اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

مروری بر دغدغه صنعتگران در شهرک‌های صنعتی/نقش تأمین پایدار آب و برق در تولید

صنعتگران مستقر در شهرک‌های صنعتی این روزها علاوه بر مشکلات کلی بخش صنعت با دغدغه‌هایی همچون عدم تأمین پایدار آب و برق و همچنین عدم برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت بخش‌های دولتی روبرو هستند.

مروری بر دغدغه صنعتگران در شهرک‌های صنعتی/نقش تأمین پایدار آب و برق در تولید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بخش قابل توجهی از صنعتگران کشور در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند و با وجود گذشت سالها از شکل‌گیری این شهرکها همچنان شاهد وجود مشکلات متعددی در این بخش هستیم.این موانع در کنار محدودیت های ناشی از تشدید تحریم ها و یا موانع داخلی موجود برای همه صنایع، شرایط را برای صنعتگران مستقر در نواحی و شهرک‌های صنعتی سخت تر کرده است.

صابر پرنیان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در این مورد با بیان اینکه تامین زیرساخت‌ها یعنی تامین آب و برق پایدار، مهم‌ترین دغدغه‌ امروز تولیدکنندگان در شهرک‌های صنعتی است، اظهار داشت: عمده‌ترین مشکلات تولیدکنندگان در شهرک‌های صنعتی و تمام نقاط کشور مسائل مالی و بانکی است.

وی تصریح کرد: نحوه دریافت تسهیلات سرمایه در گردش و تسهیلات بهسازی و نوسازی اولین مشکل محسوب می‌شوند و البته تامین مواد اولیه هم امروز در بسیاری از موارد برای واحد‌های تولیدی دردسر ساز شده است.

پرنیان با تاکید بر اهمیت همراهی مسئولان با بخش تولید و‌ تاثیر آن بر افزایش تولید و اشتغال، افزود: حضور فیزیکی مسئولان علاوه بر این که باعث دلگرمی تولید کننده‌ها می‌شود باعث تسریع در رسیدگی به مشکلات صنعت می‌شود. با پشت میز نشینی نمی‌توان مشکلات تولید را حل کرد و در این راستا مشکلات واحد‌های صنعتی هر هفته دسته بندی و پیگیری می‌شود تا در نهایت رفع مشکلات تولید و تحقق شعار سال را به همراه داشته باشد.

وی، چالش مهم صنایع کوچک را تأمین زیرساخت مورد نیاز دانست و افزود: بیش از یک میلیون نفر در شهرک‌های صنعتی، به صورت مستقیم اشتغال دارند و حدود ۴۵ هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری و ۴۰ هزار طرح سرمایه‌گذاری که یک میلیون شغل دیگر ایجاد خواهد کرد، نیازمند حمایت دولت هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان تهران با بیان اینکه نگاه به صنعت کشور، نگاه درستی نیست و نیازمند نگاه منطبق بر واقعیات هستیم، تصریح کرد: نگاه به شهرک‌های صنعتی نگاه جزیره‌ای است و همین موضوع باعث ایجاد آسیب  می‌شود. اگر به صنایع و تولید کشور که نیازمند حمایت هستند، نگاه حاکمیتی و جامع نداشته باشیم مشکلات حل نخواهد شد و در نهایت سفره معیشتی مردم آسیب خواهد دید.

وی تاکید کرد: مشکل تامین زیرساخت شهرک‌های صنعتی باید بیش از گذشته مورد توجه تمام بخش‌ها قرار گیرد.

* آسیب ناشی از برنامه‌ریزی روزانه دولت‌ها

مرتضی وجدان‌دار، معاون اسبق برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نیز در این مورد با بیان اینکه حمایت از تولید و مانع زدایی ها صرفا در افزایش تناژ خلاصه نمی شود، گفت: قیمت تمام شده تولید بالا است و تولیدکنندگان خارجی هم در بازار ما حضور ندارند.

وی معتقد است، هرچقدر بیشتر به پتانسیل مناطق و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مناطق مختلف کشور پرداخته شود، از بسیاری مهاجرت ها به مناطق برخوردارتر و شهرهای بزرگ جلوگیری خواهد شد.

وجدان‌دار توجه به پتانسیل اقتصادی مناطق مختلف کشور در تولید و توسعه را ضروری دانست و افزود: اگر به پتانسیل و ظرفیت هر یک از مناطق به درستی توجه شود شاهد رشد تولید و اشتغال زایی و همچنین رفع گرانی در بازار خواهیم بود.

معاون اسبق برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران از روزمرگی و عدم برنامه برنامه ریزی در دولتها انتقاد کرد و افزود: متاسفانه تمرکز بسیاری از مدیران در دولتها این بوده که امروز مشکل مرغ و گوشت را حل کنیم و فردا هم معضل گوجه. در واقع فکر اساسی و برنامه ریزی جامع برای حل مشکلات تولید و شهرکهای صنعتی نشده است.

* ناهماهنگی دستگاه ها، مشکل شهرک های صنعتی را افزایش می دهد

آرمان خالقی قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در مورد وضعیت تولید در صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: تورم و افزایش قیمت ها برای ادامه فعالیت تولیدکنندگان نگران کننده است، زیرا هر چقدر که تورم شدید تر شود، کاهش فروش و رکود را تشدید خواهد کرد و به طبع، قدرت خرید مردم به این نسبت بالا نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه شرایط تحریمی و تورم، صادرات کشور را تحت تأثیر قرار داده است، افزود: متاسفانه بازار داخلی هم شرایطی ندارد که مردم بتوانند کالاهای مصرفی بادوام مانند لوازم خانگی و خودرو را خرید کنند، از این رو صنایع مختلف از جمله صنایع کوچک هم وضعیت خوبی ندارند.

قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه بازار شرایط باثباتی ندارد، گفت: بعد از کاهش ارزش پول ملی شاهد خروج سنگین کالاها از کشورمان هستیم. در این وضعیت دولت باید نقش هدایت‌گری و نظارتی داشته باشد، نه مداخله گری.

وی از صنایع کوچک به‌ عنوان بستری برای ایجاد صنایع بزرگ نام برد و گفت: واحدهای کوچک و متوسط در کل زنجیره ارزش یا تولید اقتصادی به نسبت نوع خدمات و کالاهایی که ارائه و تولید می‌کنند، مؤثر هستند.

وی به اهمیت ویژه مکان‌یابی شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: شهرک‌ها باید در منطقه‌ای ایجاد شوند که بتوان برای آنها آب کافی فراهم کرد و دستگاه‌های خدمت‌رسان نیز بتوانند به‌موقع خدمت‌رسانی کنند.

خالقی ادامه داد: ناهماهنگی بین دستگاه‌ها در این حوزه، دستیابی شهرک‌های صنعتی به نتیجه مطلوب را دچار تأخیر و مشکل می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به وجود منابع آبی در مکان‌یابی‌های جدید برای شهرک‌های صنعتی، گفت: با توجه‌ به مشکل بی‌آبی و کم‌آبی در کشور، در قدم نخست برای ایجاد واحدها و شهرک‌ها باید به این موضوع توجه شود.

قائم‌مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تجربه مدیریتی، آموزش، فرهنگ مشارکت و ایجاد کنسرسیوم‌ در شرکت‌ها را از جمله شروط هم‌افزایی و تسهیل گری برای فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط برشمرد.

* نیازمندی صنایع کوچک در دو بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

طهمورث لاهوتی اشکوری، مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز با اشاره به نیازمندی صنایع کوچک و متوسط در دو بخش نیازهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اظهار داشت: دولت ضمن آماده‌کردن بسترهای سخت‌افزاری بدون نقص، باید تمرکز خود را به رفع مشکلات نرم‌افزاری نیز معطوف کند.

وی افزود: سیاست‌گذار برای صنایع کوچک تعیین تکلیف کرده که 20 درصد منابع مالی و زمین و عرصه طبیعی را در اختیار آن قرار می‌دهد اما 80 درصد مابقی را باید خود صنایع کوچک با واگذاری عرصه به سرمایه‌گذار تأمین مالی کنند.

مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اذعان به اینکه توسعه صنعتی در ایران متوازن نیست، گفت: سرمایه‌گذاری زمانی توجیه اقتصادی پیدا می‌کند که به‌ موقع و با هزینه‌های مناسب انجام شود.

لاهوتی اشکوری تأمین زیرساخت را اصلی‌ترین شرط برای سرمایه‌گذاری در صنایع عنوان کرد و گفت: سازمان صنایع کوچک با بضاعتی که دارد، این زیرساخت‌ها را تأمین می‌کند و تلاشش این است که خدمات زیربنایی واحدهای تولیدی و صنعتی تکمیل شود.

مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بر لزوم توسعه روابط شبکه‌ای در بنگاه‌های تولیدی نیز تأکید کرد و گفت: در این صورت توانمندی شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی افزایش خواهد یافت.

در هر حال، شهرک های صنعتی و صنایع کوچک از سهم قابل توجهی در رشد صنعتی و اقتصادی کشور برخوردارند. از همین رو توجه به رفع موانع موجود در این شهرکها نقض مهمی در توسعه کشور خواهد داشت و می تواند عاملی برای تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در فعالیت‌های تولیدی به جای رشد دلالی در کشور باشد.

برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «قطعی مکرر و بی‌برنامه برق در واحدهای صنعتی» خواستار رفع مشکلات در شهرک های صنعتی شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول