اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

کودک و نوجوان حق «با خانواده بودن» دارد/ هیچکس نباید به حق حیات و سلامت جنین تعرض کند

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کودک و نوجوان حق «با خانواده بودن» دارد، گفت: حضانت کودک و نوجوان بر عهده والدین بوده و در صورت فقدان یکی از آنها بر عهده دیگری است.

کودک و نوجوان حق «با خانواده بودن» دارد/ هیچکس نباید به حق حیات و سلامت جنین تعرض کند

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری که امروز در محل این شورا برگزار شد، اظهار کرد: مصوبه (سند ملی حقوق کودک و نوجوان) بنا به پیشنهاد مورخ چهارم بهمن سال ۹۳ شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده، به تصویب رسیده است‌.

وی با بیان اینکه کودکان و نوجوان سرمایه اصلی کشور بوده و جایگاه آنها در دیدگاه اسلامی بسیار متعالی است‌، افزود: در طول چند دهه اخیر موضوع حقوق کودک در عرصه بین‌المللی نیز محور توجهات نهادهای بین‌المللی و دولت‌ها قرار گرفته است.

خزعلی اضافه کرد: تدوین و تصویب کنوانسیون حقوق کودک حاکی از دغدغه‌های جامعه بین‌المللی در زمینه حقوق کودک است که جمهوری اسلامی ایران نیز به این پیمان‌نامه بین‌المللی به طور مشروط ملحق شده است یعنی شرط بر اینکه طبق موازین اسلام باشد.   

وی افزود: با توجه به اعتقاد به توحید، شریعت مقدس اسلام و با عنایت به توجه ویژه اسلام به فرزندآوری مسلمانان، طهارت نسل، تربیت نیکوی کودکان، رشد و تکامل مادی و معنوی آنها و با اعتقاد به اینکه خانواده رکن اصلی جامعه در پرورش و رشد جسمی و روحی، عاطفی و معنوی کودک محسوب می‌شود و در این زمینه دارای مسؤولیت اولیه و اساسی است ؛ سند ملی حقوق کودک و نوجوان منطبق با دیدگاه اسلام تدوین شد که در ادامه جزییات آن اعلام می‌شود.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ماده‌های متعدد این سند، گفت: این سند شامل ماده تعاریف، ماده کودک و نوجوان، ماده حق حیات و بقاء، ماده حق هویت، ماده حقوق خانوادگی ماده حق سلامت ماده حق تفریح، بازی و ورزش، ماده حقوق فرهنگی، آموزشی و تربیتی، ماده حقوق اقتصادی، ماده حقوق قضایی، ماده حق امنیت و ماده حقوق کودکان اقلیت دینی است. 

وی در تشریح برخی از بندهای این ماده‌ها ادامه داد: به عنوان مثال در ماده تعاریف به موضوع رشد، بلوغ، قوانین و مقررات، مصلحت، سرپرست قانونی، استانداردها، عدالت بهداشتی-درمانی، رفتارهای حرام جنسی، اختلالات جنسی، مالکیت آثار فکری، اهلیت قانونی، مسؤولیت کیفری، مسؤولیت مدنی پرداخته شده است. 

خزعلی در توضیح ماده کودک و نوجوان گفت: از نظر سند حاضر منظور از کودک هر انسانی است که به سن بلوغ نرسیده باشد و منظور از نوجوان، فرد بالغ است که بر اساس قانون به رشد عقلی متناسب با حق و تکلیف ویژه خود نرسیده است. این تعریف شامل افراد بالغ محجور نمی‌شود. 

وی درباره حق حیات و بقا اشاره کرد: حیات موهبت الهی است که باید از آغاز تشکیل جنین مورد حمایت قرار گیرد؛ هیچکس نباید به حق حیات و سلامت جنین کودک و نوجوان تعرض کند و باید برای پیشگیری و مقابله با این طرح، اقدامات لازم صورت بپذیرد؛ در این بند تأکید شده که سقط جنین ممنوع است مگر در صورت به خطر افتادن حیات مادر، یا قبل از ۴ ماهگی با وجود حرج ،در صورت حفظ جنین به تشخیص مراجع ذیصلاح و بر اساس قوانین.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حق هویت کودک گفت: دولت وظیفه دارد بر حفظ حقوق نسب کودک در ولادت‌های ناشی از روش‌های نوین بارداری از قبیل تلقیح مصنوعی، رحم جایگزین اهدای جنین و نظارت کند. همچنین کودک و نوجوان در استفاده از زبان، گویش، پوشش و اجرای آداب و سنت‌های قومی و محلی با رعایت موازین اسلامی، قوانین و انسجام ملی، آزاد است. 

وی در توضیح ماده حقوق خانوادگی بیان کرد: دولت موظف است برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان از خانواده مشروع و قانونی و شایسته، تمام اقدامات و حمایت‌های لازم را انجام داده و از خانواده در مقابل زمینه‌های بروز ضعف، نابسامانی و از هم پاشیدگی حفاظت کند و در قالب ظرفیت‌ها و منابع خویش از تأمین مراقبت و رشد کودکان و نوجوانان در خانواده حمایت کند.

خزعلی تصریح کرد: حضانت کودک و نوجوان بر عهده والدین است. ضمناً کودک و نوجوان حق با «خانواده بودن» را دارد و نباید از خانواده خود جدا شود مگر در مواردی که با تشخیص دادگاه صالح و با رعایت مصلحت و غبطه او باشد. 

وی با بیان اینکه حق سلامت نیز به این منظور است که کودک و نوجوان از حفظ سلامت جسمی و روانی و نیز بهره مندی از استاندارد بهداشت و زندگی سالم و تسهیلات لازم برای درمان بیماری و توانبخشی برخوردار باشد، افزود: علاوه بر این والدین و دولت باید در جهت مراقبت‌های دوران بارداری و حفظ سلامت جنین و جلوگیری از تعرض و آسیب به آن، اقدامات شایسته به عمل آورند.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعریف ماده حقوق قضایی اظهار کرد: در این ماده کودک قبل از رسیدن به سن بلوغ فاقد مسؤولیت کیفری است لیکن در صورت ضرر رساندن به دیگران دارای مسؤولیت مدنی نیست. یا به عنوان مثال کودکان و نوجوانان بدون لحاظ جنسیت، قومیت، موقعیت اجتماعی و اقتصادی خود یا خانواده خویش در برابر قانون مساوی هستند. 

 وی با اشاره به اهمیت حقوق کودکان اقلیت‌های دینی بیان کرد: کودکان و نوجوانان متعلق به همه فعالیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی، حق آزادی، انجام مراسم و تعلیمات دینی و امور مربوط به آیین خود در محدوده قانون را دارند. همچنین تمام دستگاه‌های مرتبط با امور کودکان و نوجوانان بر حسب وظایف دستگاه‌ها و سازمانی باید با اتخاذ تدابیر قانونی، تصمیمات و برنامه‌ریزی راجع به آنان، مواد مندرج در این سند را اعمال کنند.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این سند مشتمل بر کلیات، مقدمه و ۱۴ ماده در جلسه ۸۰۶ مورخ ۲۱ فروردین ۹۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول