اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

شعر آیینی جریانی ریشه‌دار در پهنه ادبیات آذربایجان/معرفی نفرات برترسومین کنگره شعر محرم

کنگره شعر محرم ویژه استان‌های شمال‌غرب کشور با معرفی برترین آثار، در تبریز به کار خود پایان داد.

شعر آیینی جریانی ریشه‌دار در پهنه ادبیات آذربایجان/معرفی  نفرات برترسومین کنگره شعر محرم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، هیات داوران سومین کنگره شعر محرم تبریز طی بیانیه ای اعلام کرد: تداوم برگزاری سالانه کنگره شعر در تبریز زمینه‌‌ مناسبی برای شکوفایی اشعار آیینی و انقلابی فراهم کرده است.

سومین کنگره شعر محرم، متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

وقتی که ما شعرمان را در خدمت مفاهیم عالی اخلاقی،  توحید،  بیان فضایل اهل‌ بیت در خدمت سرفصل‌های منافع ملّی و انقلابی قرار می‌دهیم، این جور نیست که فقط به آن ارزش‌ها و معارف خدمت کرده باشیم؛ بلکه به شعر خودمان هم خدمت کرده‌ایم؛ شعر ارتقا پیدا می‌کند.

 مقام‌ معظم رهبری 

شعر آیینی و عاشورایی جریانی ریشه‌دار در پهنه ادبیات آذربایجان است که با پیروزی انقلاب اسلامی دوره‌ای دیگر از حیات و شکوفایی خود را تجربه می‌کند.

کنگره شعر محرم تبریز( ویژه چهار استان شمال‌غرب کشور عزیزمان ایران )  در حالی سومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد که با نگاهی به آثار رسیده می‌توان به خوبی دریافت ضمیر پاک شاعران جوان این دیار همچون شعرای سلف، جویای  مفاهیم عالی عاشورایی و انقلابی  بوده و هر جا که زمینه‌ای  برای بروز این استعدادها فراهم شده است  شاهد آثار زیبای جوانان در حوزه شعر آیینی و عاشورایی بوده‌ایم.

تداوم برگزاری سالانه کنگره شعر محرم تبریز موجب شده است که  زمینه‌‌ای مناسب برای شکوفایی شعر آیینی و انقلابی فراهم شود، این حرکت ادبی که با استقبال گسترده شاعران شمال‌غرب به ویژه شاعران جوان روبه رو شده، نشان می‌دهد که فراهم کردن زمینه برای رشد استعدادها و خلاقیت ادبی تا چه اندازه اهمیت دارد. از بررسی آثار شاعران جوان کنگره نخست، در سال ۱۳۹۸  با آثار رسیده به کنگره  ۱۴۰۰ به روشنی سیر صعودی و تکامل ادبی آنان قابل درک است.

 شعر آیینی و عاشورایی بخش  درخشانی از تمدن و فرهنگ شیعی است که ریشه و تاریخی صدها ساله  در آذربایجان دارد، شعر آیینی در تعلیم و ترویج فرهنگ عاشورا و شکل‌گیری سَبک زندگی و آموزش ارزش‌ها نقش بی‌بدیلی دارد و از این رو ضرورت دارد که دستگاه‌های فرهنگی در برابر آن احساس  مسوولیت داشته باشند.

 سازمان بسیج هنرمندان سپاه عاشورا با درک این مسوولیت، تداوم برگزاری کنگره شعر محرم را به صورت سالانه  پی گرفته است

هدف مهم دیگری که مدنظر برگزارکنندگان کنگره شعر محرم تبریز بوده، پیوند دادن شعر عاشورایی و شعر محرم با وقایع جامعه و جهان اسلام است، چرا که عاشورا در سال ۶۱ هجری تمام نشده است "کل ارض کربلا کل یوم عاشورا"

 کنگره شعر محرم تبریز به فضل الهی و عنایات ائمه اطهار( علیهم السلام) و با  همت دست‌اندرکاران و سیاست‌گذاری‌های انجام گرفته در شورای شعر انجمن بسیج هنرمندان و بهره‌گیری از همکاری شاعران پیشکسوت و جوان  به یکی از کنگره‌های شعری تاثیرگذار در شمال‌غرب کشور تبدیل شده و ارسال بیش از ۱۲۰۰ شعر مؤید این  مطلب می‌باشد.

هیأت داوران ضمن ارج نهادن به تلاش‌های بسیار ارزشمند بسیج هنرمندان استان آذربایجان‌شرقی که با روحیه جهادی و بسیجی پیگیر امور اجرای کنگره  بوده است، بعد از تشکیل جلسات متعدد و بررسی ۱۲۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه در نهایت آثار ۳۳ تن از شاعران را به عنوان آثار برگزیده انتخاب  کرد.

۲ نکته درباره  داوری آثار رسیده قابل ذکر است؛

 نخست اینکه همه آثار رسیده  از لحاظ محتوا بسیار ارزشمند است. از این منظر  تلاش همه شاعران که  آثار خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کرده‌اند شایان هزاران تقدیر و تشکر است، لیکن به رسم همه همایش‌های ادبی تعدادی از این آثار با عنایت به محاسن و مضامین کلامی و صناعات ادبی و زبانی شعر و همخوانی با محورهای موضوعی کنگره به عنوان برگزیده انتخاب شده است.

 دوم اینکه هیأت داوران با توجه به تاکید سازمان بسیج هنرمندان و استقبال شاعران جوان از کنگره، رویکرد جوانگرایی را مورد توجه خاص قرار داده است که حاصل آن تقدیر از جمعی از شاعران ذیل عنوان( برگزیدگان جوان) است.

هیأت‌ داوری سومین کنگره شعر محرم تبریز (جلال محمدی، محمد رنجی، سید مسعود نقیب، علی شهودی، حسن زرنقی)

سومین کنگره شعر محرم در تبریز به کار خود پایان داد/ تجلیل از صاحبان آثار برتر

سومین کنگره شعر محرم در تبریز با معرفی نفرات برتر و تجلیل از آنها به ایستگاه پایانی خود رسید.

کنگره شعر محرم ویژه استان‌های شمال‌غرب کشور با معرفی برترین آثار در تبریز به کار خود پایان داد.

انعکاس مسائل روز جهان اسلام با عنایت به اصل کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا، ارزش‌های انقلاب اسلامی، افزایش روحیه استکبار ستیزی، جبهه جهانی مستضعفین، مقاومت شیعیان در (یمن، جمهوری آذربایجان، نیجریه، بحرین، سوریه)، وحدت در پرتو ولایت، سردار رشید سپاه  اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و مدافعان حرم، مجاهدت‌های مدافعان سلامت و کمک‌های مومنانه، برجسته‌سازی حماسه اربعین و روحیه حماسی با وقایع و رویدادهای عاشورایی مورد نظر خاص این کنگره بود.

اسامی شاعران منتخب، شایسته تقدیر و برگزیدگان جوان به شرح ذیل است:

آثار منتخب

لیلا حسین‌نیا، علی نوروزی نوین، رضا غلامپور دلپاک، غلامرضا پروینی، محمد هوشمند( مدهوش)، ابراهیم غفاری آشفته، رقیه هژبری، مختار وطن‌پرست، وحید طلعت،کیانوش سفری، احمد فرید، حسین رسولی، محمد موسوی و ابراهیمی مونسی

آثار شایسته تقدیر

حسین فتاحی اربط ، مجید ابراهیم‌پور، عادل ممی‌پور، مهدی ولی، اکبر قنبری تیکمه داش، راحله عزیززاده، محمد ادریسی، کریم نصیری‌مقدم، حسین فرهادی مراغه‌ای و سامان فرد کامی

شاعران برگزیده جوان

میلاد حافظ، سعید بابایی، میرکاظم سید اکبری، مهدی رستمی، امیرحسین دوست‌زاده، مهدی سهندی، محمدرضا قربانی، امیرحسین زارعیان، آیسان محمدپور، بهزاد بیات فرد همچنین در سومین کنگره شعر محرم نیز به رسم دوره‌های قبلی تنی چند از شاعران پیشکسوت آیینی برای تکریم و تعظیم معرفی شدند که اسامی این بزرگواران چنین است ؛

استاد حاج میرزا حسین کریمی مراغه‌ای، استاد حسین حسنی افشرد، حاج محمد پرند، مجاهد تبریزی، محمد بوذری، ستار رزاقی، حاج علی حسین‌زاده و تجلیل از یک عمر فعالیت‌های ادبی و انقلابی مرحوم حاج محمد یادگاری.

گزارش فارس حاکی است، سومین کنگره شعر محرم به همت سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان‌شرقی و با حمایت معاونت فرهنگی هنری سپاه عاشورا و ادارات و مراکز فرهنگی و هنری استان در تبریز برگزار شد.

انتهای پیام/60012/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول