اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو: ناتو برای جلوگیری از جنگ به کوزوو فشار بیاورد

وزارت خارجه روسیه از ناتو و اتحادیه اروپا، خواستار اعمال فشار برای خروج نیروهای کوزوو از شمال این منطقه به منظور جلوگیری از احتمال درگیری با صربستان شد.

مسکو: ناتو برای جلوگیری از جنگ به کوزوو فشار بیاورد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مسکو از ناتو و اتحادیه اروپا خواست به «پریشتینا» برای جلوگیری از درگیری‌ها و خارج کردن نیروهایش از شمال کوزوو فشار بیاورند.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، به دنبال تنش‌های اخیر گشتی‌های نیروی ناتو در کوزوو (موسوم به KFOR) وارد یک ایست بازرسی در «یارین» واقع در خط ارتباطی میان مرکز صربستان، شمال کوزوو و متوهیجا شدند تا ضمن حفظ امنیت منطقه آزادی عبور و مرور را تسهیل کنند.

وزارت خارجه روسیه با صدور یک بیانیه به تنش‌های اخیر در کوزوو واکنش نشان داد و از ناتو و اتحادیه اروپا خواست که به پریشتینا پایتخت جمهوری کوزوو برای خارج کردن نیروهایش از شمال کوزوو به منظور جلوگیری از درگیری فشار بیاورند.

به گفته ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، این کشور درباره اوضاع در کوزوو نگران است چرا که تحولات از یک سناریوی بد در حال حرکت به سمت سناریوی بدتر است.

این مقام ارشد مسکو تصریح کرد: «ما نگران هستیم زیرا شاهد افزایش تنش‌ها در کوزوو هستیم که ناشی از اقدامات غیرمسئولانه مقامات آلبانیایی کوزوو بود. امروزه بدیهی است که وضعیت از بد به سمت بدتر شدن می‌رود».

زاخاروا افزود: «ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که نیروهای ناتو برای کوزوو و ماموریت اتحادیه اروپا، برای جلوگیری از شرارت ماموریت دارند و بنابراین مسئولیت کامل حفاظت از غیرنظامیان و تأمین صلح و امنیت بر عهده آنها قرار دارد. زمان آن فرا رسیده است که فشار شدیدی بر دولت پریشتینا وارد کنیم تا نیروهای امنیتی خود را از شمال کوزوو بیرون بکشد و از درگیری آشکار اوضاع جلوگیری کند».

طبق گزارش اسپوتنیک، در تاریخ 20 سپتامبر (29 شهریور) صرب‌های ساکن شمال کوزوو در اعتراض به اقدام کوزوو در ممنوعیت پلاک‌های صربستانی تجمع مسالمت‌آمیزی در امتداد خط اداری بین این منطقه و مرکز صربستان برگزار کردند.

طبق مقررات جدید اعمالی پریشتینا (دولت کوزوو)، تمام خودروهایی که وارد کوزوو می‌شوند باید به پلاک موقت و صادر شده از سوی این دولت باشند. این موضوع موجب نارضایتی مردم صربستان شد.

عصر روز تظاهرات، پلیس کوزوو علیه معترضان در ایست بازرسی یارین و برنجاک گاز اشک‌آور استفاده کرد اما آنها از متفرق شدن خودداری کردند.

«الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان در یک سخنرانی ویژه گفت که صربستان از ناتو و نیروهای بین‌المللی تحت حمایت این ائتلاف می‌خواهد تا از جان و مال صرب‌های کوزوو محافظت کنند.

ژنرال «ظاهر طنین» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل به تنش‌ها در شمال کوزوو واکنش نشان داد و از همه طرف‌ها خواست از جنگ اجتناب کرده و به گفت‌و‌گو روی بیاروند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول