اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پیغام فتح| والفجر 8؛ عملیاتی که ارتش‌های کلاسیک دنیا را متحیر کرد

در خروش و تلاطم آب، رزمندگان لباس غواصی به تن کرده و با طنابی به هم وصل شده تا به دل خروشان اروند بزنند و یکی از شگفت‌انگیزترین عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس را آغاز کنند.

پیغام فتح| والفجر 8؛ عملیاتی که ارتش‌های کلاسیک دنیا را متحیر کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، اروندرود، امواج پرخروش و متلاطمش را به دیواره صخره ها کوبید و هر موج را به سمتی پرتاب کرد.

شب، چادر سیاهش را بر پهنه آب انداخت و نور مهتاب انعکاس درخشانی بر پهنه اروند داشت. آن سوتر رزمندگان، لباس غواصی به تن کرده و با طنابی به هم وصل شده تا به دل خروشان اروند بزنند و یکی از شگفت‌انگیزترین عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس را آغاز کنند.

 از میان نی‌زار عبور می‌کنند، کنار اروندرود بر خاک نشسته و در میان امواج آب، به تطهیر روح و جان می‌پردازند. عملیات آبی-خاکی والفجر ۸ که بخش آبی آن، با عبور از اروند شکل گرفت.

 موج‌هایی که گاه سرکش می‌شود

چشمانم را باز می کنم. اروند را هیچ گاه این‌گونه تصور نکرده بودم، اروندی که در سفر راهیان نور در یادمان علقمه دیده بودم، آرام بود و سرکشی نداشت اما شامگاه عملیات‌، دلش سیر و سرکه میشد، می‌جوشید... می‌خروشید. گویی اروند هم دریافته بود اتفاقی سترگ در راه است که چنین بی‌قرار بود.

وضو می‌گیرم، چرا که بدون وضو نمی‌توان از مردان مردستان نوشت. از آنها که به دل خطر زدند، با آب و آتش درآمیختند، در میان هجمه باروت و خمپاره، در زخمی‌ترین لحظه‌ها تیمارگر یکدیگر بودند... و بزرگتر از آن تیمارگر مام وطن بودند تا ذره ای از خاک آن به یغما نرود. اما نه برای نوشتن از مردان دفاع مقدس، فقط طهارت ظاهر کفاف نمی‌دهد بلکه باید طهارت باطن را حفظ کرد بنابراین به وضو گرفتن اکتفا نمی‌کنم و به تاثیر تکوینی آن می‌اندیشم.

فهرست موضوعات هفته دفاع مقدس را از نظر می گذرانم و سوژه‌ای که قرار است دنبال کنم، به نظر از پیچیده‌ترین سوژه ها است. طراحی خطوط ارتباطی عملیات والفجر هشت توسط شهید ابراهیمی مسئول مخابراتی لشکر و جانشین او سرهنگ عبدالمجید فایضی که وجوه امنیتی این اقدام باعث شد، به عنوان روز حفاظت اطلاعات از آن یاد شود.

بر سوژه‌های دیگری که در فهرست کار قرار دارد، قدری تامل می کنم اما درنگ جایز نیست، دل را یکدله می‌کنم و با جانشین مسئول مخابرات لشکر والفجر تماس می‌گیرم.

سرهنگ عبدالمجید فایضی، با رویی گشاده و لحنی ملایم، همان گونه که از فرماندهان و رزمندگان جنگ انتظار می رود، پاسخگوی مصاحبه می‌شود.

شگردهای ناگفته از طراحی شبکه ارتباطی عملیات والفجر هشت

وی با اشاره به شگردهایی که در طراحی شبکه ارتباطی عملیات والفجر انجام شد، می گوید: طبیعی است که در عملیات والفجر هشت، عبور از اروند با ارتباط تلفنی میسر نبود و مخابرات، کنار اروند در شهرک قصر، روبروی فاو مستقر شده بود.

جانشین مسئول مخابرات لشکر والفجر ادامه می‌دهد: پیش از عملیات، یگان‌ها و ادوات آماده میشد و تمام ارتباطات ما با تلفن مغناطیسی صورت ‌می‌گرفت نه خط شهری.

وی ضمن تاکید بر حفظ امنیت عملیات و در نظر گرفتن پیش‌فرض‌ها برای کنترل عملیات، بیان می‌کند: برای حفظ امنیت، پیش از عملیات هیچ ارتباطی با بی‌سیم وجود نداشت و حدود یک ماه ارتباط تلفنی انجام می گرفت چرا که برای استفاده از بی‌سیم، باید آنتن آن را بیرون از سنگر نصب می‌کردیم و این اقدام، باعث میشد دشمن متوجه استراتژی رزمندگان ما بشود.

فایضی می‌گوید: برای استتار، بی‌سیم‌ها را داخل شاخه‌های نخل نصب کردیم اما پیش از عملیات شاسی بی‌سیم را تست نکردیم تا دشمن متوجه نشود.

والفجر هشت؛ پاتکی سنگین برای دشمن بعثی

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه عراق در آن زمان قبول نمی‌کرد که نیروهای ایران از اروندرود عبور کنند، می‌گوید: فرمانده لشکر والفجر که سردار نبی رودکی بود، نیروهایی را که نمی خواستند تا یک ماه آینده به مرخصی بروند، انتخاب نمود و با کمک نیروها، در مسافتی بیش از ۴ کیلومتر سیم‌کشی انجام شد.

به گفته فایضی، بی‌سیم‌ها برای غواصان، ضدآب طراحی شد و دو گردان با حضور ۲۰۰ غواص به دل اروند زدند تا یکی از درخشان‌ترین عملیات‌های جبهه حق علیه باطل را رقم بزنند.

وی خاطرنشان می‌کند: مراحل شناسایی، قبل از عملیات انجام شده بود که نیروها بتوانند در هنگام عملیات با دقت عمل بالا، وظایف خود را انجام دهند و بعد از عملیات و عبور از آب اروند، به وسیله بی‌سیم که برد آن ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر بود، ادامه کار را سازماندهی کنند و شبکه ارتباطی عملیات ادامه یابد.

حفظ امنیت کامل؛ وجه برجسته عملیات

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به نامگذاری روز حفاظت اطلاعات می‌گوید: وجه تسمیه این روز و مهمترین اصل عملیات والفجر هشت، امنیت عملیات و فریب خوردن دشمن در روند کار بود، عملیاتی که پیش از این توسط ارتش طراحی شده بود اما عملیات اصلی توسط لشکر والفجر، روبروی فاو شکل گرفت.

فایضی تصریح می‌کند: دشمن بعثی و حتی ارتش‌های کلاسیک جهان از این اقدام لشکر والفجر، متحیر مانده بودند و باور نمی‌کردند که نیروهای ایران به این شیوه از اروندرود عبور کرده و عملیات والفجر ۸ را با موفقیت سپری کنند.

این رزمنده به دلاوری و سلحشوری همرزم خود شهید ابراهیمی، مسئول مخابرات لشکر والفجر پرداخته و می‌گوید: شهید ابراهیمی، به عنوان مسئول مخابرات لشکر والفجر، تمام مراحل شبکه‌بندی ارتباطی را از آماده‌سازی شبکه، تهیه بی‌سیم، آموزش بی‌سیم چی و... را به بهترین شکل انجام می‌داد و هنگام آغاز عملیات در بخشهای دیگر غیر از مخابرات نیز هر کاری در توانش بود، انجام می داد به طوری که شب عملیات در کنار رزمندگان دیگر جنگید و اگر لازم میشد پشت تانک می‌نشست.

وی بیان می‌کند: شهید ابراهیمی، مصداق بارز آیه "اشدا علی الکفار، رحماء بینهم" بود و به گونه‌ای خادمی سربازان و رزمندگان را می‌کرد، اگر چه مسئول مخابرات بود اما هیچ گاه خود را به عنوان مسئول معرفی نمی‌کرد و در همه مراحل با بنده مشورت می‌نمود که چنین خصلتی را جای دیگر سراغ ندارم.

فایضی با اشاره به شهادت همرزم خود در جزیره مجنون می‌گوید: اهمیتی که شهید ابراهیمی به وجوه اعتقادی، احکام، قرآن و امر به معروف می‌داد، زبانزد بود و همواره کلاسهایی در این راستا برگزار می‌کرد.

جانشین مسئول مخابرات لشکر فجر در حالی که گفتارش آمیخته در خاطرات دوران رزم است، خاطرنشان می‌کند: همه می‌دانستیم که او به شهادت می‌رسد و کمتر از شهادت را برای شهید ابراهیمی تصور نمی‌کردیم، او اگر چه در اواخر جنگ شهید شد اما مسیری را طی کرد که در وجود او نهفته بود.

به گزارش فارس، با بیان خاطرات دفاع مقدس از زبان رزمندگان و ایثارگران، شاید حق مطلب ادا نشود اما زوایای پنهان یکی از پرافتخارترین دوره های تاریخی کشورمان را نمایان می‌سازد که هرچی به آن بپردازیم، باز هم حرف‌های ناگفتنی بسیاری در دل خود جای داده است و به راستی دفاع مقدس گنج پنهانی است، نهفته در خاک که تا قرنها بعد، دالان‌های تاریخ از آن حکایتها دارد.
 
هنوز هم بخش‌های زیادی از دفاع مقدس، به رشته تحریر در نیامده و به تصویر کشیده نشده است. هنوز هم سینمای دفاع مقدس، ادبیات مقاومت همچنین اهالی رسانه برای پرداختن به این واقعه عظیم، راه بسیاری در پیش رو دارند.

انتهای پیام/س/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول