اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فریاد خشم عراقی‌ها بر سر ساز‌ش‌طلبان اربیل؛ نشستی که بر سر حاضرانش آوار شد

نشست دعوت برای سازش با رژیم صهیونیستی در شهر اربیل، گروه‌های مختلف عراقی را در بهت فروبرد و در نتیجه واکنش بسیار شدیدی را از سوی آن‌ها شاهد بودیم.

فریاد خشم عراقی‌ها بر سر ساز‌ش‌طلبان اربیل؛ نشستی که بر سر حاضرانش آوار شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشست روز جمعه در شهر اربیل با عنوان «السلام و الاسترداد» (صلح و بازگردانی) که از سوی نهادی به نام «ارتباطات صلح آمریکایی» و با حضور تعدادی از افراد که «شیوخ قبائل و اندیشمندان و اهل فرهنگ» نامیده شده بودند، برگزار شد، موجی از خشم و عصبانیت گروهها و اقشار مختلف عراق را در پی داشت و موضع‌گیری‌ها در سطوح رسمی و غیر رسمی شرایطی را به وجود آورد که فرسنگ‌ها با هدف برگزار کنندگان آن نشست کذایی فاصله داشت.

واکنش عراقی‌ها به نشست اربیل را می‌توان سنگ محک بسیار خوبی برای حساسیت جامعه این کشور به مقوله سازش دانست. خشم گروههای عراقی و موضع دولت بغداد و اظهار بی اطلاعی دولت اربیل و سپس صدور قرار بازداشت برای افراد حاضر در آن نشست، شرایطی را به وجود آورده است که تکرار چنین نشستی بسیار بعید به نظر می‌رسد و اگر بخواهیم هدف افراد پشت پرده نشست اربیل را محک واکنش مردم عراق به رابطه با رژیم صهیونیستی بدانیم، باید بگوییم که دست‌اندرکاران گعده حقیرانه اربیل به روشنی پیام عراقی‌ها را دریافته‌اند.

روز یکشنبه دادگاه کیفری «الکرخ» عراق بر اساس اطلاعات دریافتی از مشاوران امنیت ملی این کشور علیه «وسام الحردان» به دلیل ایفای نقش در دعوت به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و شرکت در نشست سازش در اربیل، قرار بازداشت صادر کرد.

همچنین قرار بازداشت مشابهی برای «مثال الالوسی» عضو سابق پارلمان عراق و «سحر کریم الطائی» از کارکنان وزارت فرهنگ در خصوص همین نشست اربیل صادر شده است.

عکس‌العمل مردم عراق تا جایی دقیق، روشن و محکم بود که حزب الله لبنان ضمن تمجید از مواضع رسمی، سیاسی، مردمی و دینی عراقی‌ها در مخالفت شدید با همه اشکال عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی تأکید کرد: «ما از اقدامات قضایی عراق در مجرم شناختن این سازشکاران قدردانی می‌کنیم، زیرا این امر نشانه آگاهی متمایز مردم عراق و گروه‌های سیاسی عراق و عزت ملی آنها در مقابله با نقشه سازش در خاورمیانه است.»

«فوزی برهوم» سخنگوی جنبش حماس نیز دیروز در پیامی گفت که مواضع عراقی‌ها بیانگر اصالت عراق و ملت برادر آن و حب و وابستگی این کشور به فلسطین و ملت آن است.

از «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق که سازش را وصله ناجور این کشور توصیف کرد تا «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی، «عمار حکیم» رهبر گروه حکمت ملی عراق، «مقتدی صدر» و گروههای اهل تسنن و تشیع همگی برای محکومیت این نشست موضع قاطعانه گرفتند.

زائران اربعین امام حسین (ع) نیز دیروز در کربلا شعار «کلا کلا اسرائیل» سر دادند تا نشان دهند تا آیین پیاده‌روی اربعین صرفا یک مراسم عبادی صرف نیست و زائران به کوچکترین ردپای صهیونیست‌ها در سرزمین اهل بیت (علیهم السلام) به شدت حساس هستند.

از سوی دیگر با اینکه دولت اربیل تلاش کرد از خود در این ماجرا رفع مسئولیت کند، اما گروههای مقاومت عراق آن را نپذیرفته و همچنان دولت اقلیم کردستان را مسئول برگزاری چنین نشستی عنوان کردند. در این رابطه  «سعد السعدی» سخنگوی عصائب اهل‌الحق به بخش عربی خبرگزاری فارس گفت: آنچه در اربیل رخ داده با اطلاع حکومت اقلیم کردستاده بوده است و هیچ کسی نمی‌تواند ما را متقاعد کند که اربیل در جریان نبوده است- اقلیم طوری رفتار می‌کند گویا یک حکومت مستقل است که به حاکمیت عراق احترام نمی‌گذارد.» او سپس تأکید کرد که موضوع نشست اربیل بی پاسخ نخواهد ماند.

«اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش نجباء نیز در پیامی دولت منطقه کردستان را مسئول برگزاری چنین نشستی دانست و همچنین با اشاره به حضور عناصر جاسوسی صهیونیستی در این منطقه گفت: «همین عناصر صهیونیستی به واسطه خریدن افراد سست عنصر، چنین نشست‌های پوچی را برگزار می‌کنند. عراق قلب تپنده مقابله با ظلم و اشغالگری و همچنین طلایه‌دار آزادسازی قدس خواهد بود.»

اما در خصوص این ادعا که بخشی از حاضرین در نشست از شیوخ عشایر بودند، همان فردای برگزاری آن نشست، «مزاحم الحویت» سخنگوی عشایر مناطق مورد اختلاف بغداد و اربیل عراق در بیانیه‌ای گفت که عشایر از کنفرانسی که روز جمعه در هتل دیوان در استان اربیل برای دعوت به عادی سازی روابط میان بغداد و اسرائیل برگزار شده بود اعلام برائت می‌کنند.

او تأکید کرد: «شخصیت‌های حاضر در این کنفرانس و در راس آن شیخ وسام الحردان نماینده دور و نزدیک ما و نماینده عرب‌های سنی و عشایر عرب اصیل عراقی نیستند.»

در همان ۲۴ ساعت اول پس از انتشار خبر برگزاری نشست، اوضاع به قدری بر «وسام الحردان» رئیس حزب «صحوة العراق» به عنوان گرداننده اصلی آن نشست تنگ شد که شخصیت‌های اصلی این گروه سیاسی از او اعلام برائت کردند و «احمد ابو ریشه» رئیس هیأت مؤسس حزب فورا در بیانیه‌ای گفت که وسام الحردان نماینده عشایر عرب یا هیچ گروه سیاسی نیست.

هیأت مؤسس «صحوة العراق» سرانجام شب گذشته «وسام الحردان» را از سمت خود برکنار و «محمد علی سلیمان» را به عنوان رئیس حزب انتخاب کرد.


وسام الحردان در نشست سازش اربیل

 

«جماعت علمای اهل سنت عراق» هم در بیانیه‌ای برگزاری کنفرانس اربیل را به شدت محکوم کرد. در بیانیه این تشکل دینی اهل سنت آمده است که شیخ دکتر«خالد الملا» و همه اعضا و دفاتر آن در استان های عراق برگزاری نشست عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم و قاطعانه مخالفت خود را با شرکت برخی اقوام و  چهره های مقیم شهر اربیل اعلام می کنند.

اما در کنار مواضع سیاسی، برخی گروههای عراقی گردانندگان و افراد و جریان‌های پشت پرده نشست اربیل را تهدید به پاسخی سخت کردند. در این راستا حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای گفت که به عملیات‌های خود علیه مخفیگاههای صهیونیستی-آمریکایی برای «رهایی از شر آن‌ها» ادامه می‌دهد و به خیانتکارانی که به دنبال عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها هستند مهلت نخواهد داد.

«مقتدی صدر» نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که اگر دولت اربیل از تکرار چنین نشست‌هایی جلوگیری نکند و اگر بغداد علیه شرکت‌کنندگان قرار بازداشت صادر نکند، در آن صورت او و هوادارانش به مسئولیت شرعی و ملی خود عمل خواهند کرد.

او تأکید کرد: «مؤمنین چشم انتظار دستور ما برای برخورد با چنین اقدامات ذلیلانه باشند. عراق علیه سازش مماشات نمی‌کند.»

  ***

 

«هیفاء زنگنه» نویسنده کرد عراقی در مقاله‌ای در روزنامه القدس العربی نوشت که نشست اربیل به هیچ یک از اهداف خود نرسید. چرا که در ابتدا حاضرین سعی داشتند خود را نماینده گروه یا حزب و ارگان خاصی معرفی کنند که به سرعت با تکذیب رو به رو شدند، از سوی دیگر روند و جهت‌گیری یکسانی میان سخنرانان وجود نداشت و آن‌ها نتوانستند برای هدفی که به خاطرش پول گرفته و در کنفرانس شرکت کرده بودند کاری از پیش ببرند.

او نوشت که محتوای سخنان شرکت کنندگان عمدتا حول محور فتنه‌انگیزی میان شیعه و سنی، لزوم فدرالی شدن و تجزیه عراق، یکسان کردن یهودیت و صهیونیسم و حمله به ایران می‌چرخید و آن‌ها یادشان رفته بود که درباره به اصطلاح «صلح با اسرائیل» سخن بگویند.

«هیفاء زنگنه» تأکید کرد که اگر هدف کنفرانس سنجش واکنش مردم و دولت عراق بوده باشد، باید گفت که گردانندگان این نشست کاملا با نتیجه غیر قابل انتظار مواجه شدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول