اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

دلدادگی جاماندگان در قبله تهران/ حضور معاون اول رئیس جمهور در کربلای ایران+فیلم

همزمان با اربعین حسینی ۱۴۰۰، دلدادگان اباعبدالله(ع) و ارادتمندان مکتب عاشورا با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی و به تاسی از کنگره بزرگ پیاده‌روی کربلای معلا با حضور پرشور خود در مراسم مردمی جاماندگان در شهرری ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان دشت نینوا نشان دادند.

دلدادگی جاماندگان در قبله تهران/ حضور معاون اول رئیس جمهور در کربلای ایران+فیلم

خبرگزاری فارس از ری؛ آتش عشق حسین(ع) آنچنان در قلب‌های مومنان فروزان است که هرگز به سمت خاموشی نمی‌رود و روزبه‌روز شعله‌ورتر می‌شود. همین عشق است که پس از گذشت قرن‌ها هنوز هم دل‌های عاشقان را در‌ منزلگاه اربعین، بیقرار کرده و به سمت بین الحرمین می‌کشاند.

عزاداران و دلسوختگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)؛ همه ساله در حرکتی خودجوش به یاد چهل روز غربت و اسیری بازماندگان کربلا با پای پیاده خود را به کنگره بزرگ پیاده‌روی اربعین رسانده و با زمزمه «لبیک یا حسین(ع)» غبار از جانشان شسته و همقدم با جابربن عبدالله انصاری، با ناله‌های زینب(س) همنوا می‌شوند.

قافله «جامانده‌ها»

 قافله «جامانده‌ها» به وسعت تمام دل‌های عاشقان ثارالله، قصه آشنایی در کربلای ایران است که مردم پایتخت و اهالی دیار سیدالکریم سال‌هاست آن را تکرار می‌کنند و امسال نیز به یاد چهلمین غروب غم انگیز فراق گلهای محمدی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دلدادگی خودشان را در پایتخت ایران اسلامی به رخ جهانیان کشیدند.

از ساعات ابتدایی صبح امروز تعداد زیادی از دلداران و عاشقان اهل بیت علیهم السلام که به دلیل شیوع کرونا و دلایل دیگر نتوانستند خود را به همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین حسینی در کربلای معلا برسانند، خود را به کربلای ایران رسانده و با پیاده‌روی در مسیر ۱۷ کیلومتری میدان امام حسین(ع) تهران تا حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) به اقامه عزا پرداختند و نماز جماعت ظهر و عصر را در هر مکانی که بودند به جماعت اقامه کردند.

«جاماندگان» قافله عشق، به تاسی از روایت امام هادی(ع) که ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم(ع) را برابر با زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) بیان کرده‌اند، به شهرری آمده و در آستان مقدس سیدالکریم دلها را روانه بین الحرمین ‌کردند و بی‌قرارتر از همیشه، زیارت اربعین را قرائت کرده و دست به دعا برداشته برای امام زنده و تنهای زمان فرج خواندند.

روایت دل‌هایی که در کربلاست

امروز خیابان های منتهی به حرم سیدالکریم شاهد حضور گسترده عزاداران و خیل عظیم جمعیتی بود که با شور و شیدایی آمده و دل خود را روانه کربلای حسین کرده بودند. عاشقانی که همه می‌گفتند دلمان در کربلاست.

امروز قشرهای مختلف آمده بودند. کودکان و نوجوانان، مردان و زنان، جوانان و کهنسالان، معلولان و کودکان، کارمند و کاسب، فقیر و ثروتمند، مردم و مسؤولان، امروز همه در یک صف بودند و یک پیام مشترک داشتند؛ «ای حسین چراغ عشق تو همچنان در دل دوستداران تو پرفروغ است و صدای هل من ناصر ینصرنی بی جواب نخواهد ماند».

نوجوان دهه نودی که با پای برهنه مسیر عشق را طی می‌کند، دخترانی که در طول راه زیارت اربعین را قرائت می‌کنند، بانویی که نوزاد خود را با کالسکه به مراسم آورده است، پدری که کودکان خود را در آغوش گرفته و پیاده روی می‌کند، جوانی که مادر پیر خود را با ویلچر و مرد میانسالی که فرزند بیمار خود را همراهی می‌کند، همه به عشق حسین(ع) آمده‌اند تا هر کدام به نحوی نقش خود در زنده نگه داشتن اربعین امام حسین(ع) و راه ایشان که آزادگی بود، را ایفا کنند.

در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین هر کسی با هر توانی به دنبال خادمی سالار و سرور شهیدان است. یکی کفش‌های زائران را واکس می‌زند، یکی آب به دست زائران می‌دهد، دیگری پاها و دستان راهپیمایان را ماساژ می‌دهد و خادمانی که با برپایی موکب‌های رفاهی، فرهنگی و بهداشتی به زائران خدمات می‌دهند.

مسؤولان هم‌پای مردم

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز امروز به همراه خانواده خود با حضور در شهرری در مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین شرکت کرد. همچنین سردار احمد ذوالقدر فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران، حسین توکلی کجانی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ری، سرهنگ روح الله قنبری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج حضرت عبدالعظیم(ع) ری و سایر مسؤولان از صبح امروز با حضور در مسیرهای پیاده‌روی نحوه برگزاری مراسم را بررسی و مدیریت کردند.

امسال برای بسیاری از زائران، پای پیاده جایش را به پای دل داده و نوای «به تو از دور سلام»، زمزمه میلیون‌ها عاشقی شد که در این اربعین از سرور و سالار شهیدان دورند اما دلشان کربلایی است.

و در پایان تنها یک جمله بس که؛ امروز چشم سر هرچه از زیبایی‌ها دید قلم نتوانست به تحریر دربیاورد و فقط با چشم دل می‌توان به دشت نینوا پر کشید و زیبایی‌هایی که بانوی صبر و استقامت توصیف کرده است، درک کرد.

به گزارش فارس؛ اربعین سال ۱۳۹۲ برای اولین بار کاروان پیاده‌روی «جاماندگان اربعین» با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان به صورت خودجوش از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد و پس از آن هر ساله بر عظمت این حرکت افزوده شد و از سال ۱۳۹۴ با ورود دستگاه‌های حکومتی و اجرایی شهرستانی و استانی این حرکت با برنامه‌ریزی و انسجام بهتری شکل گرفت تا جایی که در مراسم پیاده‌روی سال ۱۳۹۸، بیش از دو میلیون زائر در این مراسم معنوی شرکت کردند و در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع بیماری کرونا این مراسم برگزار نشد.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول