های بهداشتی مبارزه با کرونا، اجتماعات گسترده این روز را سبب اتحاد بین الادیانی موحّدان عالَم دانست.

«اربعین» موجب اتحاد مُوحّدان جهان است

آیت‌الله سیدهادی رفیعی‌پور امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به آیه مبارکه «وَ واعَدنا مُوسى ثَلاثینَ لَیلَه و اتمَمناها بِعَشر فَتَمّ میقاتُ ربّه أَربَعینَ لَیلَه ...» اربعین را به عنوان موضوعی دارای ریشه در قرآن کریم و ادیان گذشته معرفی و بیان کرد: در اهمیت اربعین حسینی همین بس که امام صادق (ع) برای این روز زیارتنامه مخصوصی دارند، ضمن آن که این اجتماع میلیونی در دنیا بی‌نظیر است و سبب شکست توطئه‌های دشمنان دین خدا می‌شود.

وی اجتماع میلیونی اربعین را حرکتی مثبت در راستای اتحاد بین الادیانی موحّدان جهان دانست و گفت: وقتی که مؤمنین در روز اربعین در کربلا حاضر می‌شوند و مضامینی مانند توحید، نبوّت، امامت، معاد، تولّی، تبرّی، انسان‌سازی و یا جامعه‌سازی را مورد توجه قرار می‌دهند، این خود یک آموزش بزرگ دینی است که در اجتماع میلیونی اربعین به آن پرداخته می‌شود.

رئیس مؤسسه امام هادی(ع) با بیان اینکه امروزه حرکت عظیم اربعین، شیعه و سنی را با هم مقابل دشمن واحد متحد کرده است خاطرنشان کرد: باید گفت محبّت مسلمین نسبت به حضرت سیدالشهداء(ع)، پیام برائتی برای همه دشمنان اهل‌بیت(ع) است.

استاد حوزه‌ علمیه با اشاره به پایبند نبودن برخی به قوانین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق بویژه در ایام اربعین، قانونمندی و احترام به ضوابط اجتماعی را برای هر مسلمانی لازم خواند و اظهار کرد: اجرا نشدن برخی ضوابط، هرج و مرج را به دنبال دارد که در این شرایط کرونایی، ممکن است سلامت و جان حتی یک انسان را به مخاطره بیندازد، بنابراین در کنار بزرگداشت اربعین، حفظ ضوابط و مقررات دولت‌های ایران و عراق هم لازم است.

سرپرست نویسندگان موسوعه زیارات المعصومین(ع) در عین حال به مرور برخی از ناب‌ترین مفاهیم دینی در زیارت اربعین امام حسین(ع) تاکید کرد و گفت: در این زیارت، امام حسین‌(ع) به عنوان ولیّ و حبیب خدا و همچنین صفیّ  برگزیده حضرت حق معرفی می‌شود.

وی افزود: همچنین در ادامه این زیارت، زائر به خود پروردگار توجه می‌کند و با بیان عباراتی دقیق، اعتقادات خود را درباره امام شناسی ابراز و البته در ادامه به ۱۱ ویژگی امام حسین (ع) از جمله شهادت، سعادت، برگزیده بودن در ولادت، سیادت و آقایی، پیشوایی، دربردارنده مواریث انبیاء (ع)، حجت خدا بودن بر مخلوقات، دعوت کننده مردم به حق، نصیحت کننده‌ای دلسوز بودن و همچنین نجات انسان‌های جاهل از حیرت و گمراهی اشاره می‌کند.

رئیس موسسه امام هادی (ع) سپس اضافه کرد: در ادامه این زیارتنامه کوتاه و پُرمغز، به ویژگی‌های دشمنان امام حسین (ع) نیز پرداخته می‌شود، همان‌ها که آخرت خود را به دنیا فروخته و در هوای نفس خود غوطه‌ور شدند.

وی در مورد وجود الفاظ و تعابیر «لعن» در زیارتنامه‌ها و همینطور زیارت اربعین نیز یادآور شد: واقعیت این است که برخی از فِرَق اسلامی، نسبت به لعن حساسیت نشان می‌دهند، در حالی که باید گفت لعن در قرآن کریم هم استفاده شده و خداوند متعال بارها ظالمان را مورد لعن خود قرار داده، ضمن آن که این تعبیر در ادعیه و زیارت هم به کار رفته است.

استاد حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد همه مؤمنان در این روز، نسبت به خواندن زیارت اربعین با توجه به معانی و مفاهیم آن و حتی از راه دور اهتمام ورزند و از برکات آن محروم نمانند.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول