اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

شعرای حسینی رهروان پیشرو نهضت عاشورایی/کنگره شعر محرم بستری برای استعدادیابی شاعران جوان است

نماینده‌ ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، شعرای حسینی را رهروان پیشرو نهضت عاشورایی دانست و گفت: کنگره شعر محرم بستری برای استعدادیابی شاعران جوان به شمار می‌رود.

شعرای حسینی رهروان پیشرو نهضت عاشورایی/کنگره شعر محرم بستری برای استعدادیابی شاعران جوان است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم در مراسم اختتامیه سومین کنگره شعر محرم اظهار داشت: شعر، هنر اصیل جامعه بشری و مهم‌ترین بستر فکری و فرهنگی ایرانیان در طول تاریخ بوده که با ظهور اسلام از تعالیم فاخر بهره‌مند شده و به تکامل رسیده است.

وی بیان کرد: زبان شعر زبانی تاثیرگذار، فاخر و ماندگار است و بهره‌گیری از این زبان برای تبیین ابعاد مختلف حماسه‌ حسینی می‌تواند در گسترش فرهنگ عاشورایی تاثیر بسزایی داشته باشد.

امام جمعه تبریز  در بخشی از سخنان خود شعرای حسینی را رهروان پیشرو نهضت عاشورایی دانست و گفت: باید درس‌های این مکتب را آموخته و آن را سرلوحه‌ خویش قرار دهیم.

آل‌هاشم در بخش دیگری از سخنان خود نیز برگزاری کنگره شعر محرم را اتفاق بسیار مبارک دانست و افزود: برگزاری مستمر این رویداد در طی سال‌های متمادی می‌تواند تبریز را همچون ادوار گذشته به مهد شعرای برجسته تبدیل کند و بستری برای تقویت شاعران جوان باشد تا آثار فاخر بسیاری تولید شود.

این مقام مسوول در بخشی از سخنان خود شعر را بستری برای انعکاس ایثار و رشادت‌ها خواند و متذکر شد: شعر اگر در خدمت مفاهیم عالی و  توحیدی قرار گیرد، روز به روز تاثیرگذاریش بیشتر می‌شود همچنین راز ماندگاری شعر هم به دقت خالق در نیت و هدف ربط دارد.

محرم هدفی برای زندگی کردن

امام جمعه تبریز محرم را هدفی برای زندگی کردن خواند و اذعان داشت: محرم ماه توبه، رونق بخشی به زندگی، بازگشت به سمت خدا، پیدا کردن حقیقت، راه درست زندگی کردن، درست مردن و از دنیا رفتن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: محرم بهترین شیوه زندگی را به انسان آموزش می‌دهد، این محرم و کربلاست که  فضایل اخلاقی، درس آزادی، وفا و عزت را به ما یاد می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی بیان کرد: محرم یعنی گفتار و رفتار امام حسین (ع) و یارانش که ما باید در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری و ... الگوی خود قرار دهیم.

وی یادآور شد: شعر محرم باید حاوی الهام‌بخشی، پیوند وثیق دین و سیاست، لزوم ایثار برای احیای اسلام، شهادت‌طلبی، عدالت‌خواهی، ‌‌مبارزه با ظلم و ستم، تسلیم‌ناپذیری، استقامت برای دفاع از آرمان‌ها در برابر ستمگران، اطاعت از رهبری، اخلاص و صداقت، خیرخواهی، شجاعت و شهامت در مواجه با دشمن، هوشمندی سیاسی و ‌دیپلماتیک در تمام مراحل، ادای تکلیف در انجام وظیفه، مقابله با بدعت‌گذاران، مسوولیت‌پذیری در قبال سرنوشت جهان اسلام، عزت‌طلبی، دشمن‌ستیزی، امر به معروف و نهی از منکر و داشتن غیرت دینی باشد.

آل‌هاشم خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود این کنگره در راستای تولید محتوای ادبی دارای مضامین عاشورایی بسیار بوده و این محتواها در اختیار مداحان قرار دهند.

استقبال شاعران جوان از سومین کنگره شعر محرم در تبریز/ ارسال یک‌هزار و ۲۰۰ اثر به دبیرخانه

فرمانده سپاه عاشورا آذربایجان‌شرقی گفت: شاعران جوان از سومین کنگره شعر محرم استقبال بسزایی کردند.

سردار عابدین خرم بیان کرد: مداحی بدون شعر مفهومی ندارد، شعرهای آیینی دارای احساس بوده و هم منبعث از روایات حسینی است.

وی ادامه داد: در سال اول این رویداد مهم بیش از ۶۰۰ شعر در سال دوم (سال گذشته) بیش از ۸۰۰ شعر و امسال با وجود شرایط کرونایی و ضیق وقت در ارسال آثار بالغ بر یک‌هزار و ۲۰۰ اثر به دبیرخانه وصول شد.

فرمانده سپاه عاشورا آذربایجان‌شرقی گفت: شاعران جوان از سومین کنگره شعر محرم استقبال بسزایی کرده بودند که این موضوع نشان‌دهنده استقبال تحسین برانگیزشان بود.

این مقام مسوول تصریح کرد: سومین کنگره شعر محرم توانسته نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

وی افزود: کنگره‌ها و رویدادهای با ارزش که طی ماه جاری در تبریز برگزار شد برگ زرینی در تاریخ کهن شهر اولین‌ها به یادگار ثبت کرد. 

سردار خرم اضافه کرد: ما هر چقدر بتوانیم در حوزه فرهنگ تلاش کنیم طبیعتا داشته‌های تحسین بی‌شماری را شاهد خواهیم شد.

انتهای پیام/60012/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول